DutchMud Geplaatst March 31, 2017 Rapporteren Share Geplaatst March 31, 2017 (bewerkt) Ik heb even de zoek functie gebruikt en zag dat er alleen een artikel van 2010 was. Op dit moment ben ik bezig met een Spring over Axle conversie en wilde graag mijn ervaring even delen voor wie hier aan zit te denken voor in de toekomst. Mijn excuses voor Engels termen hier in (ik weet de Nederlandse woorden gewoonweg niet). Wat is een Spring Over Axle (of te wel een SOA). Spring over axle is je bladvering boven op de as monteren waardoor je rond de 5" (of meer) lift krijgt. Waarom zou je dit willen doen? Grotendeels meer articulatie van de assen, clearance en grotere wieltjes. Mits je je standaard blad veren gebruik zit je waarschijnlijk rond de 5" lift. Problemen die je gaat tegen komen tijdens een Spring Over Axle Problemen waar ik tegen ben gelopen tijdens dit project: Drag link en Tie rod zullen over de blad vering moeten gaan. Je zal dus de knuckles moeten vervangen voor een high steer knuckle. http://www.jeepforum.com/forum/f12/wj-knuckle-conversion-high-steer-373709/ Dit brengt met zich mee dat er nieuwe remschijven, calipers en blokken aangeschaft moeten worden. De originele Dana 30 zullen niet passen. Rem lijnen moeten verlengt worden. Pitman arm moet vervangen worden voor een drop pitman arm. Perches moeten boven op de assen gelast worden in de juiste hoek. Dit is zeker geen beginners task. Bump stops moeten vervangen worden voor iets langere. Schok dempers moeten vervangen worden voor langere. Schok bevestigingspunten zullen ook vervangen moeten worden. Als je toch bezig bent, vervang je Dana 35 voor een Ford 8.8. Koopje! $99 op de JunkYard zal wel een godsvermogen kosten om naar Nederland te krijgen haha! Je Jeep past niet meer in je garage en dus moet op dollies naar buiten geduwd worden. Slip Yoke Eliminator moet geïnstalleerd worden. Achter aandrijf as moet vervangen worden door een CV shaft, en wellicht custom gemaakt worden voor je. Axle Wrap, of te wel je achter as wilt zich rond de blad veren draaien. Dit kan verholpen worden door een anti wrap bar. Verwacht je sway bar ook niet meer terug aan de voorkant als je de after market kit koopt. Spring over Axle met je standaard veren is een mogelijkheid. Ik zou wel adviseren je shackles te vervangen voor iets meer steviger. Zelf heb ik nieuwe OEM Crown heavy duty springs gekocht en de Jeep zit iets hoger dan ik had verwacht. Is dit goedkoper als dan een lift kit te kopen? Uiteraard niet. En zeker ook geen aanrader om te doen voor iemand die een daily driver heeft of een Jeep meer voor de show heeft. Ziet het er leuk uit? Tot nu toe wel alhoewel ik geen totaal picture heb. Tot nu toe alleen nog mijn vooras geïnstalleerd en hoop dit weekend de achteras en gas tank terug te plaatsen. Mocht je vragen hebben, laat het me horen en ik zal mijn best doen om nog beter uit te leggen. Last note: Er zijn bedrijven die beweren dat zij bolt on kits verkopen. Er komt veel meer bij kijken dan een paar schroefjes hier en daar. March 31, 2017 bewerkt door DutchMud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst April 18, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2017 Update: Na dat ik eindelijk mijn vooras terug onder de Jeep had hangen kwam ik tot de realisatie dat mijn huidige tie rod en drag link (de twee barren die vanaf de pitman arm naar de knuckles gaan) niet meer juist passen. Of beter gezegd, vanaf de Pitman arm naar de draglink. Aangezien deze voor een Spring Under Axle was gemaakt moet ik nu naar een High Steering optie kijken. Zoals ik hier boven al eens had aangegeven heb ik de knuckles van een 2000 Grand Cherokee WJ op mijn Dana 30 gemonteerd. Deze heeft de High Steer optie en de drag link kan nu over de bladveren gemonteerd worden. Helaas voor mij is mijn huidige drag link ongeveer 3 inches te kort! Terug naar de staal winkel om 1.25" DOM staal te kopen en Tube Adapters van Ruff Stuff (of welk merk dan ook) om een nieuwe drag link te maken. To be continued! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De zandhopper Geplaatst April 18, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2017 Ik heb deze op mij originele nuckel gemonteerd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst April 18, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2017 Ik had die kunnen kopen maar met 35" banden zit er toch wel een beter gevoel bij met iets grotere caliper voor de remmen dan de standaard Dana 30 gemaakt voor 27" bandjes. Alsnog had ik het geneuzel gehad met tie rod die over de bladveren heen zou moeten gaan. Bijna klaar er mee in ieder geval! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst April 21, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 21, 2017 Mijn tussen bak zit op de zelfde hoogte als voorheen. Geen verlaging of verhoging, volgens mij ben ik redelijk over boort gegaan met dit project. Achter aandrijf lijn is een 18" lange CV shaft geworden. Voor het stuur probleem ben ik deze dingen tegen gekomen van Ruff stuff: http://www.ruffstuffspecialties.com/catalog/merchant.mvc?Session_ID=1b9c18ae839ae8202b38b473d4512d5d&Screen=PROD&Product_Code=7818TA Of te wel, het scheelt mij gokken met een pre made stuur link bar en ik kan er een zelf maken met DOM tubing. Staal is goedkoop $14 voor een stuk van 1.20 meter (4 ft). De thread ends heb ik voor iets goedkoper ook weten te vinden en dus voor $35 heb ik een custom made stuur link bar voor mijn high steering. Het einde begint in de buurt te komen. Eergisteren de spider gears van mijn 8.8 er uit gehaald en schoon gemaakt. Hele carrier ook. Vandaag alles terug zetten en hopelijk de Jeep morgen voor het eerst weer starten..... Laten we hopen dat dat goed gaat! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst April 23, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 23, 2017 Gisteren naar de junkyard geweest om calipers en wat andere dingen te halen voor de Jeep. Driver en Passenger side hebben nu inner shafts van een Cherokee en dus gebruiken de iets grotere U joint (kruisje) 1.188 inch bearing caps. Past ook goed met mijn axle seals die ik had aangeschaft. Helemaal blij nu. De caliper is een beest in vergelijking met de oude caliper. Dual piston. Achter as zit er ook op met nieuwe CV shaft: Alleen de spring perches en shock perches vast lassen en ik ben klaar! Althans met al het geknutsel. Alleen de wielen er nog op en genieten van de Jeep!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst April 24, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 24, 2017 De voor as is al gedaan, ik weet niet de correct nummers meer. De achteras zolang deze in een lijn met elkaar zit. Ik wacht even tot het weekend wanneer ik de Jeep op andere blokken ga zetten en naar buiten ga rijden. Komt goed. Nog paar dagen knutselen en dan kan ik er plezier van gaan hebben eindelijk! Over 2 weken wielen er op zetten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst May 13, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2017 De Jeep zei vroem vroem En uit de garage gehaald: Zo ondertussen de nieuwe drag link gemaakt met 1 ton tie rod ends van een Dodge 1980 W300. Velgen komen dinsdag binnen en dan even naar de banden boer om de hoek (letterlijk) om 35" aangemeten te krijgen. Ik voel me net een klein kind die voor het eerst naar een thema park gaat! Als de Jeep volledig klaar is zal ik even een foto sessie houden. Ook naar de junk yard geweest om een paar rem schijven te halen. Helaas waren deze net een halve inch te groot! Dan maar online nieuwe besteld. De achter as (Ford 8.8) moet ik de rem lijnen nog bevestigen, maar omdat ik mijn YJ main line gebruik moet ik custom staal maken. Ik hoop alles voor Woensdag klaar te hebben in ieder geval! En dan mag ik ook weer lekker genieten! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst May 14, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2017 @michel1972 Ik denk ook niet als ik in Nederland zou wonen dat ik deze hobby had opgepakt of zo intensief uit had laten groeien. Ik krijg deze week mijn velgen binnen en dan een final shot! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst May 17, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2017 Gisteren de calipers geinstalleerd en de wielen gepast. Alles gaat goed! Ik ga vandaag banden aanschaffen en een totaal foto hopelijk maken. Alles aandraaien tot torque spec en een test rit proberen te maken! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst May 18, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2017 At Last! banden zitten op de velgen en na werk de 35" BF Goodrich ophalen. Remmen ontluchten alle vloeistoffen bij vullen en zien hoe het allemaal werk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Deadeye Geplaatst May 18, 2017 Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2017 2 hours ago, DutchMud said: At Last! banden zitten op de velgen en na werk de 35" BF Goodrich ophalen. Remmen ontluchten alle vloeistoffen bij vullen en zien hoe het allemaal werk. En dan ff fotootje maken natuurlijk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst May 18, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2017 Vanmiddag even doen (mits ik op tijd thuis ben). Moet ook nog mijn .50 Cal installeren. Uit eindelijk woon ik in Amerika! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst May 19, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2017 Was veel te laat thuis van werk helaas. 3 van de 4 wielen geinstalleerd. Morgen even de remmen doen en een stukje rijden. Leuk om te horen van de buurman dat de Jeep er goed uit ziet! 2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst May 20, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 20, 2017 Voor wie het leuk vind: http://www.expeditionyonder.com/category/jeep/ ik ga hier alles bijhouden met betrekking tot de Jeep en alle foto's posten van het werk. 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst May 21, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 21, 2017 Even een beetje spelen in de achter tuin. Er iets niets beters dan "naked" te rijden op een zonnige dag!!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst May 22, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2017 Zal morgen even speciaal mijn GoPro tijdens de ochtend commute mee nemen Gaat 25 graden worden weer just in time! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst May 27, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 27, 2017 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
John Renne Geplaatst May 28, 2017 Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2017 Gaaf filmpje, maar ik had op z'n minst wat modder verwacht Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepmjj Geplaatst May 28, 2017 Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2017 Deathly wobble op je bike? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst May 28, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2017 @John Renne Het was de bedoeling om gister naar off road park te gaan. Maar helaas ik moest de garage opruimen wat me een hele dag duurde. Met al het werk dat ik aan de Jeep heb gedaan de afgelopen twee jaar lag al mijn gereedschap overal en nergens. Over 3 weken even naar off road park gaan en de Winch uitproberen en zien hoe die 35" bandjes het doen. @jeepmjj goed gezien! Problemen met het balanceren van mijn banden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst June 7, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 7, 2017 Zo vandaag was de eerste rit over de snelweg. Geen idee of ik dit had aangegeven maar ik had mijn stuur stabilisator vanonder de Jeep weggehaald (ja die ene shock die horizontaal staat met je Dana 30). Jongens jongens ik merk totaal geen verschil met toen dat ding er op zat of nu er helemaal vanaf is. 75mph zonder problemen stuur gedrag is zoals het altijd is geweest. Over 2 weken naar off road park en even echt in de modder gaan spelen en zien hoe de Jeep houd. Ik zal een video posten wanneer terug. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst June 19, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2017 Het was dan EINDELIJK zo ver. Ik kon gaan buiten spelen. 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst July 26, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 26, 2017 Nog eentje er bij nu met mijn rock sliders en reserve wiel waar die hoort! Ding lijkt weer op een Jeep! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.