Spring naar bijdragen

Motorstoring Code P0306 niet weg te krijgen


cherokee'94
 Share

Recommended Posts

Hallo Jeepers!

Al weer een poos geleden dat ik hier wat gepost heb, maar nog altijd trouwe Jeep rijder en nog steeds dezelfde KJ Renegade. Inmiddels heb ik er een kleine 90.000 km op gezet sinds ik hem heb en er beginnen zich wat probleempjes voor te doen. Pas geleden een versnellingsbak revisie laten doen omdat die het ineens compleet begaf, en nu een storingscode P0306 (cylinder 6 misfire) die niet weg te krijgen is. Ik ben inmiddels radeloos, en mijn vaste garage ziet me inmiddels liever gaan dan komen volgens mij (ondanks dat hij heel behulpzaam is en alles probeert).

Wat er tot nu toe aan is gedaan om het op te lossen:

als eerste nieuwe bougies

toen de bobines verwisseld om te kijken of de storing dan op een andere cilinder zou ontstaan, niet dus

Oliedruk meten (is gewoon goed)

Helemaal door laten meten en testen, weet ik wat allemaal gedaan, maar hij heeft dagen bij de garage gestaan, 

Toen, zou hij het echt hebben gevonden: het lag aan de LPG injectoren. De rij van cilinder 6. Die vervangen, en gelijk die aan de andere kant ook, zodat alles nu nieuw is. Het leek even te helpen, maar een paar dagen later weer die @#$)*( -code..... 800 euro lichter inmiddels en nog niet verholpen....

 

Wat ik tijdens dit hele proces heb gemerkt, is dat het erger wordt als het hard vriest. Een paar weken geleden toen het bij ons een aantal dagen -5 was, werd het probleem heel erg en kreeg ik gelijk dezelfde codes op cilinder 3, en 1 erbij. Viel tijdens het rijden uit, aan de kant gezet, nog een keer gestart en toen was alles weer normaal en reed hij als een zonnetje ??? schiet mij maar lek...

Ik heb hem al diverse keren gereset en dan kijken wanneer het lampje weer komt. Het lijkt erop dat het in de eerste +/- 15 minuten na het starten gebeurd, maar ik ben hier niet helemaal zeker van. Volgens mij gebeurd het ook wel eens als ik veel langer aan het rijden ben. Maar dat is het lastige, ik zit veel te bellen voor mijn werk, en voor je het weet is het lampje weer aan en heb je geen idee wanneer het precies aan gegaan is...

 

Dus.. een heel verhaal, ik heb geprobeerd zo volledig mogelijk te zijn, en ik hoop dat hier misschien iemand met vreselijk veel kennis en ervaring een helpende hand kan bieden?? Of ken, of weet je iemand die dit zou kunnen oplossen? Dan hoor ik het graag.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De afgelopen 1,5 week heb ik het 3 keer gehad. 2 keer gelijk na het starten in de eerste paar minuten. En de laatste keer was het volgens mij tijdens het moment van overschakelen naar benzine. Maar of het nou net ervoor of erna was kan ik niet zeggen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk goed naar het LPG systeem. Daar zit een kastje bij die tussen de injectoren en de PCM komt, en dit kastje houdt de PCM voor gek door te laten denken dat de benzine injectoren gewoon goed functioneren terwijl deze uitgeschakeld zijn en de wagen op LPG loopt.

Ik heb bij een PT Cruiser (benzine wagen), soortgelijke situatie (P0300, random missfires, inhouden, uitvallen, hoop andere rare codes) na jarenlang zoeken ontdekt dat het de PCM was die niet helemaal lekker was. Bijna alle andere, veel logische sensoren waren al vervangen. Problemen deze zich alleen voor bij warm weer in de zomer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Masis:

Kijk goed naar het LPG systeem. Daar zit een kastje bij die tussen de injectoren en de PCM komt, en dit kastje houdt de PCM voor gek door te laten denken dat de benzine injectoren gewoon goed functioneren terwijl deze uitgeschakeld zijn en de wagen op LPG loopt.

Ik heb bij een PT Cruiser (benzine wagen), soortgelijke situatie (P0300, random missfires, inhouden, uitvallen, hoop andere rare codes) na jarenlang zoeken ontdekt dat het de PCM was die niet helemaal lekker was. Bijna alle andere, veel logische sensoren waren al vervangen. Problemen deze zich alleen voor bij warm weer in de zomer.

 

o.k, daar ben ik wel heel benieuwd naar dan...

Het is namelijk zo dat de garage waar ik hem laat doen, een lpg station is. Hij zegt alles van de lpg installatie te hebben gecontroleerd. Is dat iets wat hij dan ook niet 123 ziet op zijn uitlees apparatuur?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Op 25-2-2017 om 11:56 AM zei Masis:

Kijk goed naar het LPG systeem. Daar zit een kastje bij die tussen de injectoren en de PCM komt, en dit kastje houdt de PCM voor gek door te laten denken dat de benzine injectoren gewoon goed functioneren terwijl deze uitgeschakeld zijn en de wagen op LPG loopt.

Ik heb bij een PT Cruiser (benzine wagen), soortgelijke situatie (P0300, random missfires, inhouden, uitvallen, hoop andere rare codes) na jarenlang zoeken ontdekt dat het de PCM was die niet helemaal lekker was. Bijna alle andere, veel logische sensoren waren al vervangen. Problemen deze zich alleen voor bij warm weer in de zomer.

 

Ik heb jouw tip gemeld bij de garage en gevraagd hier gelijk eens naar te kijken bij de apk keuring. Heeft even geduurd vanwege drukte bij de garage maar van de week kon ik hem langs brengen voor de keuring.

Er bleken twee van die kastjes te zitten. Dit waren kastjes voor een 4 cylinder systeem, dus ze hadden 4 cylinders op de ene gezet en de overige twee (waaronder nr6) op de andere, waardoor er op de laatste dus twee aansluitingen over waren. Hij heeft nu de bestaande twee aansluitingen eraf gehaald en deze op de ongebruikte overgezet. Nu afwachten wat er gebeurd. Ik heb er gisteren een paar keer mee gereden en de storing kwam niet terug. Hopen dat het zo blijft, maar ik heb wel vaker gehad dat het dagen duurde voor de storing zich weer voor deed. Dus het is nu even afwachten. 

In ieder geval bedankt voor de tip. Ik hoop dat dit hem was :-)

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...