Spring naar bijdragen

Zwarte troep in expansievat koelvloeistof


Recommended Posts

Het expansievat van mn 5.9 is niet meer helder. De koelvloeistof lijkt vermengd met olie. Ik heb de laatste 10.000 km geen olie hoeven bijvullen en hetzelfde geldt voor de koelvliestof. Alles blijft schitterend op pijl. Wellicht 1 keer een halve liter olie hoeven bijgooien. Ook geen witte pluimen uit de uitlaat. Is het ondanks dat het oliepijl op niveau blijft iets om wat aan te doen of gewoon doorrijden en geen zorgen maken? Graag advies.... 😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blikje coolant leak erin gedaan? Dat komt bij mij op als je het zo beschrijft....Geen paniek, dat geeft ook de zwarte smurrie in tankje als het wordt gemixt,  nieuwe radiator erin, de boel goed spoelen en eventueel nieuw expansie vaatje, andere conclusie lijkt mij geen beste......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Dat borrelen achter het dash bij de kachel heb ik ook in mijn 4.0L. Het klinkt idd alsof je koppaking is gaan hemelen, zonder echter de schadelijk effecten...Ik heb dit geluid ooit in mijn Opeltje Kadett gehad en dat kostte mij destijds wel 750 pietermannen incl. vlakken kop.Dat borrelen gaat overigens vanzelf weg als de motor/koelvloeistof flink op temperatuur is gekomen. De airco werkt wel. Het systeem is al eens onder druk gezet om te zien of er ergens een (klein) lek zat maar dat was niet het geval. Lijkt alsof er in de loop van de tijd (die van ons staat lang stil) lucht bij komt.

Brengt mij dit koelgedoe op een andere vraag : wat is het verschil tussen de originele en erg dure Mopar koelvloeistof en een specifieke voor 4x4 voertuigen nieuw ontwikkelde koelvloeistof van een ander merk? Die ook (weet ff niet precies welke meer, moet ik opzoeken) aan bijzondere specificaties voldoet. En een stuk betaalbaarder is....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...