Spring naar bijdragen

startknop veranderen


Bovi
 Share

Recommended Posts

Halloa allen

 

zonder iemand voor zijn hoofd te willen stoten hiero maar mijn Nekaf blijft niet origineel.

Heb al wat dingen veranderd en 1 die ik ook graag anders wil is het starten, ik wil gewoon een startknop maken.

Heb zaterdag al eens gekeken naar de werking en ook hier het hele forum alle pagina`s bij langs geweest maar geen info over dat veranderen.

Is er iemand die dit al eens heeft gedaan?

Is het alleen een elektrische schakelaar die ik met de knop intrap of duw ik de bendix in de starterkrans?

Alle info is welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een Eend (2CV) had ook al een startknop :whistle:

Het verschil tussen een een startknop van een Eend en die van een moderne auto is dat een moderne auto met één druk op de knop start en zelf detecteert wanneer de motor aangeslagen is en vervolgens de startmotor stopt terwijl bij een Eend de startmotor wordt bekrachtigd zolang je de startknop indrukte (werkt zelfs onafhankelijk van de contactsleutel).

Wanneer je dus de laatste slag van je contactslot (dus het 'starten') vervangt door een schakelaar ben je al een heel eind. Als je ook de eerste slag (dus 'het contact aanzetten') vervangt door een schakelaar kan het contact helemaal weg. Daarbij neem ik even aan dat een Nekaf geen stuurslot heeft........

 

@Masis, ik denk dit een mod is die TS vooral wil omdat het kan (en niet omdat het moet)

bewerkt door Vette73
typo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Bovi:

Is er iemand die dit al eens heeft gedaan?

Is het alleen een elektrische schakelaar die ik met de knop intrap of duw ik de bendix in de starterkrans?

Alle info is welkom.

Ja, het kan eenvoudig gedaan worden. Zo heb ik het gedaan:

Voet startknop verwijderd, kabels aangepast, startrelais geplaatst op binnenscherm, startknop op dashboard gemonteerd. Hoofdstroomschakelaar heb ik uit het zicht onder het dashboard gemonteerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Ab:

Ja, het kan eenvoudig gedaan worden. Zo heb ik het gedaan:

Voet startknop verwijderd, kabels aangepast, startrelais geplaatst op binnenscherm, startknop op dashboard gemonteerd. Hoofdstroomschakelaar heb ik uit het zicht onder het dashboard gemonteerd.

Hoe zo`n zwaar relais heb je er tussen gezet Ab?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op mijn Nekaf zat een voetschakelaar die niet de bendix bediende. Geen idee of dit origineel is of een latere vervangingstype. Hierdoor kon ik makkelijk de voetschakelaar vervangen door een startrelais.

Toen de "originele" startmotor overleed heb ik een startmotor van Prestolite gemonteerd, als ik het mij goed herinner een MDU 7000 nogiets. Let wel op als je een andere startmotor gaat monteren op het aantal tanden op de starterkrans 94, 124 of 129. Vooral de laatste twee types schijnen door elkaar gebruikt te zijn. Het was wel even zoeken naar de juiste startmotor, maar uiteindelijk gevonden bij D. van Dam  in Bennekom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...