Spring naar bijdragen

schudden aandrijflijn


Recommended Posts

Zo langzamerhand begin ik redelijk dol te worden van een geringe maar zeer irritante vibratie in de aandrijflijn.

Het schudden is het duidelijkst merkbaar zo rond de 1500-2000 toeren bij geringe last. te voelen zowel ter plaatse vd vloer als in het stuur. het is net alsof je continue op een onderbroken streep op de weg rijdt. gering maar zeer irritant. bij hogere snelheden minder duidelijk te voelen. als ik iets een helling oprij lijkt het meer te zijn. als ik het gas loslaat wanneer de vibratie aanwezig is wordt het minder. motor heeft nog genoeg power. loopt regelmatig. start goed. het lijkt wel of de vibratie samenhangt met de toeren vd motor. 

als ik em rijdend in zn vrij zet is de trilling niet direct weg.

 

Heb al aardig wat vervangen maar het probleem blijft bestaan.

Vooras er af gehad maar helpt niet. wat lagers laten vervangen in het diff, loopt vrijwel geruisloos

achteras is gereviseerd

automaat laten reviseren bij automaatrevisie.nl (schakelt op zich goed, naar zn 3 lijkt ie soms wel wat meer te "slippen"), http://www.automatenrevisie.nl/4-a518

shuder eliminator toegevoegd 2 dagen terug, geen effect

tussenbak geen speling op de as

bougies, bougiekabels, verdelerkap, rotor

PCV valve

motorsteunen, automaatsteun

stuurstangen + demper (hiermee is het wel wat minder te voelen)

stabilisatorstangen

remmen zijn allemaal nagelopen, niks blijft hangen

geen speling op de wiellagers, geen grollen

kruisjes nagelopen, geen speling zit er geen een vast

banden nog niet vervangen echter denk niet dat het daar mee te maken heeft omdat het zo afhankelijk is van toeren motor en last

 

Begin zelf de koppel omvormer te verdenken echter bak is in november 2016 gereviseerd dus zou wel vreemd zijn.

heeft iemand een suggestie wat nog na te lopen/te vervangen?? degene met de oplossing stuur ik een fles whisky!!! :)

 

 

bewerkt door rado
Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei schneiders:

Zit je trackbar goed vast, want die voel je ook goed in de bodemplaat en stuur als die los zit of speling heeft

trackbar nog niet vervangen, zag er niet heel slecht uit

14 minuten geleden zei Masis:

Misschien inderdaad toch de koppelomvormer? Deze hebben ze ook gereviseerd met de automaat samen?

 

Is wel gereviseerd, zie de link. maar wellicht een rotte....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 hours ago, rado said:

trackbar nog niet vervangen, zag er niet heel slecht uit

 

Is wel gereviseerd, zie de link. maar wellicht een rotte....

Misschien even nakijken of de trackbar goed vast zit, aan de chassiskant kan ie ook los zitten of de rubbers zijn rottig, ik heb het weleens met een xj gehad was de moer losgelopen. Grand weet ik niet, maar zal hetzelfde effect geven.

Verder kan het natuurlijk van alles zijn, maar je hebt al veel gedaan. koppelomvormer zou niet mijn eerste verdachte zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

45 minuten geleden zei schneiders:

Misschien even nakijken of de trackbar goed vast zit, aan de chassiskant kan ie ook los zitten of de rubbers zijn rottig, ik heb het weleens met een xj gehad was de moer losgelopen. Grand weet ik niet, maar zal hetzelfde effect geven.

Verder kan het natuurlijk van alles zijn, maar je hebt al veel gedaan. koppelomvormer zou niet mijn eerste verdachte zijn.

Ok ik zal es kijken naar een trackbar. 

Wat kan ik nog meer uitsluiten? Heb geen apparatuur of compressietest uit te voeren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je schrijft dat het bij een helling op, lijkt of het erger is. En dat het al rijdend bij gas loslaten niet direct weg is.....Dus bij zwaardere belasting als normaal en in een specifiek toeren gebied?  

Het zou je krukas demper kunnen zijn (harmonic  balancer) . Deze al gecontroleerd? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei Ab:

Je schrijft dat het bij een helling op, lijkt of het erger is. En dat het al rijdend bij gas loslaten niet direct weg is.....Dus bij zwaardere belasting als normaal en in een specifiek toeren gebied?  

Het zou je krukas demper kunnen zijn (harmonic  balancer) . Deze al gecontroleerd? 

Ja had ik ook al aan gedacht. Maar ben er net achter waar die zit. Laat staan checken of ie goed is. Hoe kan ik de hb checken dan? Dacht zelf de handtem erop en em in de d zetten en kijken / luisteren. Beetje thrill seaken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om bij het begin te beginnen, als je rijdend de bak in N zet, en de motor uit, stopt dan de trilling? Mijn eerste vraag is namelijk altijd: is het onderstel de boosdoener of de aandrijflijn.

Die 1500 a 2000 toeren, is dat altijd in zn Drive of ook in 2 en 1?

Succes, siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Om bij het begin te beginnen, als je rijdend de bak in N zet, en de motor uit, stopt dan de trilling? Mijn eerste vraag is namelijk altijd: is het onderstel de boosdoener of de aandrijflijn.

Die 1500 a 2000 toeren, is dat altijd in zn Drive of ook in 2 en 1?

Succes, siert.

De motor uitzetten als ik 80 rij heb ik nog niet geprobeerd. Zal ik eens doen op een rustig tijdstip als ik niet naast een sloot rij...

ik zal nog eens goed kijken of het ook op treedt in zn 1 of 2. In ieder geval wel als ik de overdrive uit schakel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok heb er net een krik onder gezet.   Harmonic balancer lijkt er ok uit te zien. Rubber nog netjes en buitenste ring zit er nog recht boven, lijkt niks te zijn verplaatst. 

Trackbar zit geen millimeter speling in. 

Morgen stukje rijden in de 1 en 2 en motor uit in zn N...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Trouwens, had je de trilling al voor de bak revisie?

Ja dat is een goeie. Weet ik eerlijk gezegd niet. Maar denk eerlijk gezegd van niet. Heb al vaker contact gehad met dat revisiebedrijf maar hen overtuigen dat het aan de net gereviseerde bak ligt... 😬

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei schneiders:

Opkrikken om de trackbar te checken, is misschien niet het beste idee, als de as gaat hangen voel je zowieso geen speling.

Beter testen als de auto gewoon op zijn wielen staat.

ok thnx! 

18 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Om bij het begin te beginnen, als je rijdend de bak in N zet, en de motor uit, stopt dan de trilling? Mijn eerste vraag is namelijk altijd: is het onderstel de boosdoener of de aandrijflijn.

Die 1500 a 2000 toeren, is dat altijd in zn Drive of ook in 2 en 1?

Succes, siert.

vandaag ff stukje gereden, en natuurlijk was het trillen minder aanwezig dan normaal. motor uitgezet, contact weer terug, laten rollen, geen evident verschil. wel lekker stil trouwens... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...