Spring naar bijdragen

welke SYE voor TJ 1999


Recommended Posts

Beste Jeepers,

Ik overweeg een SYE kit aan te schaffen voor TJ uit 1999 (verhoogd). Ik ervaar toch trillingen tijdens het rijden en wil mijn bodemplaat  weer wat hoger hebben.

Ik lees dat er korte en extreem korte assen bestaan, wat is het verschil?

Is het tevens verstandig er tegelijkertijd ook een aandrijfas bij te nemen?

Waar kan ik deze het best aanschaffen?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie

Marc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe korter de as, hoe groter de hoek met de aandrijfas kan worden.

Een korte as is alleen handig als je een grote verhoging hebt. Bijv. meer als 4 inch. Ik rij zelf bijv. al jaren met een 'gewone' SYE. Ik heb trouwens een 4 inch verhoging.

En je zult ook een andere aandrijfas moeten aanschaffen aangezien de standaard aandrijfas niet past op een SYE. Hier heb je een zgn. CV aandrijfas voor nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei DogJeeper:

Hoe korter de as, hoe groter de hoek met de aandrijfas kan worden.

Een korte as is alleen handig als je een grote verhoging hebt. Bijv. meer als 4 inch. Ik rij zelf bijv. al jaren met een 'gewone' SYE. Ik heb trouwens een 4 inch verhoging.

En je zult ook een andere aandrijfas moeten aanschaffen aangezien de standaard aandrijfas niet past op een SYE. Hier heb je een zgn. CV aandrijfas voor nodig.

Zoals deze? 

Driveshaft.PNG.b849a71c60aa8c10863f267736ba5328.PNG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat is een CV aandrijfas. Maar waarschijnlijk gaat deze niet passen op je SYE. Meestal hebben deze een Yoke waar je de aandrijfas op moet vastzetten en geen flens zoals op de foto.

Een ander punt waar je op moet letten is dat je een as neemt met de juiste lengte. 

Als je even googled op SYE install, dan vind je genoeg info hierover. Vooral de amerikaanse forums bevatten veel informatie hierover. Jeepforum.com, wranglerforum.com etc.

Wat je dus moet weten us de afstand tussen je SYE en je achteras. En vergeet ook niet de juiste hoeken in te stellen. Oftewel je zult je achteras iets moeten kantelen. Ook hierover is genoeg info op het net te vinden.

Voor de rest succes met de conversie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals DogJeeper aangeeft je zult met een SYE een CV shaft aan moeten schaffen. Bij de CV shaft is het heel belangrijk om te weten hoe veel verhoging je TJ heeft. Er zijn after market CV shafts die tot een 5" lift of dergelijke gaan. Ook hier zal ik aanraden contact op te nemen met de verkoper van de CV shaft. Dit is de style die je zoekt. 
41h6AWbi0iL.jpg

Als het goed is heb jij een NP231 transfer case op je TJ zitten. Ik heb dit net een maandje geleden gedaan met een Rugged Ridge SYE kit op mijn YJ Jeep met een NP231 transfer case. http://www.morris4x4center.com/rough-country-np231-slip-yoke-eliminator-rc-50-7906.html?gclid=Cj0KEQjwioHIBRCes6nP56Ti1IsBEiQAxxb5G9pPrDCHMo6uqyLAG53_4szGR2X6oCUpNsPAzNLSukIaAmjC8P8HAQ

De achter yoke op de transfer case kan inderdaad met een extreem korte yoke komen maar hier betaal je ook wel wat voor. Om de juiste hoek voor je achter as te krijgen kan je shims kopen zoals deze:

E&w=330&h=330
Mocht je vragen hebben shoot me a message. 

Even samengevat:
1. Wat is de afstand tussen je SYE en achter differentieel U joint. Gemeten vanaf het midden punt waar het kruisje (U joint) op de Slip Yoke komt te zitten tot het middenpunt van het kruisje op je achter as. 
2. Zet de juiste hoek. 
24126925362_4b7d18dea4.jpg

 

Succes

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...