Spring naar bijdragen

Camshaft of Crankshaftsensor kapot?


Recommended Posts

Hallo,

Sinds ik mijn 1998 5.2 V8 Grand Cherokee heb (een maand nu), heb ik op de snelweg bij +/- 1900-2100 RPM (dus 100-120 km/u) af en toe dat de motor schokt/hapert/even inhoudt. Het lijkt erop alsof er een cilinder niet helemaal lekker meedoet. Bij elk ander toerental/snelheid totaal geen probleem. Idle ook prima!

Uiteraard de bougie/kabels/bobine nagekeken, maar daar was eigenlijk niets raars aan te zien. Wat oxidatie op de bobine, maar nadat ik die helemaal schoon heb gemaakt was het probleem er nog steeds. Ook is de automaatbakvloeistof helemaal vervangen/gespoeld en het luchtfilter vervangen.

Dus ik heb maar eens een OBDII tool gekocht en daar krijg ik een melding P1391: Intermittent Loss of CMP or CKP Loss of the Cam Position Sensor or Crank Position sensor has occurred. Na wat zoekwerk op internet kan het dus de nokkenassensor of de krukassensor zijn. Deze melding zou een logische verklaring kunnen zijn voor het probleem. Echter, wat ik op internet lees is het vervangen van een krukassensor niet zo spannend, maar de nokkenassensor zit op de verdeler in het blok, dus die moet er dan helemaal af. Voordat ik aan de sensoren ga rommelen, wil ik er proberen achter te komen welke van de twee een faulty signal geeft. Is er iemand die hier ervaring mee heeft hoe dit te meten?

En wat ik ook geregeld op fora lees, is nadat een van deze sensoren zijn vervangen de motor nog slechter loopt. Is dit zo, of hebben ze dan slechte kwaliteit sensoren gebruikt?

Dank voor de info alvast!

grt, Tim

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ze beide vaker vervangen op een ZJ, wat je zegt is niet waar, het is juist andersom. De krukas sensor is een kut klus, zeker als er een gas installatie in de weg zit. Je komt er lastig bij, zit diep achter in de cilinderkop passagierskant, je ziet niet goed wat je doet dus moet veel op gevoel doen. 2 boutjes, bij jou 13mm, bij het oude model ('93-'95) torx, dat is nog lastiger. Let op dat het rubbertje om de sensor heen blijft en goed blijft zitten. Connector zit onder de wagen, naast de automaatbak. De nokkenas sensor stelt helemaal niks voor, klein halfuurtje werk. Verdeelkap eraf en rotor los, vervolgens til je de sensor er zo uit. Beste is om meteen de verdeelkap en rotor te vervangen als je het toch al los hebt, dat valt onder normaal onderhoud.

Als je er zeker van wilt zijn dat alles in orde is, dan moet je ze beide vervangen. Ze werken namelijk samen, en als de een niet helemaal lekker meer is dan heeft dat ook invloed op de ander. En misschien wel het belangrijkste, altijd voor originele Mopar sensoren gaan! Been there done that, zo'n Crown sensor kun je binnen 1 jaar opnieuw vervangen, om het maar niet over de goedkope Chinese sensoren te hebben van een paar dollar. Ik had laatst de nokkenas sensor via de dealer gekocht, ronde de €85,-. Een originele CPS had ik uit de US, rond de €120 dacht ik. Na het vervangen even de foutcodes wissen en hij zal weer als een zonnetje lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je snelle reactie! Ik had juist gedacht omdat de nokkenassensor in de verdeler zit, deze lastiger te bereiken is. Ik heb geen LPG installatie, goed om te weten dat dit nogal een klusje is... 

Ik ga zeker voor originele onderdelen, kom een paar keer per maand in de VS dus haal daar veel onderdelen.

En het doormeten ervan is niet de moeite denk je?

 

gr, Tim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het factuurtje nu niet bij de hand, maar dit zou hem moeten zijn voor de camshaft sensor: 56026746. Was voor mij ook even zoeken toen, ze noemen hem daar ignition pickup of distribution switch plate. De crankshaft sensor is inderdaad 56027870 :thumbsup:

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Vandaag de keerringen van de tussenbak laten vervangen, deze lekte olie en bij reparatie daarvan heb ik de krukassensor meteen laten vervangen. Nu een stuk minder schokken dan eerst! Op zich goed nieuws natuurlijk, maar ik had verwacht dat het óf helemaal weg zou zijn, óf geen verandering...

De nokkenassensor die ik uit Amerika had meegenomen, had de verkeerde connector dus moet ik weer omruilen. Ik ga alsnog deze sensor ook vervangen, maar tot die tijd hoef ik het met 90% minder schokken te doen. Hopelijk blijft het zo!

bewerkt door timcos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...