Spring naar bijdragen

Benzineverbruik lijkt te stijgen


Recommended Posts

Vandaag na de rit met de jeepclub voor de derde keer in 2 dagen bij het tankstation gestaan. Op zich was onze TJ nooit heel zuinig, maar ik heb het idee dat het benzineverbruik nu wel behoorlijk op begint te lopen. Gerekend over 2 dagen met:

200km snelweg (kruissnelheid rond de 90)

100km terrein (redelijk zware rit)

zijn we een 100L benzine kwijt. Gecombineerd dus een verbruik van dik 1 op 3.  Hij lekt voor zover ik kan zien geen benzine (geen plasjes of stank) maar ik meen me te herinneren, dat toen we 'm net hadden het verbruik nog rond de 1 op 6 lag. Eigenlijk dus 2 vragen

- Is het verbruik buitensporig hoog?

- We hebben ooit een melding gehad over de O2 sensor (check engine lampje), maar die verdwijnt ook weer. Kan dit wellicht er iets mee te maken hebben?

 

-edit-

Het gaat dus om een handgeschakelde 2.5liter wrangler, uit 1997 

bewerkt door John Renne
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb al een aantal jaren zo'n bluetooth OBD2 lezer. Kun je via een app op je telefoon of tablet de realtime waarden uitlezen van een aantal sensoren. O.a. de Lambda sensor. Ik heb hier veel plezier, en gemak, van gehad in de afgelopen jaren. Scheelt een hoop giswerk. Want tenslotte: meten is weten.

Maar koop den wel een goede. En niet zo'n blauw doorschijnend prulding. Deze werkten niet op mijn XJ en ook niet op mijn TJ. De zwart-oranje is beter. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Prijzen variëren van 30 euro in Nederland tot ong. 6-7 euro via lightinthebox of aliexpress.

 

 

 

F0AC0A4F-BFA3-4AFA-83C5-F0EE731EC963-977-000000CDA9146110_tmp.png

68C70B56-ACF6-4BBB-A3EF-65D680466EE9-977-000000CDB1808A3E_tmp.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij gaat een OBD2 scanner niet werken. Daar hebben ze in de garage al een keer geprobeerd de codes mee uit te lezen, maar dat lukte niet. Ik heb me toen ook suf zitten googlen, en volgens mij was de serie wranglers die in 96 gebouwd, maar in 97 verkocht zijn nog een ander systeem (OBD1?). Ik heb de codes achterhaald door enkele malen op rij het contact aan  en uit te doen en toen kwam de errorcode in beeld. 

 

In ieder geval mag ie donderdag naar de garage. Kijken wat die kunnen vinden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je de O2 sensor op een OBD2 reader uitleest krijg je alleen maar fluctuerende waardes te zien varierend tussen arm en rijk. volgens mij wijst een obd2 reader alleen op een kapotte O2 sensor als ie continue dezelfde waarde aangeeft.

ik heb trouwens een OBD2 wifi blauw prulding die prima werkt hoor. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei rado:

als je de O2 sensor op een OBD2 reader uitleest krijg je alleen maar fluctuerende waardes te zien varierend tussen arm en rijk. volgens mij wijst een obd2 reader alleen op een kapotte O2 sensor als ie continue dezelfde waarde aangeeft.

ik heb trouwens een OBD2 wifi blauw prulding die prima werkt hoor. ;)

De wifi variant zal misschien wel goed werken. Maar ik heb eerst twee van de blauwe bluetooth p..ldingen gekocht. En allebei niet werken dus. Niet op de XJ en ook niet op de TJ.

Hierna die andere gekocht (ook bluetooth) en in één keer werken. Op beide auto's.

En ik heb op verschillende forums (of is het fora?) meerdere verhalen gelezen over de slechte kwaliteit van de blauwe bluetooth readers.

Het zal het verschil tussen wifi en bluetooth wel zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een van de eerste generaties van die blauwe dingen, voor een paar euro gekocht, op een ZJ en PT Cruiser prima, KJ CRD kloppen de waardes niet altijd en gaat het wissen van codes moeizaam maar ik heb me er niet echt in verdiept.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
On 3/5/2017 at 7:06 PM, John Renne said:

Vandaag na de rit met de jeepclub voor de derde keer in 2 dagen bij het tankstation gestaan. Op zich was onze TJ nooit heel zuinig, maar ik heb het idee dat het benzineverbruik nu wel behoorlijk op begint te lopen. Gerekend over 2 dagen met:

200km snelweg (kruissnelheid rond de 90)

100km terrein (redelijk zware rit)

zijn we een 100L benzine kwijt. Gecombineerd dus een verbruik van dik 1 op 3.  Hij lekt voor zover ik kan zien geen benzine (geen plasjes of stank) maar ik meen me te herinneren, dat toen we 'm net hadden het verbruik nog rond de 1 op 6 lag. Eigenlijk dus 2 vragen

- Is het verbruik buitensporig hoog?

- We hebben ooit een melding gehad over de O2 sensor (check engine lampje), maar die verdwijnt ook weer. Kan dit wellicht er iets mee te maken hebben?

 

-edit-

Het gaat dus om een handgeschakelde 2.5liter wrangler, uit 1997 

Ik heb geen verstand van de 2.5, maar mijn 4.0 was ook dorstig toen ik hem kocht, en met 2 vervangingen werd hij zuiniger. Ik rijd nu stad 1 op 6 a 7, en snelweg 1 op 10 a 11 (90 kmh kruis)

 

1: 4 gats injectoren (maar gaf marginaal resultaat)

 

2: Timing Ketting ; wanneer je timing ketting speling heeft, zal het of te vroeg of te laat kleppen sluiten, ligt er aan of je op t gas bent of er af. Je ECM zal proberen te compenseren dmv OF inspuiting timing OF ontsteking timing (vervroegen)... resultaat is bijna altijd inefficient rijden (RICH FUEL) en dus verbruik je meer

 

mij mijn 4.0 scheelde het echt. ik had 175k op de teller

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een Innova ODB ding, en daar kun je LIVE kijke naar je data. Als je ergens zo'n ding aan kan sluiten, laat je TJ stationair draaien en kijk naar je ontsteking tijdstip (graden VOOR BDP).

Wanneer alles OK is, moet die lekker stabiel bijven. Bij mij is dat tussen 17 en 19 graden voor BDP. 95% op 17 en af en toe naar 18,5 of 19

Dat is NU. Voordat ik mn timing ketting verving, zwabberde het tussen 19 en 36 (!!) graden voor BDP...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...