Spring naar bijdragen

Spring Over Axle conversie


DutchMud
 Share

Recommended Posts

Ik heb even de zoek functie gebruikt en zag dat er alleen een artikel van 2010 was. Op dit moment ben ik bezig met een Spring over Axle conversie en wilde graag mijn ervaring even delen voor wie hier aan zit te denken voor in de toekomst. Mijn excuses voor Engels termen hier in (ik weet de Nederlandse woorden gewoonweg niet). 

Wat is een Spring Over Axle (of te wel een SOA). 

Spring over axle is je bladvering boven op de as monteren waardoor je rond de 5" (of meer) lift krijgt. Waarom zou je dit willen doen? Grotendeels meer articulatie van de assen, clearance en grotere wieltjes. Mits je je standaard blad veren gebruik zit je waarschijnlijk rond de 5" lift. 

Problemen die je gaat tegen komen tijdens een Spring Over Axle

Problemen waar ik tegen ben gelopen tijdens dit project: 

  • Drag link en Tie rod zullen over de blad vering moeten gaan. Je zal dus de knuckles moeten vervangen voor een high steer knuckle. 
    http://www.jeepforum.com/forum/f12/wj-knuckle-conversion-high-steer-373709/
    • Dit brengt met zich mee dat er nieuwe remschijven, calipers en blokken aangeschaft moeten worden. De originele Dana 30 zullen niet passen.
  • Rem lijnen moeten verlengt worden. 
  • Pitman arm moet vervangen worden voor een drop pitman arm.
  • Perches moeten boven op de assen gelast worden in de juiste hoek. Dit is zeker geen beginners task.  
  • Bump stops moeten vervangen worden voor iets langere. 
  • Schok dempers moeten vervangen worden voor langere. 
    • Schok bevestigingspunten zullen ook vervangen moeten worden. 
  • Als je toch bezig bent, vervang je Dana 35 voor een Ford 8.8. Koopje! $99 op de JunkYard :D zal wel een godsvermogen kosten om naar Nederland te krijgen haha!
  • Je Jeep past niet meer in je garage en dus moet op dollies naar buiten geduwd worden. 
  • Slip Yoke Eliminator moet geïnstalleerd worden.
  • Achter aandrijf as moet vervangen worden door een CV shaft, en wellicht custom gemaakt worden voor je.
  • Axle Wrap, of te wel je achter as wilt zich rond de blad veren draaien. Dit kan verholpen worden door een anti wrap bar. 
  • Verwacht je sway bar ook niet meer terug aan de voorkant als je de after market kit koopt. 

Spring over Axle met je standaard veren is een mogelijkheid. Ik zou wel adviseren je shackles te vervangen voor iets meer steviger. Zelf heb ik nieuwe OEM Crown heavy duty springs gekocht en de Jeep zit iets hoger dan ik had verwacht. 

Is dit goedkoper als dan een lift kit te kopen?

Uiteraard niet. En zeker ook geen aanrader om te doen voor iemand die een daily driver heeft of een Jeep meer voor de show heeft. 

Ziet het er leuk uit?

Tot nu toe wel alhoewel ik geen totaal picture heb. Tot nu toe alleen nog mijn vooras geïnstalleerd en hoop dit weekend de achteras en gas tank terug te plaatsen. Mocht je vragen hebben, laat het me horen en ik zal mijn best doen om nog beter uit te leggen.

Last note: Er zijn bedrijven die beweren dat zij bolt on kits verkopen. Er komt veel meer bij kijken dan een paar schroefjes hier en daar. 

bewerkt door DutchMud
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Update:

Na dat ik eindelijk mijn vooras terug onder de Jeep had hangen kwam ik tot de realisatie dat mijn huidige tie rod en drag link (de twee barren die vanaf de pitman arm naar de knuckles gaan) niet meer juist passen. Of beter gezegd, vanaf de Pitman arm naar de draglink. Aangezien deze voor een Spring Under Axle was gemaakt moet ik nu naar een High Steering optie kijken. Zoals ik hier boven al eens had aangegeven heb ik de knuckles van een 2000 Grand Cherokee WJ op mijn Dana 30 gemonteerd. Deze heeft de High Steer optie en de drag link kan nu over de bladveren gemonteerd worden. 

 17990664_429195907446491_107663355216555

Helaas voor mij is mijn huidige drag link ongeveer 3 inches te kort! Terug naar de staal winkel om 1.25" DOM staal te kopen en Tube Adapters van Ruff Stuff (of welk merk dan ook) om een nieuwe drag link te maken. To be continued!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had die kunnen kopen maar met 35" banden zit er toch wel een beter gevoel bij met iets grotere caliper voor de remmen dan de standaard Dana 30 gemaakt voor 27" bandjes. Alsnog had ik het geneuzel gehad met tie rod die over de bladveren heen zou moeten gaan. Bijna klaar er mee in ieder geval!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn tussen bak zit op de zelfde hoogte als voorheen. Geen verlaging of verhoging, volgens mij ben ik redelijk over boort gegaan met dit project. Achter aandrijf lijn is een 18" lange CV shaft geworden. Voor het stuur probleem ben ik deze dingen tegen gekomen van Ruff stuff: http://www.ruffstuffspecialties.com/catalog/merchant.mvc?Session_ID=1b9c18ae839ae8202b38b473d4512d5d&Screen=PROD&Product_Code=7818TA

R1071-full.jpg

Of te wel, het scheelt mij gokken met een pre made stuur link bar en ik kan er een zelf maken met DOM tubing. Staal is goedkoop $14 voor een stuk van 1.20 meter (4 ft). De thread ends heb ik voor iets goedkoper ook weten te vinden en dus voor $35 heb ik een custom made stuur link bar voor mijn high steering. Het einde begint in de buurt te komen. Eergisteren de spider gears van mijn 8.8 er uit gehaald en schoon gemaakt. Hele carrier ook. Vandaag alles terug zetten en hopelijk de Jeep morgen voor het eerst weer starten..... Laten we hopen dat dat goed gaat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren naar de junkyard geweest om calipers en wat andere dingen te halen voor de Jeep. Driver en Passenger side hebben nu inner shafts van een Cherokee en dus gebruiken de iets grotere U joint (kruisje)  1.188 inch bearing caps. Past ook goed met mijn axle seals die ik had aangeschaft. Helemaal blij nu. De caliper is een beest in vergelijking met de oude caliper. Dual piston. 

17917962_432751573757591_809650978935860

Achter as zit er ook op met nieuwe CV shaft:

18056421_432751543757594_225582197629627

Alleen de spring perches en shock perches vast lassen en ik ben klaar! Althans met al het geknutsel. Alleen de wielen er nog op en genieten van de Jeep!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De voor as is al gedaan, ik weet niet de correct nummers meer. De achteras zolang deze in een lijn met elkaar zit. Ik wacht even tot het weekend wanneer ik de Jeep op andere blokken ga zetten en naar buiten ga rijden. Komt goed. Nog paar dagen knutselen en dan kan ik er plezier van gaan hebben eindelijk! Over 2 weken wielen er op zetten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

De Jeep zei vroem vroem 

 

En uit de garage gehaald: 

18156351_436437743388974_344742339123411
18156218_436437773388971_29831610667409618209104_436437786722303_354716922771225

Zo ondertussen de nieuwe drag link gemaakt met 1 ton tie rod ends van een Dodge 1980 W300. Velgen komen dinsdag binnen en dan even naar de banden boer om de hoek (letterlijk) om 35" aangemeten te krijgen. Ik voel me net een klein kind die voor het eerst naar een thema park gaat! Als de Jeep volledig klaar is zal ik even een foto sessie houden. 

Ook naar de junk yard geweest om een paar rem schijven te halen. Helaas waren deze net een halve inch te groot! Dan maar online nieuwe besteld. De achter as (Ford 8.8) moet ik de rem lijnen nog bevestigen, maar omdat ik mijn YJ main line gebruik moet ik custom staal maken. Ik hoop alles voor Woensdag klaar te hebben in ieder geval! En dan mag ik ook weer lekker genieten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@John Renne Het was de bedoeling om gister naar off road park te gaan. Maar helaas ik moest de garage opruimen wat me een hele dag duurde. Met al het werk dat ik aan de Jeep heb gedaan de afgelopen twee jaar lag al mijn gereedschap overal en nergens. Over 3 weken even naar off road park gaan en de Winch uitproberen en zien hoe die 35"  bandjes het doen. 

 

@jeepmjj goed gezien! Problemen met het balanceren van mijn banden:D

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zo vandaag was de eerste rit over de snelweg. Geen idee of ik dit had aangegeven maar ik had mijn stuur stabilisator vanonder de Jeep weggehaald (ja die ene shock die horizontaal staat met je Dana 30). Jongens jongens ik merk totaal geen verschil met toen dat ding er op zat of nu er helemaal vanaf is. 75mph zonder problemen stuur gedrag is zoals het altijd is geweest. Over 2 weken naar off road park en even echt in de modder gaan spelen en zien hoe de Jeep houd. Ik zal een video posten wanneer terug. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...