Spring naar bijdragen

Verbruik YJ 2.5L


Recommended Posts

Hallo,

sinds kort heb ik een YJ uit 1989 met 2.5L motor. Het is mijn daily driver voor 2 x 7 kilometer per dag en wat ritjes naar de heide met de hond. Natuurlijk had ik geen 1 op 22 verwacht, maar 1 op 3 a 4 is wat dorstig, ook al heb ik grote banden. Hebben jullie tips m.b.t. het afstellen van de motor? Misschien valt daar iets te winnen :-)..

Ik ben ook benieuwd naar het verbruik van jullie Jeeps.

groeten, Kasper

 

 

 

IMG_4810.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij moet ongeveer 1:6 a 1:7 halen. Er valt weinig af te stellen....alles wordt geregeld door de ecu. Grote banden zullen wel een negatief effect op het brandstofverbruik hebben. Zorg er voor dat luchtfiter, injector, sensoren en ontsteking (kabels, bougies, verdeler) in goede staat zijn. Veel meer kun je niet doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben een 97 2.5 tj, wat volgens mij dezelfde motor is. Met 90 over de snelweg en 30" banden rijdt die 1 op 8. En tijdje geleden was bij ons de eerste lambdasensor kapot. Toen steeg het verbruik naar rond de 1 op 2. Dat zou dus wel eens een verdachte kunnen zijn. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei John Renne:

Wij hebben een 97 2.5 tj, wat volgens mij dezelfde motor is. Met 90 over de snelweg en 30" banden rijdt die 1 op 8. En tijdje geleden was bij ons de eerste lambdasensor kapot. Toen steeg het verbruik naar rond de 1 op 2. Dat zou dus wel eens een verdachte kunnen zijn. 

 

 

Waarschijnlijk niet dezelfde motor....97 is multipoint injectie. Maar het effect van de lambda sonde op het verbruik komt overeen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ik rij ook dagelijks in mijn Wrangler YJ uit '89 met banden maat 31x 10,5

Verbruik is 1 op 5 met stadsverkeer. Bijtijds gas loslaten en auto rolt flink door. Met snelheden tussen 80-90 km/h haal met gemak 1 op 8,5. 

Soms laat ik de auto staan, dan kan ik de dag erop weer rijden wat ik wil😄.

Fun factor is het belangrijkste! Zoals eerder gezegd geen haast hebben👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik leen mijn Jeep nog wel eens uit aan mensen die er gehandicapte kinderen ermee rondrijden. En die vergeten weleens te tanken. Haha

Als ik dan kijk naar de kilometers die ik er zelf mee rijd en dan tank, dan rijd ik ongeveer 3 op 1. Maar dat is weer voor het goede doel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 7/16/2017 at 9:19 AM, Kasper-gelderland said:

IMG_4810.JPG

Ligt het aan mij of lijkt het alsof zijn schok dempers aan de achterkant flink aan het verzakken zijn? Er zit een lichte curve in de voor vering maar achter lijkt het alsof je wielen in de wells hangen. Of sta je op een heuveltje?

Dan wel geen '89 2.5 liter. '93 4.0 liter op 35" met 4.10 gears zit ik op ongeveer 1 op 5 als ik niet te snel rij rond de 70mph (ongeveer 112km per uur) Ik denk als ik zo rond de 100 ga hangen dat er wel wat beter uit kan halen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Op 15-8-2017 om 0:03 AM zei DutchMud:

Ligt het aan mij of lijkt het alsof zijn schok dempers aan de achterkant flink aan het verzakken zijn? Er zit een lichte curve in de voor vering maar achter lijkt het alsof je wielen in de wells hangen. Of sta je op een heuveltje?

Dan wel geen '89 2.5 liter. '93 4.0 liter op 35" met 4.10 gears zit ik op ongeveer 1 op 5 als ik niet te snel rij rond de 70mph (ongeveer 112km per uur) Ik denk als ik zo rond de 100 ga hangen dat er wel wat beter uit kan halen. 

Klopt, ik sta gedeeltelijk in een kuil en de andere helft op een verhoging.  Niet bewust overigens, maar scherp van je :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En 2x 7km betekent dat de motor nooit op bedrijfstemperatuur komt. Ik denk dat die lambda sonde nooit iets gaat doen omdat de motortemp nooit voldoende op temperatuur komt.

Gevolg is een hoog verbruik. Als je langere stukken gaat rijden zul je zien dat het verbruik naar beneden gaat.

Die 7km zal ook wel niet een lange rechte weg zijn.......

Effectief rij je dus met een koude motor (ongunstig verbruik) stadsverkeer (dus dubbel ongunstig verbruik).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...