rado Geplaatst April 15, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2017 (bewerkt) Zo langzamerhand begin ik redelijk dol te worden van een geringe maar zeer irritante vibratie in de aandrijflijn. Het schudden is het duidelijkst merkbaar zo rond de 1500-2000 toeren bij geringe last. te voelen zowel ter plaatse vd vloer als in het stuur. het is net alsof je continue op een onderbroken streep op de weg rijdt. gering maar zeer irritant. bij hogere snelheden minder duidelijk te voelen. als ik iets een helling oprij lijkt het meer te zijn. als ik het gas loslaat wanneer de vibratie aanwezig is wordt het minder. motor heeft nog genoeg power. loopt regelmatig. start goed. het lijkt wel of de vibratie samenhangt met de toeren vd motor. als ik em rijdend in zn vrij zet is de trilling niet direct weg. Heb al aardig wat vervangen maar het probleem blijft bestaan. Vooras er af gehad maar helpt niet. wat lagers laten vervangen in het diff, loopt vrijwel geruisloos achteras is gereviseerd automaat laten reviseren bij automaatrevisie.nl (schakelt op zich goed, naar zn 3 lijkt ie soms wel wat meer te "slippen"), http://www.automatenrevisie.nl/4-a518 shuder eliminator toegevoegd 2 dagen terug, geen effect tussenbak geen speling op de as bougies, bougiekabels, verdelerkap, rotor PCV valve motorsteunen, automaatsteun stuurstangen + demper (hiermee is het wel wat minder te voelen) stabilisatorstangen remmen zijn allemaal nagelopen, niks blijft hangen geen speling op de wiellagers, geen grollen kruisjes nagelopen, geen speling zit er geen een vast banden nog niet vervangen echter denk niet dat het daar mee te maken heeft omdat het zo afhankelijk is van toeren motor en last Begin zelf de koppel omvormer te verdenken echter bak is in november 2016 gereviseerd dus zou wel vreemd zijn. heeft iemand een suggestie wat nog na te lopen/te vervangen?? degene met de oplossing stuur ik een fles whisky!!! April 15, 2017 bewerkt door rado Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst April 15, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2017 Zit je trackbar goed vast, want die voel je ook goed in de bodemplaat en stuur als die los zit of speling heeft Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst April 15, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2017 Misschien inderdaad toch de koppelomvormer? Deze hebben ze ook gereviseerd met de automaat samen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 15, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2017 15 minuten geleden zei schneiders: Zit je trackbar goed vast, want die voel je ook goed in de bodemplaat en stuur als die los zit of speling heeft trackbar nog niet vervangen, zag er niet heel slecht uit 14 minuten geleden zei Masis: Misschien inderdaad toch de koppelomvormer? Deze hebben ze ook gereviseerd met de automaat samen? Is wel gereviseerd, zie de link. maar wellicht een rotte.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst April 15, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2017 Heb je hem weleens laten draaien terwijl die op de brug stond? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 15, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2017 ja maar niet in de D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 15, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2017 heb ook niet het idee dat in zn stationair er iets trilt ofzo. wat is je advies? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst April 16, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2017 12 hours ago, rado said: trackbar nog niet vervangen, zag er niet heel slecht uit Is wel gereviseerd, zie de link. maar wellicht een rotte.... Misschien even nakijken of de trackbar goed vast zit, aan de chassiskant kan ie ook los zitten of de rubbers zijn rottig, ik heb het weleens met een xj gehad was de moer losgelopen. Grand weet ik niet, maar zal hetzelfde effect geven. Verder kan het natuurlijk van alles zijn, maar je hebt al veel gedaan. koppelomvormer zou niet mijn eerste verdachte zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 16, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2017 45 minuten geleden zei schneiders: Misschien even nakijken of de trackbar goed vast zit, aan de chassiskant kan ie ook los zitten of de rubbers zijn rottig, ik heb het weleens met een xj gehad was de moer losgelopen. Grand weet ik niet, maar zal hetzelfde effect geven. Verder kan het natuurlijk van alles zijn, maar je hebt al veel gedaan. koppelomvormer zou niet mijn eerste verdachte zijn. Ok ik zal es kijken naar een trackbar. Wat kan ik nog meer uitsluiten? Heb geen apparatuur of compressietest uit te voeren... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst April 16, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2017 Je hebt de banden niet vervangen, maar heb je de bestaande set wel laten balanceren? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 16, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2017 7 minuten geleden zei schneiders: Je hebt de banden niet vervangen, maar heb je de bestaande set wel laten balanceren? Yep. Maar dat zou toch ook niet verklaren dat het afhangt vd toeren/belasting vd motor? Of wel? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst April 16, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2017 Je schrijft dat het bij een helling op, lijkt of het erger is. En dat het al rijdend bij gas loslaten niet direct weg is.....Dus bij zwaardere belasting als normaal en in een specifiek toeren gebied? Het zou je krukas demper kunnen zijn (harmonic balancer) . Deze al gecontroleerd? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 16, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2017 27 minuten geleden zei Ab: Je schrijft dat het bij een helling op, lijkt of het erger is. En dat het al rijdend bij gas loslaten niet direct weg is.....Dus bij zwaardere belasting als normaal en in een specifiek toeren gebied? Het zou je krukas demper kunnen zijn (harmonic balancer) . Deze al gecontroleerd? Ja had ik ook al aan gedacht. Maar ben er net achter waar die zit. Laat staan checken of ie goed is. Hoe kan ik de hb checken dan? Dacht zelf de handtem erop en em in de d zetten en kijken / luisteren. Beetje thrill seaken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst April 16, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2017 Om bij het begin te beginnen, als je rijdend de bak in N zet, en de motor uit, stopt dan de trilling? Mijn eerste vraag is namelijk altijd: is het onderstel de boosdoener of de aandrijflijn. Die 1500 a 2000 toeren, is dat altijd in zn Drive of ook in 2 en 1? Succes, siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 16, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2017 1 uur geleden zei REAL STRANGLER: Om bij het begin te beginnen, als je rijdend de bak in N zet, en de motor uit, stopt dan de trilling? Mijn eerste vraag is namelijk altijd: is het onderstel de boosdoener of de aandrijflijn. Die 1500 a 2000 toeren, is dat altijd in zn Drive of ook in 2 en 1? Succes, siert. De motor uitzetten als ik 80 rij heb ik nog niet geprobeerd. Zal ik eens doen op een rustig tijdstip als ik niet naast een sloot rij... ik zal nog eens goed kijken of het ook op treedt in zn 1 of 2. In ieder geval wel als ik de overdrive uit schakel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 16, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2017 Lastig is alleen dat ke het zowieso niet voelt onder de 1500 toeren. Dus als ik em in zn vrij zet zit ie daar snel op dus kan ik moeilijk differentieren tussen motor/bak. Ga het morgen proberen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst April 16, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2017 Ja, natuurlijk valt dan je stuurbekrachtiging even weg, maar dat merk je bij 80 niet. Wel weer direct je contact aan doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 16, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2017 Hoe kan ik de harmonic balancer testen? Of is dat alleen te zien? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 16, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2017 Ok heb er net een krik onder gezet. Harmonic balancer lijkt er ok uit te zien. Rubber nog netjes en buitenste ring zit er nog recht boven, lijkt niks te zijn verplaatst. Trackbar zit geen millimeter speling in. Morgen stukje rijden in de 1 en 2 en motor uit in zn N... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst April 16, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2017 Trouwens, had je de trilling al voor de bak revisie? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 16, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2017 1 uur geleden zei REAL STRANGLER: Trouwens, had je de trilling al voor de bak revisie? Ja dat is een goeie. Weet ik eerlijk gezegd niet. Maar denk eerlijk gezegd van niet. Heb al vaker contact gehad met dat revisiebedrijf maar hen overtuigen dat het aan de net gereviseerde bak ligt... 😬 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst April 17, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2017 Opkrikken om de trackbar te checken, is misschien niet het beste idee, als de as gaat hangen voel je zowieso geen speling. Beter testen als de auto gewoon op zijn wielen staat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 17, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2017 30 minuten geleden zei schneiders: Opkrikken om de trackbar te checken, is misschien niet het beste idee, als de as gaat hangen voel je zowieso geen speling. Beter testen als de auto gewoon op zijn wielen staat. ok thnx! 18 uur geleden zei REAL STRANGLER: Om bij het begin te beginnen, als je rijdend de bak in N zet, en de motor uit, stopt dan de trilling? Mijn eerste vraag is namelijk altijd: is het onderstel de boosdoener of de aandrijflijn. Die 1500 a 2000 toeren, is dat altijd in zn Drive of ook in 2 en 1? Succes, siert. vandaag ff stukje gereden, en natuurlijk was het trillen minder aanwezig dan normaal. motor uitgezet, contact weer terug, laten rollen, geen evident verschil. wel lekker stil trouwens... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst April 17, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2017 Even wat duidelijker.... hangt de trilling nu samen met de snelheid die je rijdt of met het toerental ongeacht de snelheid? Dus als je lekker zuinig met de motor uit cruised, stopt de trilling dan als je een zekere snelheid bereikt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 17, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2017 Volgens mij afhankelijk vd toeren echter bij hogere snelheid goed merkbaar. Als ik 100 rij en em uit zn lockup haal is het vrijwel niet voelbaar, dus bij hogere toeren maar dezelfde snelheid. Zo duidelijker? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.