Spring naar bijdragen

TJ gekocht!


Recommended Posts

Wederom bedankt voor al jullie reacties! Nadat ik mijzelf beter heb laten informeren en ingelezen heb, heb ik toch voor een andere TJ gekozen:

Dit is een 2.5 uit 2005 met 125K km's. Hij heeft maar 1 eigenaar gehad en zijn service is altijd doorgevoerd. 

Hij heeft aan de passagierskant (zie foto) wat schade, maar dat is puur en alleen carrosserie. De spatborden zijn ook beschadigd, maar die wil ik sowieso vervangen.

Nu wil ik hem stap voor stap gaan upgraden; Schade laten repareren, andere kleur (folie of spuiten), iets verhogen, zwarte staal velgen en een hardtop kopen.

Wat raden jullie aan wat betreft het verhogen? Ik zou graag naar zoiets willen. Niet te extreem.

Als ik 15" wielen heb, aan wat voor banden moet ik denken om dit effect te krijgen?

 

IMG_5933.PNG

IMG_5932.PNG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 hours ago, Jeep-San said:

Wederom bedankt voor al jullie reacties! Nadat ik mijzelf beter heb laten informeren en ingelezen heb, heb ik toch voor een andere TJ gekozen:

Dit is een 2.5 uit 2005 met 125K km's. Hij heeft maar 1 eigenaar gehad en zijn service is altijd doorgevoerd. 

Hij heeft aan de passagierskant (zie foto) wat schade, maar dat is puur en alleen carrosserie. De spatborden zijn ook beschadigd, maar die wil ik sowieso vervangen.

Nu wil ik hem stap voor stap gaan upgraden; Schade laten repareren, andere kleur (folie of spuiten), iets verhogen, zwarte staal velgen en een hardtop kopen.

Wat raden jullie aan wat betreft het verhogen? Ik zou graag naar zoiets willen. Niet te extreem.

Als ik 15" wielen heb, aan wat voor banden moet ik denken om dit effect te krijgen?

 

IMG_5933.PNG

IMG_5932.PNG

Mooie kleur!

En ik heb er bij die fotos minder het gevoel dat er zwaar gepoetst is :)

 

2,5 inch is de lift ZONDER extreme dingen, hoef je net GEEN yoke-slip eliminator op je tussenbak en passen mooi 33 inch wielen er onder :)

 

Ik heb zelf nu een 2,5 inch lift kit van Rancho (sport kit, GEEN Rock Crawler) maar ga naar 3,5... ff sparen ;)

sportkit heb je voor 1100 ex btw, incl dempers in Tiel, veren en draagarmen, rijd super, kun je lekker gaan shoppen voor wielen :)

LET OP: wanneer je er grotere wielen op zet dan af-fabriek, moet je eigenlijk je rack&pignon in je diff voor en achter aanpassen, anders heb je continu het gevoel dat je in een te hoge versnelling rijd, helemaal met een 2.5!!

 

Op de foto zijn BFGoodrich, 33 inch banden met 15 inch velgen... 16 inch velgen kan ook, maar vind ik persoonlijk minder stoer :)

Daar is nog met 2,5 inch rock crawler, maar hoogte blijft met sport-kit gelijk.

Ik heb nu deze: http://www.gorancho.com/products/suspension-systems/jeep-suspension-systems/2006-1997-jeep-wrangler-tj-lj-2-5-in-sport-system-rs6503.html

 

IMG_0467.jpg

bewerkt door Slavec
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou dan direct voor een 3.5 inch liftkit gaan. Want zoals je ziet (kijk maar naar Slavec) en uit eigen ervaring wil je uiteindelijk toch hoger. Dus waarom twee keer een dure liftkit aanschaffen? Dan liever ietsje doorsparen voor een 3.5 inch. Hoger zou ik niet gaan, dan ga je teveel aan stabiliteit op de weg verliezen. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Ongetwijfeld zijn er die hier anders over denken.

En dan 33 inch banden eronder. 

En vergeet dan ook de rest van de aanpassingen niet. SYE kit. Andere aandrijfas achter. Speedo gear in de tussenbak aanpassen om de km teller weer de juiste stand aan te laten geven.

En evt. een re-gear van je diffs, maar dat is aan jou om te bepalen.

Dus keuze genoeg. De enige beperking is de hoogte van je banksaldo, maar daar kan ik niets over zeggen😜.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minutes ago, DogJeeper said:

Ik zou dan direct voor een 3.5 inch liftkit gaan. Want zoals je ziet (kijk maar naar Slavec) en uit eigen ervaring wil je uiteindelijk toch hoger. Dus waarom twee keer een dure liftkit aanschaffen? Dan liever ietsje doorsparen voor een 3.5 inch. Hoger zou ik niet gaan, dan ga je teveel aan stabiliteit op de weg verliezen. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Ongetwijfeld zijn er die hier anders over denken.

En dan 33 inch banden eronder. 

En vergeet dan ook de rest van de aanpassingen niet. SYE kit. Andere aandrijfas achter. Speedo gear in de tussenbak aanpassen om de km teller weer de juiste stand aan te laten geven.

En evt. een re-gear van je diffs, maar dat is aan jou om te bepalen.

Dus keuze genoeg. De enige beperking is de hoogte van je banksaldo, maar daar kan ik niets over zeggen😜.

Nau, groot deel ja :)

 

Achteraf, met wat ik nu weet wat ik wil, had ik MISSCHIEN 3.5 lift gegaan, maar had met slipyoke ding en assen zeker 2 a 3 duizend gescheeld, toen. Maar waarom ik van de SPORT-kit af wil, is; de veren en draagarmen zijn 'voor op asfalt en af en toe een halve duin'. De Rock Crawler van Rancho heeft dikkere/sterkere draagarmen en de karakteristiek van de veren is iets anders, dus minder stabiel/fijn voor gewoon weggebruik. 

Maar dat is, zoals alles, achteraf :) en ik wil MEER offroad, dus doorsparen en dan stevige 3,5 inch liftkit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, 

Goedkoopst: 2.5 liftkit, en verder nix. Hoef je geen diffs of wat dan ook aan te passen, hoef je zelfs geen andere wielen te doen

Dan; als je GROTERE wielen wilt (2.5 lift is minimaal voor 33 inch wielen) moet je OF goedkoop je ding in tussenbak voor snelheid en km's aanpassen OF je diffs re-gearen zoals DogJeeper zei... diffs re-gearen is duurder dan dat dingetje op je tussenbak

Duurst: 3.5 inch lift (kun je ook 35 inch wielen gaan!), met slipyoke, assen, the whole nine yards :) maar neem dan lekker afscheid van een ruggie of 5 (schat ik in, want moet ook nog er GOED opgezet worden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan zou ik me goed orienteren. Er zijn genoeg verschillende liftkits op de markt. Ieder met hun eigen voor- en nadelen. En alles is persoonlijke voorkeur. Ikzelf heb bijv. de 3.5" SuperFlex van Rubicon Express. Omdat ik de Rancho iets te 'zacht' vond. En wat ik aan recensies op de diverse fora (zowel Nederlandse als buitenlandse) gelezen heb, zijn ze ook iets minder sterk.

Ik gebruik die van mij best wel veel offroad. Niet heeeeel extreem, maar toch wel behoorlijk. En tot nu toe bevalt deze kit mij wel. Maar zoals gezegd, dat is persoonlijk.

Veel succes met en plezier van je uiteindelijke keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Slavec:

Duurst: 3.5 inch lift (kun je ook 35 inch wielen gaan!), met slipyoke, assen, the whole nine yards :) maar neem dan lekker afscheid van een ruggie of 5 (schat ik in, want moet ook nog er GOED opgezet worden)

Als je het niet zelf kunt, of hiervoor de mogelijkheid niet hebt, dan wordt iedere aanpassing duur. De installatie van een liftkit is echt geen rocket-science. Maar je moet wel de mogelijkheid hebben om het te doen. En goed en veel informatie hierover doorlezen.

Ik heb voor de liftkit incl. SYE en aandrijfas zo'n kleine 2600€ betaald. Maar ik liep toevallig tegen een hele leuke aanbieding aan vorig jaar. Heb zelf alles eronder gezet. Dus die kosten bespaard. De regear van de assen staat nog op de planning. En vergeet de nieuw grotere banden niet. Ook moet de auto bij nieuwe banden/liftkit opnieuw uitgelijnd worden.

Dus ik zou eerst voor mezelf bepalen welke liftkit (en vergeet ook de schokdempers niet. Ik heb de Rancho schokdempers XL9000) jouw voorkeur heeft en ga dan op zoek naar de beste deal hiervoor. En beperk je niet tot Nederland alleen. In Duitsland en Amerika is ook veel verkrijgbaar.

4low.nl, 4offroad.nl, jeepparts.nl, b&s tiel

summitracing.com, 4wd.com, quadratec.com, etc.

rbs-handel.de, ebay.de

zo zijn er nog veel meer leveranciers van onderdelen te vinden. Kwestie van goed zoeken en geduld hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...