Spring naar bijdragen

Kick-down aansluiten noodzakelijk?


The Blue Laredo
 Share

Recommended Posts

Heren(of dames) technici,

Heeft de kick-down bij een TF999 meerdere functies dan enkel het terugschakelen bij volledig intrappen van het gaspedaal?

M.a.w. als ik van mening ben de kick-down niet nodig te hebben(vanwege de V8 in combinatie met en een korte diff overbrenging 4:10) is het dan toch noodzakelijk om deze te verbinden met de gasklep of kan ik dit in zijn geheel weg laten?

Ik stel deze vraag op het forum omdat de meningen zijn verdeeld. De één zegt dat kan, de ander zegt dat de kick-down functie ook de druk in de bak reguleert en altijd moet worden aangesloten.

Laat maar weten, in ben benieuwd naar jullie mening, groet Bart

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon aansluiten. Ik heb dezelfde combi: V8, TF999 en 4.10 overbrenging (35" banden)

Toen ik de auto kocht zat er geen kickdown link op. Na het monteren hiervan leek het wel of er andere motor in was gezet...niet te vergelijken.

(bovendien staat in de technische documentatie van de bak dat de link aanwezig moet zijn en goed afgesteld om schade aan de bak te voorkomen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei JeePee:

Gewoon aansluiten. Ik heb dezelfde combi: V8, TF999 en 4.10 overbrenging (35" banden)

Toen ik de auto kocht zat er geen kickdown link op. Na het monteren hiervan leek het wel of er andere motor in was gezet...niet te vergelijken.

(bovendien staat in de technische documentatie van de bak dat de link aanwezig moet zijn en goed afgesteld om schade aan de bak te voorkomen)

Wat kan er dan beschadigen als ie niet goed is afgesteld?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De "kickdown" is het terugschakelen van de bak van 3 naar 2, of zelfs van 3 naar 1.  Dit wordt niet geregeld door het kickdown mechaniek/kabel, maar door het ventielenblok. Het ventielenblok van de TF999 is geheel mechanisch en drukgestuurd, en gebruikt hiervoor de (druk)signalen van de voertuigsnelheid (uitgaande as), toerental (ingaande as) en de gasklepstand. Die gasklepstand wordt mechanisch doorgegeven via het kickdown mechaniek/kabel.

Je bak zal dus anders (luier) schakelen als bedoeld wanneer je de kickdown niet aansluit. Dit veroorzaakt nodeloos veel slijtage van de rembanden en clutchpacks bij grote accelleratie.

Stel, je rijdt in z'n 3 en trapt vol op het gas omdat je even wilt inhalen. De bak weet niet dat jij het gas vol intrapt, het toerental op de ingaande as loopt ineens op, terwijl de overbrengingsverhouding op dat moment 1:1 is. Dan gaat er wel ergens iets slippen.....

Ik zou m aansluiten......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JeePee en Ab, bedankt voor de info. Ik ga de kick-down zeker in ere herstellen nu ik op de hoogte ben van bovenstaande.

Mogelijk heeft één van jullie beiden nog aanvullende informatie over hoe de kick-down moet worden afgesteld. Zo ja, dan hoor ik dat graag,

Alvast bedankt, groet Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...