Spring naar bijdragen

Wrangler YJ 1987


Roy Morsink
 Share

Recommended Posts

De stoute schoenen toch maar aangetrokken en mijn Jeep Wrangler YJ uit 1987 4.2 automaat maar gaan strippen om deze te voorzien van een nieuw kleurtje.... :)  (en tevens wat andere aanpassingen door te voeren)

Chassis en carrosserie zijn nog in topstaat gezien z'n leeftijd en gelukkig echt nog nergens een rotte plek kunnen vinden... :D   Maar daarnaast heeft de zon in de jaren z'n sporen helaas wel achtergelaten in de nog grotendeels originele lak vandaar de radicale aanpak waarbij er tevens een aantal zaken gaan wijzigen in zijn huidige uitstraling!

Even kleine historie van m'n Jeep zover ik deze ken, ik heb deze begin 2015 gekocht na een lange zoektocht om z'n goed ogende staat van het carrosserie en chassis waaraan ik weinig tot niks opmerkelijks kon vinden en waaraan al wel een en andere modificaties waren uitgevoerd maar helaas nog niet geheel naar mijn eigen wens, maar zeker een goede basis om iets moois van te maken.

De Jeep was voor de vorige eigenaar een "fun-auto" voor de mooie dagen en af en toe een modderbadje (wees eerlijk, daar is het toch ook een Jeep voor) en dit is precies waar ik hem ook voor wil gaan gebruiken, hij stond droog in een verwarmde opslag met helaas wat natte plekken op de vloer van de uitgedroogde keerringen. Dit laatste maakte ik mij niet al te veel zorgen over en heeft me wel enigszins geholpen met de onderhandeling... Na thuiskomst van een toch wel spannende rit over de snelweg met enige speling op de pitmanarm en stuurkogels de stoute schoenen aangetrokken om voor ik Jeep voor noodzakelijke onderhoud onder handen zou nemen het eerst mogelijke weekend richting Furstenau te vertrekken met wat 4x4 vrienden. Dit zou dan gelijk een beproeving zijn of hij mocht blijven, na een fantastische dag waarbij hij zich voorbeeldig heeft gedragen en zijn toetreding heeft mogen maken in ons gezin waren er toch een aantal onderhoud / verbeterpunten welke op mijn lijstje stonden en waarmee ik me op het forum heb gestort om deze punten zo goed mogelijk onder handen te nemen, ten eerste de oliën in alle draaibare delen en gehele stuurinrichting. Dit eerste ging uiteraard gemoeid met de lekkende/zwetende keerringen zoals eerder benoemd, hiermee naar een specialist gegaan om alle keerringen en pakkingen van de voor en achteras te bestellen. Daarbij uiteraard gekeken wat er zou kunnen lekken aan de achterzijde van de motor voor de automaatbak, al snel kwam aan het licht dat dit wel de krukaskeerring moest zijn waarover ik via dit forum al enige informatie had verzameld hoe deze te vervangen. Deze gelijk ook maar in bestelling gezet met de nodige carterpanpakking en voor de automaatbak filter en pakking en uiteraard alle benodigde oliën voor motor, automaatbak, tussenbak en assen. Bij binnenkomst van het toch wel grote pakket maar aan de slag gegaan met hulp van een maatje van me (automonteur) met de hoop dat er geen rare dingen bij deze reparatie/onderhoud ingreep aan het licht zouden komen, dit laatste was uiteraard te mooi voor woorden, de assen zijn eigenlijk allebei voorspoedig verlopen, kroon pignon nog in uitstekende staat en keerringen waren in no-time vervangen waarbij de ik de achteras lagers uit voorzorg ook maar heb vervangen. Daarna carterpan verwijderd om de krukaskeerring te gaan vervangen toch eerst maar even gekeken naar de staat van de krukas- en drijfstanglagers, deze bleken toch wel enigszins ingesleten waarbij er deels de koperen laag te voorschijn kwam. Hierdoor toch in dubio wat te doen... Het lag toch deels al open, dus wederom de portemonnee getrokken en nieuwe besteld! uiteraard eerst beoordeeld wat de staat was van de krukas zelf en of deze niet geslepen hoefde te worden maar deze was gelukkig in een uitstekende staat. Nieuwe lagers gemonteerd en de keerring vervangen tevens oliepomp gedemonteerd en beoordeeld, gereinigd en teruggeplaatst omdat deze nu toch goed bereikbaar was. Uiteindelijk aangekomen bij de automaatbak, hier bleek de starterkrans en flexplate zijn beste tijd te hebben gehad en moesten worden vervangen, daarbij tevens de startmotor maar laten reviseren om niet achteraf dit nog een keer te hoeven vervangen, nieuw filter gemonteerd in de automaatbak en alles weer netjes afgedicht en voorzien van nieuwe oliën tevens een nieuw brandstoffilter en nieuwe koelvloeistof! Nu was het eindelijk weer tijd om de motor na enige tijd weer te starten, gelijk een veel rustiger klinkende motor...! Uiteindelijke alle stuurkogels maar beoordeeld en uiteindelijk op 1 na allemaal vervangen voor nieuwe zodat het tegensturen op de snelweg (enigszins) tot het verleden behoord.. Nu de APK, ik had bij revisie van de achteras al geconstateerd dat de remmerij niet helemaal lekker meer was en dit werd ook geconstateerd bij het keurstation dus gelijk maar geheel nieuw binnenwerk besteld inclusief alle veertjes en kabeltjes, dit alles vervangen en gelijk maar nieuwe remcilindertjes gemonteerd kwam ik er achter dat de remleidingen ook niet helemaal super meer waren en met mijn toekomstige wens voor nog een kleine verhoging icm de gewenste 35" banden kwamen de remslangen ook niet geheel meer tot z'n recht. Dus nogmaals (onder het motto we zijn nu toch bezig) een grote revisie doorgevoerd van de remmerij (voor en achter) geheel nieuwe cunifer remleidingen met verlengde remslangen gemonteerd zodat ook hier de problemen verholpen. Uiteindelijk weer een geheel frisse APK waardoor Furstenau weer een stuk dichterbij was! :D

Uiteindelijk toch maar de looks deels aangepakt door nieuwe bullbar, achterbumper, sidebars, kuipstoelen met 4-punts gordels en de sportsbar moest ruimen voor een familybar (veiliger voor de kids) en uiteindelijk ook de gewenste 35" ook niet achterwege konden blijven, dit laatste gaat uiteraard gepaard met een extra verhoging. De veren / schokbrekers waren al aan aangepast waardoor het nu tijd werd voor bodylift en eventueel verlengde shakels, deze dus maar besteld en bij ontvangst toch maar de keus gemaakt om dit gezamenlijk op  te pakken met een fris kleurtje.

Vandaar dat ik toch maar een Topic aangemaakt in dit forum zodat ik mijn ervaring met jullie kan delen en waar nodig jullie kennis kan gebruiken bij eventuele problemen.

Hieronder een aantal foto's van de staat zoals ik de Jeep kocht en zoals deze was voor hij in de schuur belande voor de momenteel lopende klus!

Groet Roy

 

IMG_0437.jpg

IMG_0438.jpg

IMG_1236.jpg

IMG_1288.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Mooi opgeschoten de laatste weken, alle te spuiten delen zijn gereed! resultaat is super

Nu de hippoliner aan de binnenzijde nog aanbrengen en kan hij weer afgebouwd worden.

Ga gelijk de bodylift uitvoeren en het chassis reinigen en binnenzijde van de kokers voorzien van mike sanders vet..

hieronder wat foto's van de voortgang!

 

IMG_8407.jpg

IMG_8438.jpg

IMG_8443.jpg

IMG_8499.jpg

IMG_8500.jpg

IMG_8501.jpg

IMG_8503.jpg

IMG_8504.jpg

IMG_8517.jpg

IMG_8549.jpg

IMG_8552.jpg

IMG_8554.jpg

IMG_8557.jpg

IMG_8560.jpg

IMG_8566.jpg

IMG_8568.jpg

IMG_8570.jpg

IMG_8572.jpg

IMG_8581.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Zit inderdaad achterbankje in, wil namelijk keuren voor geel kenteken maar dan moet ik er zeker van zijn deze te gaan gebruiken wat nu nog niet echt aan de orde is maar wellicht wel in de toekomst maar dan moet deze wel zwart worden...

Maar zoals ik an aangaf is hij nog niet klaar en moeten er nog een aantal zaken worden aangepast/gewijzigd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt echt in de problemen komen met een achterbank, pas daar mee op.

Ook is het voordeel van  omzetten naar geel kenteken dat je totale breedte meer mag zijn dan die 172 cm  van nu. Het zou me niet verbazen als je daar een cm of 20 over heen gaat..... bovendien kun je dan vragen of je 18.2 nummerborden mag voeren.

Succes, siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt helemaal gelijk Siert, had hem er ff in gezet om te kijken of dit allemaal gangbaar is en of er gordels in zouden kunnen en waar de bevestigingen dan zouden komen!

Van daar wil ik de keus maken of ik hem ga omkeuren of het bakje in de garage laat liggen, zat zelf te denken deze keuring wellicht ga combineren met het plaatsen van een V8 welke ik graag zou willen rijden...

Maar dan komt het bankje toch een jaartje in de opslag ben ik bang...

Iemand nog een suggestie voor welk type V8 en automaatbak waarbij ik de werking van mijn 4WD niet ga verliezen en zo weinig mogelijk aanpassingen dien uit te voeren aan mijn huidige setup?? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...