Spring naar bijdragen

Probleem schakelen 4AW/4LO


Recommended Posts

Lekker offroad in een game reserve in Zuid Afrika. Om onze ' footprint'  niet te groot te maken is de GC van 4LO mogelijkheid voorzien. En dus in werking gesteld.

Toen de weg iets beter werd terug in 4AW (normale positie voor een quadradrive). Tot zover no problems. Maar eenmaal op de doorgaande weg bleek de auto onhandelbaar : hevig schudden, stuurwiel onhoudbaar en niet willen acceleren. Het ' gevoel'  of de remmen aanstonden. Kortom : zou zij nog steeds in 4LO staan? Gechecked op stukkie gravel maar nee, gezien de wielspin in 4AW en geen wielspin in 4LO staat alles goed. Verder checken van de auto leverde niks op. Wel was ze aardig heet (temperatuur dan). Verder rijden bleek na enkele honderden meters geen optie. Plaatselijke werkplaats was te lang onderweg. Vervolgens gezorgd dat de auto afkoelde en onder de auto gekeken of ergens iets van schade of een mankement zichtbaar was. Niet dus. Omdat een eventuele afsleep anderhalf uur onderweg zou zijn na enige tijd eens gekeken of we langzaam verder konden richting bewoonde wereld. Na de hendel enkele malen bediend te hebben en tot de conclusie gekomen zijn dat alles eigenlijk normaal functioneerde, de kar gestart en...alles was reg en konden we verder rijden zonder problemen.

Nu is mijn vraag : iemand eenzelfde ervaring, heb ik iets verkeerd gedaan of is er iets mis met de link tussen hendel en bak. Heb dezelfde vraag aan een werkplaats van Jeep voorgelegd maar een antwoord kan nog even duren.  Ik heb alles laten checken bij een werkplaats maar ook zij konden niets vinden en waren ' not so familiar with Jeep'. En ik he alles nagegaan wat het kon zijn en heb ook geen antwoord kunnen vinden. Morgen vanuit Hoedspruit dan maar richting Kruger waar waarschijnlijk geen 4LO nodig zal zijn. Op zijn Zuid Afrikaans : het maak mij dom. Wie is er slim?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Helemaal niemand deskundig genoeg? Bij de garage werd de reden gegevens dat wellicht de oliekoeler voor de versnellingsbak onvoldoende capaciteit zou hebben gegeven. We hebben een flink eind door redelijk diep (modder)water moeten rijden en wellicht is de koeler hierdoor 'volgelopen' en kon onvoldoende gekoeld worden door de rijwind. Het gekke is dat we na dat waterballet zo'n 500 tot 600 km hebben gereden zonder problemen en pas nà het inschakelen en weer uitschakelen van de 4 laag de problemen begonnen. Terwijl de bak maar een korte tijd in 4 laag heeft gewerkt. Toch maar eens aan de wetenschappers op dit forum voorleggen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk hadden de wielen op het moment dat je terug schakelde naar hoge gearing aandrijving geen slip meer waardoor de 4wd door spanning op de 4wd niet terug is geschakeld .  Dit probleem treedt regelmatig op wanneer je pas op het asfalt terugschakeld naar 4x2. Terugschakelen dus voor je weer op  verharde weg komt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had dus de lage gearing vóór het oprijden van het verhard al terug in de all wheel drive geschakeld. Sterker : het 'stofpad' was al zodanig goed dat ik al eerder terug ben gegaan. Maar omdat het toen nog rustig aan ging heb ik kennelijk niet gemerkt dat er een probleem optrad. Dat merkte ik pas bij accelereren op verhard.  Dus dat is niet de oorzaak. En de Quadradrive is nagenoeg geheel mechanisch dus een 'los stekkertje' kan het ook niet zijn. De rit in low duurde overigens nog geen kwartier dus erg heet kan de boel m.i.niet geworden zijn. Beetje gissen dus. Maar hoe te voorkomen??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oliekoeler is van de automaat, en heeft dus niets te doen met de tussenbak.

Quadradrive is de NV247 tussenbak. Deze is uitgerust met een gerotor-pomp, wellicht is deze slechter aan het worden, of is er niet de juiste soort of hoeveelheid olie aanwezig in de tussenbak. Hier meer over deze bak -klik-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist. Dan is alleen de vraag of deze pomp eventueel een dure reparatie is als-ie vervangen moet worden. En ik wilde de aiutomaat toch al laten flushen (na een kleine 250.000), pakt dit dan ook die tussenbak aan of is dit een afzonderlijk onderdeel? Ik kan nog geen plaatje vinden hoe de gerotor pomp is gekoppeld/ingebouwd in de tussenbak namelijk.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Automaat en tussenbak staan los van elkaar. Flushen van de automaat zal dus niets doen voor de tussenbak. Deze zul je apart moeten bekijken.

als je even googled op NV247 exploded view kom je genoeg plaatjes tegen 😜

bewerkt door DogJeeper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De eerste maanden speelt eea toch niet want het geld om naar 'de auto te reizen' is er nu even niet :no:. Maar als we er weer zijn dan gaat-ie toch voor onderhoud (oa vervangen van een zwetende oliekering achterste diff en flushen koelsysteem). Dan ga ik eea wel even bespreken. Ga wel eens bij een lokale dealer natrekken wat zo'n pomp vervangen kost. Lijkt mij ok wel een vergaand verhaal maar je weet nooit natuurlijk. Ook bij Jeep geldt dat ouderdom met gebreken komt....:wub:. En ik wilde toch alle olie van alle daarvoor in aanmerking komende reservoirs laten vervangen dus dan wordt die tussenbak ook meegenomen.

bewerkt door Jurjen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

De olie in de tussenbak inmiddels laten vernieuwen en de tussenbak gehoorzaamd weer netjes. Alleen : de garages die aan de auto gewerkt hebben zijn m.i. 100% onbetrouwbaar. De eerste heeft al een hoop trammelant veroorzaakt door de 'aircon-fan' onjuist te 'repararen' met een hoop schade als gevolg en tevens de aftapplug van het carter verneukt zodat er een nieuw (gebruikt) carter onder moest omdat er geen tijd was voor repararie (lassen). Afijn....toch lekker 6 weken weggeweest en 4500 km gereden.

Nu was eigenlijk mijn vraag of de tussenbak ook 'geflushed' kan worden of op welke wijze kun je, zonder demontage, de bak weer 'vers' krijgen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...