6 in-line Geplaatst June 13, 2017 Rapporteren Share Geplaatst June 13, 2017 Beste collega's, Vraagje. Ik heb een probleem met de brandstofniveaumeter in mijn klokhuis. Inmiddels heb ik in de tank de niveaumeter vervangen. De meter had een los contact op de printplaat en de printplaat zag er beschadigd uit. Ik dacht: 'Klaar is Kees'. De stand van de brandstofniveauwijzer op het klokje in het dashboard blijft echter staan waar die altijd stond, iets onder vol. Dit geeft een goed gevoel, hij raakt nooit leeg. De realiteit is echter anders. Heeft één van jullie dit bij de hand gehad? Is dit een elektrisch probleem? Waar kan ik mogelijk starten met zoeken? Dank weer tot zover. 6 in-line Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DogJeeper Geplaatst June 13, 2017 Rapporteren Share Geplaatst June 13, 2017 Als het de niveau meter niet is, dan kan het maar twee dingen zijn. Of de bedrading of de meter in het dashbord. Dus bedrading nalopen en/of de meter in het dashbord cotroleren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst June 13, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 13, 2017 Dank voor de snelle reactie DogJeeper. Heb nog een vraag. Toen bleek dat de printplaat een los contact had, heb ik het losse contact los en weer vastgedrukt. Op het dashboard zag ik de meter reageren. Helemaal niets (bij los contact, natuurlijk) en weer net onder vol (bij vastgedrukt contact). Misschien een te gemakkelijke gedachte als ik denk dat de bedrading dan wel goed is? 6 in-line Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DogJeeper Geplaatst June 13, 2017 Rapporteren Share Geplaatst June 13, 2017 Zou je wel zeggen, maar schijn bedriegt. Het enige dat je nu weet is dat er een signaal doorkomt, maar of dit het juiste signaal is? Heb je trouwens de on-board cluster test al gedaan om te kijken of alle meters en lampjes op je dashbord het wel doen ? (Contact uit. Dagteller knopje ingedrukt houden en dan contact aan zetten. Het dashbord gaat dan een zgn. selftest doen. Alle meters en lichtjes worden dan 1 voor 1 gecontroleerd). Als je je brandstofmeter ziet bewegen dan is deze goed. Zo niet, dan weet je genoeg. Het voltage dat de niveaumeter door zou moeten geven is ongeveer tussen de 0.6 v (VOL) en 8.6 (LEEG). Plus of min 5%. Is dit het geval, dan is deze kapot/beschadigd. Je zei al dat de printplaat er beschadigd uitzag. Meten is Weten! Om de bedrading te controleren kun je het voltage dat de niveaumeter doorgeeft vergelijken met het voltage dat de meter op het dashbord krijgt. Dit zou ongeveer gelijk moeten zijn. Heb je hierin een verschil, dan is het de bedrading. Misschien ergens een breukje waardoor je sluiting krijgt of zoiets. Succes met de zoektocht. Het scheelt trouwens een hoop als je een FSM zou hebben. Hierin staat meer informatie dan in een Haynes of Chilton boek. Mocht je die nog niet hebben, dan kun je hem hier downloaden : https://www.dropbox.com/s/vzpcpm6zeuhy1hm/99_XJ_FSM.ZIP?dl=0 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst June 13, 2017 Rapporteren Share Geplaatst June 13, 2017 Heb je ook een massadraad op de vlotterunit aangesloten? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst June 13, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 13, 2017 Beste Jeepee en Dogjeeper, Leukkkkk om te zien ....... Heb de knop op het dashboard ingedrukt en daarna het contact aangezet (ik kende al wel de test met het contact drie maal aan en uit en daarna weer aan, vervolgens worden codes weergegeven op het dagtellerscherm). Gevonden......, de tankmeter is zo dood als een pier. Zodra ik het contact normaal aanzet krijg ik weer hetzelfde te zien, net iets onder vol. Nu een nieuwe meter voor het klokhuis kopen? Of is dat te simpel? Kun je zien dat e.e.a. samen gaat, want de oude niveaumeter had ook nog eens een los contact. Dank voor de snelle reacties en waardevolle tips. 6 in-line Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst June 14, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2017 Zoals ik in mijn vorige reactie aangaf, heb ik het gevonden: 'Ik weet nu dat de meter in het klokhuis niet goed meer is'. Ik heb de hele unit van het klokhuis wel eens in mijn handen gehad, deze trek je als een soort stekkerdoos van zo van het moederbord af. Plug and Play. Maar kan je wel in het klokhuis komen?, vraag ik mij nu af. In mijn herinnering betreft het nl. een gesloten plastic klokkenhuis. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.