Spring naar bijdragen

Tussenbak NP242 bijgeluid


Sailortim
 Share

Recommended Posts

Ik heb al enige tijd en bijgeluid onder de auto. Getik en geluid komend van links/midden voor. Dit is snelheidsafhankelijk en blijft aanwezig en frequentie wordt sneller wanneer snelheid toeneemd. 2wd of 4wd maakt niks uit en Jeep laten uitrollen in N dan is het nog steeds aanwezig  

Eerste instantie wiellagers voor vervangen, kruisjes aandrijving, pinionlagerset achteras, fuseekogels moog gemonteerd, olie ververst differentieel en tussenbak en cv gecontroleerd. 

Nu is hij tenslotte nog op bokken gezet en is geconstateerd dat het geluid uit de tussenbak komt. 

Zal begin februari met Roel Scheffers de tussenbak nakijken, maar kan pas in februari ivm werk buitenland. Des ondanks ben ik toch aan het piekeren en heb er een slecht gevoel bij. 

Ben erg nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn en wat de mogelijkheden zijn voor eventuele reparatie. Revisie setje of revisiebak. 

Graag hoor ik jullie aanbevelingen, ervaring en of advies. 

Gr Tim. 

bewerkt door Sailortim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerst maar even kijken wat de oorzaak is. Het heeft geen nut om allerlei wilde plannen te gaan maken als je de oorzaak nog niet weet.

Dus eerst de tussenbak maar even openmaken en kijken of je de oorzaak kunt achterhalen. Zo ingewikkeld zit een tussenbak nu ook weer niet in elkaar.

En misschien is het je tussenbak niet eens. Want je zegt dat het geluid er ook nog is als je de tussenbak in N zet. In dat geval draait de tussenbak niet. Dus heb je grote kans dat het iets is tussen je versnellingsbak en je tussenbak in.

Maar zoals gezegd. Eerst maar eens even goed kijken en dan pas de vervolgstap bepalen.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

47 minuten geleden zei DogJeeper:

Eerst maar even kijken wat de oorzaak is. Het heeft geen nut om allerlei wilde plannen te gaan maken als je de oorzaak nog niet weet.

Dus eerst de tussenbak maar even openmaken en kijken of je de oorzaak kunt achterhalen. Zo ingewikkeld zit een tussenbak nu ook weer niet in elkaar.

En misschien is het je tussenbak niet eens. Want je zegt dat het geluid er ook nog is als je de tussenbak in N zet. In dat geval draait de tussenbak niet. Dus heb je grote kans dat het iets is tussen je versnellingsbak en je tussenbak in.

Maar zoals gezegd. Eerst maar eens even goed kijken en dan pas de vervolgstap bepalen.

Succes.

Duidelijk verhaal maar, Wanneer ik bv 80 rijdt en de automaat in N zet dan is het geluid aanwezig en geef ik geen gas (toeren). Neem aan dat tussen de automaat en tussenbak ook iets verander wbt omwentelingen, maar de frequentie van het geluid blijft. Bij afnemen snelheid neemt de frequentie ook af, motor draait onbelast en automaat ook neem ik aan.

Daarom was mij eerste gedachte lagers en of aandrijfassen. 

Hoor toch graag waar we kunnen beginnen met zoeken en of iemand het bekent voor komt. 

Ben graag goed voorbereid op alle vlakken om keuzes te maken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om ook de achterste aandrijfas te elimineren deze loskoppelen van de tussenbak en op bokken zetten en kijken of het geluid er nog steeds is. Zoniet dan is het de achterste aandrijfas. Is het geluid er dan nog steeds dan ben ik bang dat je toch de tussenbak open moet maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ff een update. 

Gereden met aandrijfassen ertussen uit ( 1 voor 1). Geluid nog steeds aanwezig. 

Vervolgens heb ik de tussenbak uit elkaar gehad en niks bijzonders aan kunnen ontdekken. Alles lekker schoon gemaakt en gespoeld. 1 open rollagertje vervangen voor de zekerheid (uitgaande as achter aandrijfas yoke). 

Tussenbak rubber vast gezet met een spanband. ( niet recht naar beneden kunnen fixeren), maar bijgeluid is stukken minder. 

Binnenkort mijn tussenbak rubber vervangen. 

Maar als dit niet helpt wil ik de aandrijfassen verwijderen en auto op een snelheid trekken rond de 50 kmph. Als het geluid nog steeds aanwezig is moet ik het toch zoeken in de assen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...