Spring naar bijdragen

Nekaf ombouwen naar v8


Recommended Posts

Hallo,

ik wil mijn nekaf van 1960 waarin nu een 4 cilinder licht ombouwen naar een v8.

het liefst handgeschakeld

ook ben ik benieuwd als de rdw hier heel moeilijk over doet als ik hem netjes inbouw

is er hier iemand die er ervaring mee heeft?

of mij kan vertellen welke motor, bak, 4x4 bak goed bij elkaar passen?

met vriendelijke groet,

Jari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel info over motorswap en de RDW keuring vindt je hier: http://www.jeepforum.nl/topic/16908-andere-motor-in-je-jeep-plaatsen-en-de-rdw/

Zoals Michel al aangaf, is de Nekaf kwa bouw gelijk aan de vroege CJ5 (Kaiser). Deze zijn hebben een kortere wielbasis en slapper chassis als de latere CJ5 van AMC. 

AMC heeft deze aanpassingen gedaan om 304 V8 te plaatsen. 

Persoonlijk zou ik in dit geval kiezen voor de V6, zoals Kaiser dit ook in de vroege CJ5 had.

Als je toch graag voor een V8 gaat, dan krijg je een uitdaging mbt lengte van het blok en versnellingsbak, koeling en verstevigen van het chassis. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een Dauntless V6 was vroeger een optie...veel mensen steken er de 4.3 V6 van Chevrolet in...de V8 gaat ook...de compactste V8 is de Ford 289/305 (5liter) motor...ik had die in mijn Willy's Jeep steken...ook is investeren in een beter stuurhuis,schijfremmen en een overdrive nuttig als je een krachtigere motor steekt... maximum 33" banden zonder sperren voor de orginele assen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst bedankt voor alle reacties

voor een v8 zou deze uit van een grand Cherokee voor mij de snelste keus zijn omdat hier vele van zijn en je alles kompleet hebt (donorauto) aan de andere kant is het geluid van de Amerikaanse v8 natuurlijk veel aantrekkelijker maar dit is moeizaam te vinden.

ook heb ik gehoord dat ze bij de rdw moeilijk kunnen gaan doen over de belstangvrije regeling als ik teveel verander en dan een ander bouwjaar zal krijgen... dit moet ik dus ook in gedachten houden

bij het omkeuren van een 4 cilinder naar ander blok, zou het veel uitmaken als het een 6 of 8 cilinder wordt?

dan zou dit ook een afweging kunnen zijn

 

alvast bedankt mede jeepers😀😀

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet binnenkort een chevy v8 blokje te koop komen. Misschien intressant? Het blokje is enkele maanden geleden geboord en opgebouwd.

Quote:"motor is een een opgeboorde chevy 350 naar 360
 Er ligt nu een mild performance cam in met chevy l82 corvette heads . Edelbrock carburator en sanderson spaghetti uitlaat
1800 stall converter is aangewezen , maar het gaat met een standaard converter ook"

Zo ver gaat mijn technische kennis niet, maar zou zeker inbouwbaar zijn.

Greetz D-me

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei JariJeep:

 

ook heb ik gehoord dat ze bij de rdw moeilijk kunnen gaan doen over de belstangvrije regeling als ik teveel verander en dan een ander bouwjaar zal krijgen... dit moet ik dus ook in gedachten houden

 

Dat is hier niet het geval, je verandert de auto slechts 1/3 door er alleen een andere motor in te zetten. Dat mag, je behoudt dan gewoon je kenteken en je bouwjaar.

wat jij bedoelt is als je een oldtimer uit het buitenland op kenteken wilt zetten met een moderne motor, moderne aandrijving en moderne remmen. BV een Cobra proberen op kenteken te krijgen uit 1965, dat kan je vergeten en deze zal worden aangemerkt als een nieuwe auto. Met alle slurptaxen ed erbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2017-6-12 om 0:26 PM zei michel1972:

Vergeet ook niet even het kenteken te checken wat jij max mag wegen met je jeep. Er komt namelijk wel wat gewicht bij en ik weet niet wat jij nog verder gaat aanpassen aan je nekaf. Check even de RDW wat zei max opgeven aan gewicht. Als je daar namelijk overheen komt heb je ook een uitdaging. Verder moet je handig zijn en zeker als het om je uitlaat gaat creatief zijn met hoe die gaat lopen straks. Het is te realiseren maar kost je wel wat bloed zweet en tranen.

Gaat dat passen met je stuurstang? Koppeling? Remmen? Ik wil niet pessimistisch zijn, maar wat Michel ook zegt, je moet technisch wel wat in je mars hebben. En een hoop tijd. Maar ik hoop dat je een topic maakt over de aanpassing.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

he hallo, ik ben momenteel ook een nekaf m38a1 aan het ombouwen naar V8.

heb een chevy 305 met een th350 automaat... Advance adaptors en Novak adaptors hebben adaptor kitjes hiervoor om dit alles op een dana 18 tussenbak te plaats...

Rdw gaat akkoord zijn mits aankoop bewijs ok is (daarna keuren "samengesteld voertuig" ). Chassis verstevigen (chassis mag niet gewijzigd worden, boxen mag wel) en remmen aanpassen word ook aangemoedigd. Aandrijfassen mogen aangepast worden mits dit binnen de orginele wielbasis valt. 

grill kun je aanpassen en schermen van een cj7 erop zodat deze wat verder naar voren komt. Dat in combi met elektrische koelfans

 

veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...