Spring naar bijdragen

Wrangler 4.0i of toch 4.2 ltr


The Dijk
 Share

Recommended Posts

Hallo Jeepers,

Ik ben een week of 5 geleden de nieuwe trotse eigenaar geworden van de Wrangler YJ 4.0I   uit 1987.

De auto is nog geheel standaard en heb inmiddels al een set andere banden (5x velg 11x16 5x114.3 ET20 met banden 33x12.50R15LT M+S Cooper discoverer S/T. ) aangeschaft. De planning voor een complete veren lift is al in onderzoek + eventueel een nieuwe soft op.  Maar eerst moest nog even de klepdeksel pakking vervangen gaan worden. Tijdens het aanschaffen van deze pakking ging het mis. Pakking is niet te krijgen, wel een pakking voor de 4.2 ltr. Op het internet bij de diverse sites kreeg ik steeds het zelfde antwoord. Wrangler YJ uit ’87  is er niet in 4.0 I uitvoering wel in de 4.2 ltr. Nu begon ik een vervelend gevoel te krijgen…het zou toch niet… Nu ben ik( nog ) een leek en blijkbaar te goed van vertrouwen. Foto’s op het net gaan vergelijken tussen een blok 4.0 I en 4.2 ltr.

Ja hoor ben gepiepeld, heb in de advertentie van de auto nog terug gekeken en daar stond toch echt in “Jeep Wrangler 4.0i Leer…” maar het is toch een 4.2 ltr. ( = origineel )

Nu zit ik dus in een dilemma. De auto is verder goed, geen roest of slechte plekken. Bekleding ziet er nog goed uit en heeft er niet veel kilometers op staan ( 77 duizend Miles ) en rijd verder prima.

Maar het verschil van 112 Pk of 178 PK is toch aanzienlijk en ik moet er nog wel een beetje in gaan investeren om hem naar mijn zin te maken.

Nu is mijn vraag,

Is het echt een groot verschil, ga ik  het PK verschil merken?

Kan ik ook nu nog een caravan van 1100 kg makkelijk vervoeren? ( is alleen nog maar voor dit jaar ).

Is het misschien toch niet beter om hem weer te verkopen en als nog een 4.0i aan te schaffen.

Graag hoor wat jullie mening hier over is.

 

Gr.  Nico

Jeep_1.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tot aan '89 waren de YJ's carburateur vs. Fuel Injection niet waar?

En zoals voorgaand is besproken je 33 bandjes gaan flink wrijven zonder lift kit. Kijk even op de achter as wat voor differential ring en pion je hebt. Netto trek kracht van een Jeep YJ is 2000 LBS of te wel letterlijk naar naar KG: zit je op 907 KG. Er zijn mensen die 3000 lbs - 1300kg met de Jeep trekken maar dan push je het ook wel. 
Ik had mijn Jeep met 31" banden gekocht. Naar 100kmp/h komen met deze Jeep was een ervaring en zoop echt als een gek! Ook niet zo heel vreemd met 3.07 gearing. Ik wist er helaas niet al te veel van! Aandrijf as vibraties en ga zo maar door. 

Om even aan te halen over PK: 

4.2L I6 Carburated AMC 258 - 112 hp @ 3200 rpm, 210 ft lb @ 2000 - used in '87-'90
4.0L I6 MPI AMC 242 "Power Tech HO" (High Output) - 190 hp @ 4750 rpm, 220 ft lb @ 4,000 rpm - used in '91-'95

De enige reden waarom ik persoonlijk carburateur zou ombouwen naar fuel injection is op grote hoogtes hebben deze Jeeps nog wel eens problemen om de juiste zuurstof / benzine verhouding te krijgen. Ik heb ze zien stallen in de Rocky Mountains en het geklooi om ze weer aan de praat te krijgen. Als het puur is om je sleurhut van punt a naar b te krijgen en af en toe een modderbad, zou ik er niet te veel aan veranderen. Het ziet er uit als een nette Jeep, nu het werk om hem naar jou smaak te krijgen! Veel plezier er mee! :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren, aller eerst bedank voor jullie reacties, opmerkingen en raad.

Ik heb er veel aan gehad en heb besloten om de trekker gewoon te houden en aan te gaan passen naar mijn smaak.

Het eerste wat ik wil gaan doen is het verhogen van de auto. Aangezien ik er hoofdzakelijk mee op de weg zal komen wil ik de verhoging gaan beperken tot een 2.5 inch. Zo ver ik het nu heb kunnen zien rijd dat het beste op de weg en is dat voor een leek nog prima te doen. Ik heb diverse instructie films gekeken en volgens mij moet dit voor als nog geen echte problemen opleveren. Waar ik niet even uit kom is welke set moet ik daar voor aanschaven en zijn deze dan ook echt geheel compleet of kom ik straks tot de ontdekking als het spul er naast ligt dat ik toch nog even iets moet aanschaffen !!!

Waar kan ik zo’n set het beste aanschaven, EBay, Amazon of gewoon in Nederland / Duitsland en welk merk ??

Ik kom de volgende merken tegen

-          Rubicon

-          Trailmaster

-          Orv lift kit

-          Pro Comp

-          Rough Country

De prijzen van de 2.5 inch lift kits liggen tussen de 800 en 1200 euro.

Ik hoop dat jullie hier ook nog even je mening over willen geven. Nogmaals in ben niet van plan om met de auto het terrein in te gaan  maar het moet wel goed spul zijn.

Al vast bedank.

 

Gr.  Nico

 

p.s: Ben ook nog op zoek naar een knappe soft top .

        Moet wel compleet zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor ik besloot naar een Spring Over Axle te gaan had ik een SkyJacker lift kit 2.5" lift op me Jeep met 31inch banden. Dit zag er gewoon goed uit. Je moet er rekening mee houden dat je ook nog wat "droop" hebt. Of te wel je Jeep zakt nog een beetje naar beneden dat je niet altijd de volle 2.5" lift krijgt. Het zal vaak minimaal zijn omdat de veren van een lift kit vaak net iets stijver zijn om deze vorm te kunnen behouden. 

Hier is een foto van een TJ die ik op Wrangler forum vond. 4" Suspension lift met 33" banden. Kijk eens naar zijn achter kant. Een beetje flexen en hij zit in zijn Wheel wells. 

attachment.php?attachmentid=127749&d=133

Ergens denk ik dat je je idee een beetje moet herin gaan zien. Waar je lift te kopen? Ik zou eerst in Nederland / Duitsland kijken. Vanuit Amerika bestellen moet je gewoon rekening houden dat je een naheffing waarschijnlijk krijgt boven op je gewone kosten van de douane waardoor het soms duurder uit gaat vallen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nondeju! Ben blij dat ik niet in Europa zit met mijn Jeep 1518.00 Euro voor een 2" lift kit?! Zoinks!!! :wacko: Zit je op jeepparts.nl goedkoper!

Om dan even mijn favoriet even te posten: http://www.morris4x4center.com super service!

 

 

bewerkt door DutchMud
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik al een aantal bestellingen  in Spanje gedaan.

Rubicon Express RE 5505 2,5" lift set   kost mij 1294€ Thuis 

Old Men Emu  2,5" Lift set Kost 1242€  keuze uit medium of  high load.

De Rubicon set is zeer uitgebreid ten op zicht van Old Men Emu.

 

Grt Ed

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

wederom bedank voor al jullie wijsheid en raad.

Aller eerst ben ik een beetje teleurgesteld aangezien ik in de veronderstelling was dat de set 33-ers wel zouden gaan passen onder de auto na een 2.5 inch veren lift verhoging. Deze wijsheid had ik ook hier op het forum verkregen vandaar dat ik deze set heb aangeschaft.  Dit zou dus inhouden dat er toch nog een body lift aan te pas moet gaan komen. Ik had begrepen dat een 2.5 veren lift zondermeer gedaan kom worden zonder verdere aanpassingen en dan heb ik het niet over de aanpassingen voor wat betreft de trekkracht of afwijkingen voor de snelheidsmeter of de fenders. Maar misschien heb ik dat ook verkeerd begrepen en kun je bovenop de veren lift ook nog zonder verdere aanpassingen er 1 inch body lift onder zetten. Ik wil de auto namelijk niet te hoog maken aangezien dat weer de rij eigenschapen op de weg zou beïnvloeden + dat ik dat ook niet zo mooi vindt. Maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat daar meer aan te pas gaat komen. stond namelijk bij dat bijvoorbeeld de radiator moet zakken. Maar misschien heb ik dat ook verkeerd……

 

@michel1972 Voor wat betreft de aanschaf van de verenlift is er keuze genoeg en de kosten… ja … Friends with benefits….wie appelen vaart wie appelen eet ..toch !!! Kunnen niet alles hebben.. :lol:

Neemt niet weg dat ik nu denk te weten wat ik kan aanschaffen en zal voor als nog goed verder gaan zoeken en er dan denk ik ergens tussen in gaan zetten. Nogmaals ik ga er het terrein niet mee in is alleen maar voor op de openbare weg maar het moet wel goed zijn en er wel stoer uit zien en klinken… maar dat komt later wel weer een keer..:whistle:

 

Gr. 

Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hallo Jeepers…

Zo als al eerder hier aangegeven moest ik de klapdeksel pakking gaan vervangen van mijn Jeep.

Volgens de info die ik kon vinden aan de hand van afbeeldingen en het Vin nummer was het te herleiden dat er een AMC 258 4.2 ltr in ligt. Dus voor dit blok een nieuwe pakking besteld.

Klepdeksel er vandaag afgehaald en wat blijkt … de pakking past niet ??

Na weer verder onderzoek op het internet lijkt het er op dat ik de pakking van een 4.0 ltr nodig heb wat vreemd is aangezien de vul opening op de klepdeksel van een 4.2 ltr aan de voor kant zit en bij de 4.0 ltr zit deze opening in het midden van de deksel. Ook de bevestigingen punten van de deksel komen niet overeen. 4.0 ltr 15 bouten en de 4.2 ltr 7 bouten.

WP_20170305_14_02_48_Pro_1.thumb.jpg.e05bad0ed3ec2d327b52df411e7a1992.jpgWP_20170305_16_30_03_Pro.thumb.jpg.2115c5a86bab9096d2459ad3ceb48413.jpg

Ik ben nog wezen zoeken op het motornummer van het blok maar kan daar helemaal niks over vinden. Via het Vin nummer krijg ik alleen jaartal ( 1987 ), Type ( 4.2 ltr ) en Wranger naar voren. Versnelling type staat niet bij de code en ook waar de auto geproduceerd zou moeten zijn is niet via het Vin nummer terug te halen.

Nu zijn mijn vragen...

1)      Zijn er 4.2 liter blokken uitgevoerd met verschillende klepdeksels?

2)      Zijn er 4.0 liter blokken gemaakt met carburateur?( aangezien de auto verkocht werd als een 4.0  ).

3)      Is en waar is er een mogelijkheid om via het bloknummer ( 703C18 ) te achterhalen welk blok er nu werkelijk in ligt.

Gr.  Nico…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee 1987 is af fabriek nooit een 4.0. Die kleppendeksel is van een 4.2 en heb ik altijd afgekit.

de oudere 4.2 blokken hebben een deksel staal met 7 boutjes of kunststof deksel met 7 boutjes, daarvoor is dan weer kurk pakking te koop.

Bak is dacht ik peugeot origineel en assen 3.07.

Er kan natuurlijk veel aangepast zij aan de jeep door de jaren heen.

Ik heb ze gehad met een 4.0 blok uit een later jaar met een carburateur erop teruggezet, 4.2 blokken met een kop van een 4.0 HO met injectie erop, is allemaal mogelijk.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die Procomp is tot aan 31" banden: 

Für Reifengröße bis maximal 31 x 11,5" / Recommended Tire Size 31 x 11,5 Wilde jij niet 33ers zetten?

@Ab Geld dit niet een beetje voor alle bladveren die voor een lift kit zijn? Ik had 2'5" Skyjacker waren nou niet de meest zachte veren moet ik zeggen. Voor zo ver ik het begrijp en gelezen hebt zijn de veren voor een verhoging over het algemeen stijver om hun vorm te kunnen behouden. 

Ik krijg dit weekend mijn Crown stock leaf springs binnen. Eens zien hoe die met SOA gaan werken.

bewerkt door DutchMud
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga ook eens naar de trailmaster shocks kijken. Over het algemeen heeft Trailmaster niet echt een geweldige naam. Maar als ik het zo lees doen ze niet te onder van Rough Country. $450 voor een 4" lift kit met drop pittman arm is niet verkeerd moet ik zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...