timcos Geplaatst August 8, 2017 Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2017 Hallo, Sinds ik mijn 1998 5.2 V8 Grand Cherokee heb (een maand nu), heb ik op de snelweg bij +/- 1900-2100 RPM (dus 100-120 km/u) af en toe dat de motor schokt/hapert/even inhoudt. Het lijkt erop alsof er een cilinder niet helemaal lekker meedoet. Bij elk ander toerental/snelheid totaal geen probleem. Idle ook prima! Uiteraard de bougie/kabels/bobine nagekeken, maar daar was eigenlijk niets raars aan te zien. Wat oxidatie op de bobine, maar nadat ik die helemaal schoon heb gemaakt was het probleem er nog steeds. Ook is de automaatbakvloeistof helemaal vervangen/gespoeld en het luchtfilter vervangen. Dus ik heb maar eens een OBDII tool gekocht en daar krijg ik een melding P1391: Intermittent Loss of CMP or CKP Loss of the Cam Position Sensor or Crank Position sensor has occurred. Na wat zoekwerk op internet kan het dus de nokkenassensor of de krukassensor zijn. Deze melding zou een logische verklaring kunnen zijn voor het probleem. Echter, wat ik op internet lees is het vervangen van een krukassensor niet zo spannend, maar de nokkenassensor zit op de verdeler in het blok, dus die moet er dan helemaal af. Voordat ik aan de sensoren ga rommelen, wil ik er proberen achter te komen welke van de twee een faulty signal geeft. Is er iemand die hier ervaring mee heeft hoe dit te meten? En wat ik ook geregeld op fora lees, is nadat een van deze sensoren zijn vervangen de motor nog slechter loopt. Is dit zo, of hebben ze dan slechte kwaliteit sensoren gebruikt? Dank voor de info alvast! grt, Tim Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 8, 2017 Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2017 Ik heb ze beide vaker vervangen op een ZJ, wat je zegt is niet waar, het is juist andersom. De krukas sensor is een kut klus, zeker als er een gas installatie in de weg zit. Je komt er lastig bij, zit diep achter in de cilinderkop passagierskant, je ziet niet goed wat je doet dus moet veel op gevoel doen. 2 boutjes, bij jou 13mm, bij het oude model ('93-'95) torx, dat is nog lastiger. Let op dat het rubbertje om de sensor heen blijft en goed blijft zitten. Connector zit onder de wagen, naast de automaatbak. De nokkenas sensor stelt helemaal niks voor, klein halfuurtje werk. Verdeelkap eraf en rotor los, vervolgens til je de sensor er zo uit. Beste is om meteen de verdeelkap en rotor te vervangen als je het toch al los hebt, dat valt onder normaal onderhoud. Als je er zeker van wilt zijn dat alles in orde is, dan moet je ze beide vervangen. Ze werken namelijk samen, en als de een niet helemaal lekker meer is dan heeft dat ook invloed op de ander. En misschien wel het belangrijkste, altijd voor originele Mopar sensoren gaan! Been there done that, zo'n Crown sensor kun je binnen 1 jaar opnieuw vervangen, om het maar niet over de goedkope Chinese sensoren te hebben van een paar dollar. Ik had laatst de nokkenas sensor via de dealer gekocht, ronde de €85,-. Een originele CPS had ik uit de US, rond de €120 dacht ik. Na het vervangen even de foutcodes wissen en hij zal weer als een zonnetje lopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
timcos Geplaatst August 8, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2017 Dank voor je snelle reactie! Ik had juist gedacht omdat de nokkenassensor in de verdeler zit, deze lastiger te bereiken is. Ik heb geen LPG installatie, goed om te weten dat dit nogal een klusje is... Ik ga zeker voor originele onderdelen, kom een paar keer per maand in de VS dus haal daar veel onderdelen. En het doormeten ervan is niet de moeite denk je? gr, Tim Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
timcos Geplaatst August 8, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2017 Heb je trouwens de partnummers voor die Mopar sensoren? Heb voor de krukassensor deze gevonden 56027870, maar voor de nokkenassensor vind ik wat verschillende... Dank! groet, Tim Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 8, 2017 Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2017 (bewerkt) Ik heb het factuurtje nu niet bij de hand, maar dit zou hem moeten zijn voor de camshaft sensor: 56026746. Was voor mij ook even zoeken toen, ze noemen hem daar ignition pickup of distribution switch plate. De crankshaft sensor is inderdaad 56027870 August 8, 2017 bewerkt door Masis Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
timcos Geplaatst August 31, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 31, 2017 (bewerkt) Vandaag de keerringen van de tussenbak laten vervangen, deze lekte olie en bij reparatie daarvan heb ik de krukassensor meteen laten vervangen. Nu een stuk minder schokken dan eerst! Op zich goed nieuws natuurlijk, maar ik had verwacht dat het óf helemaal weg zou zijn, óf geen verandering... De nokkenassensor die ik uit Amerika had meegenomen, had de verkeerde connector dus moet ik weer omruilen. Ik ga alsnog deze sensor ook vervangen, maar tot die tijd hoef ik het met 90% minder schokken te doen. Hopelijk blijft het zo! August 31, 2017 bewerkt door timcos Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 31, 2017 Rapporteren Share Geplaatst August 31, 2017 Heb je de computer gereset na het vervangen van de sensor? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
timcos Geplaatst September 1, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2017 Wel de foutcode gewist met een ODBII meter, maar die kwam daarna weer terug. Of bedoel je dat niet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.