Jurjen Geplaatst March 9, 2017 Rapporteren Share Geplaatst March 9, 2017 Lekker offroad in een game reserve in Zuid Afrika. Om onze ' footprint' niet te groot te maken is de GC van 4LO mogelijkheid voorzien. En dus in werking gesteld. Toen de weg iets beter werd terug in 4AW (normale positie voor een quadradrive). Tot zover no problems. Maar eenmaal op de doorgaande weg bleek de auto onhandelbaar : hevig schudden, stuurwiel onhoudbaar en niet willen acceleren. Het ' gevoel' of de remmen aanstonden. Kortom : zou zij nog steeds in 4LO staan? Gechecked op stukkie gravel maar nee, gezien de wielspin in 4AW en geen wielspin in 4LO staat alles goed. Verder checken van de auto leverde niks op. Wel was ze aardig heet (temperatuur dan). Verder rijden bleek na enkele honderden meters geen optie. Plaatselijke werkplaats was te lang onderweg. Vervolgens gezorgd dat de auto afkoelde en onder de auto gekeken of ergens iets van schade of een mankement zichtbaar was. Niet dus. Omdat een eventuele afsleep anderhalf uur onderweg zou zijn na enige tijd eens gekeken of we langzaam verder konden richting bewoonde wereld. Na de hendel enkele malen bediend te hebben en tot de conclusie gekomen zijn dat alles eigenlijk normaal functioneerde, de kar gestart en...alles was reg en konden we verder rijden zonder problemen. Nu is mijn vraag : iemand eenzelfde ervaring, heb ik iets verkeerd gedaan of is er iets mis met de link tussen hendel en bak. Heb dezelfde vraag aan een werkplaats van Jeep voorgelegd maar een antwoord kan nog even duren. Ik heb alles laten checken bij een werkplaats maar ook zij konden niets vinden en waren ' not so familiar with Jeep'. En ik he alles nagegaan wat het kon zijn en heb ook geen antwoord kunnen vinden. Morgen vanuit Hoedspruit dan maar richting Kruger waar waarschijnlijk geen 4LO nodig zal zijn. Op zijn Zuid Afrikaans : het maak mij dom. Wie is er slim? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst March 26, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2017 Helemaal niemand deskundig genoeg? Bij de garage werd de reden gegevens dat wellicht de oliekoeler voor de versnellingsbak onvoldoende capaciteit zou hebben gegeven. We hebben een flink eind door redelijk diep (modder)water moeten rijden en wellicht is de koeler hierdoor 'volgelopen' en kon onvoldoende gekoeld worden door de rijwind. Het gekke is dat we na dat waterballet zo'n 500 tot 600 km hebben gereden zonder problemen en pas nà het inschakelen en weer uitschakelen van de 4 laag de problemen begonnen. Terwijl de bak maar een korte tijd in 4 laag heeft gewerkt. Toch maar eens aan de wetenschappers op dit forum voorleggen..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst March 26, 2017 Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2017 Waarschijnlijk hadden de wielen op het moment dat je terug schakelde naar hoge gearing aandrijving geen slip meer waardoor de 4wd door spanning op de 4wd niet terug is geschakeld . Dit probleem treedt regelmatig op wanneer je pas op het asfalt terugschakeld naar 4x2. Terugschakelen dus voor je weer op verharde weg komt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst March 27, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 27, 2017 Ik had dus de lage gearing vóór het oprijden van het verhard al terug in de all wheel drive geschakeld. Sterker : het 'stofpad' was al zodanig goed dat ik al eerder terug ben gegaan. Maar omdat het toen nog rustig aan ging heb ik kennelijk niet gemerkt dat er een probleem optrad. Dat merkte ik pas bij accelereren op verhard. Dus dat is niet de oorzaak. En de Quadradrive is nagenoeg geheel mechanisch dus een 'los stekkertje' kan het ook niet zijn. De rit in low duurde overigens nog geen kwartier dus erg heet kan de boel m.i.niet geworden zijn. Beetje gissen dus. Maar hoe te voorkomen?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 27, 2017 Rapporteren Share Geplaatst March 27, 2017 Oliekoeler is van de automaat, en heeft dus niets te doen met de tussenbak. Quadradrive is de NV247 tussenbak. Deze is uitgerust met een gerotor-pomp, wellicht is deze slechter aan het worden, of is er niet de juiste soort of hoeveelheid olie aanwezig in de tussenbak. Hier meer over deze bak -klik- Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst March 28, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2017 Juist. Dan is alleen de vraag of deze pomp eventueel een dure reparatie is als-ie vervangen moet worden. En ik wilde de aiutomaat toch al laten flushen (na een kleine 250.000), pakt dit dan ook die tussenbak aan of is dit een afzonderlijk onderdeel? Ik kan nog geen plaatje vinden hoe de gerotor pomp is gekoppeld/ingebouwd in de tussenbak namelijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DogJeeper Geplaatst March 28, 2017 Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2017 (bewerkt) Automaat en tussenbak staan los van elkaar. Flushen van de automaat zal dus niets doen voor de tussenbak. Deze zul je apart moeten bekijken. als je even googled op NV247 exploded view kom je genoeg plaatjes tegen 😜 March 28, 2017 bewerkt door DogJeeper Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 28, 2017 Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2017 Ik zou eerst het oliepeil in de tussenbak eens controleren en deze verversen, dat zijn de kosten niet. Flushen van de tussenbak (zoals bij een automaat) is volgensmij niet mogelijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst March 29, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2017 (bewerkt) De eerste maanden speelt eea toch niet want het geld om naar 'de auto te reizen' is er nu even niet . Maar als we er weer zijn dan gaat-ie toch voor onderhoud (oa vervangen van een zwetende oliekering achterste diff en flushen koelsysteem). Dan ga ik eea wel even bespreken. Ga wel eens bij een lokale dealer natrekken wat zo'n pomp vervangen kost. Lijkt mij ok wel een vergaand verhaal maar je weet nooit natuurlijk. Ook bij Jeep geldt dat ouderdom met gebreken komt..... En ik wilde toch alle olie van alle daarvoor in aanmerking komende reservoirs laten vervangen dus dan wordt die tussenbak ook meegenomen. March 29, 2017 bewerkt door Jurjen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst July 17, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 17, 2019 De olie in de tussenbak inmiddels laten vernieuwen en de tussenbak gehoorzaamd weer netjes. Alleen : de garages die aan de auto gewerkt hebben zijn m.i. 100% onbetrouwbaar. De eerste heeft al een hoop trammelant veroorzaakt door de 'aircon-fan' onjuist te 'repararen' met een hoop schade als gevolg en tevens de aftapplug van het carter verneukt zodat er een nieuw (gebruikt) carter onder moest omdat er geen tijd was voor repararie (lassen). Afijn....toch lekker 6 weken weggeweest en 4500 km gereden. Nu was eigenlijk mijn vraag of de tussenbak ook 'geflushed' kan worden of op welke wijze kun je, zonder demontage, de bak weer 'vers' krijgen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DogJeeper Geplaatst July 18, 2019 Rapporteren Share Geplaatst July 18, 2019 Tussenbak kan niet geflushed worden. Auto beetje schuin zetten (Voorkant omhoog). De olie uit de tussenbak laten weglopen. Auto weer rechtzetten en weer vullen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst July 18, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 18, 2019 Dank voor je antwoord. Dan ga ik er maar vanuit dat ze het dit keer wel goed gedaan hebben...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.