Spring naar bijdragen

WM580 Automaatbak 2e versnelling Lock-up


dodgejeepfan
 Share

Recommended Posts

Hallo Specialisten,

Niet meer helemaal nieuw op het forum, heb nu zo’n 3 maanden mijn JK CRD van 2011.

Ik ben nog steeds niet tevreden over het schakelen van mijn automaatbak. Inmiddels bij de dealer nieuwe olie en filter van de bak vervangen. Gisteren heb ik mijn AEV Procal module aangeschaft (jeepshop.be in Andenne, 219€, en gewoon op voorraad) Ik heb mijn wieldiameter aangepast op 33” waarbij ook de schakelmomenten aangepast zouden worden. (Eerst transfercase geprogrammeerd, moest vóór instelling wieldiameter)

Bij de eerste proefrit klopt de km teller weer, maar merk weinig van de schakelmomenten die anders zouden zijn? Nu ben ik op het Wranglerforum USA gegaan, en daar heb ik gevonden wat mijn automaatbak ook doet, het schijnt dus bij meer automaatbakken van dit type voor te komen. Het blijkt dat de 2e versnelling het probleem is; bij het opschakelen van 1 naar 2 gaat de 2e versnelling enige seconden later in de lock-up (een soort 2e tweede versnelling) Dit zou hij m.i. niet mogen doen, want ik ben immers aan nog aan het optrekken! Het effect is dan dat in de 2e versnelling het toerental dus terugvalt, terwijl ik optrek. (2e versn + lockup) Vervolgens valt de trekkracht weg en ik moet het gas diep intrappen, waarbij hij dan onnodig weer naar z’n eerste terugschakelt! Dit alles vooral als de motor koud is. Ik wordt er een beetje ziek van. Zie onderstaand gekopieerd van het Wranglerforum:

I have noticed an odd feature of the auto tranny though and was wondering if anyone else has noticed this as well. When I am under load, such as driving on a steep incline or accelerating heavily, my tachometer will dip ~100-200 RPMS in 2nd gear only as I accelerate. I can feel the slight dip and I have never seen a dip in RPMs when accelerating, seems like something is slipping. No codes, MPGs have been great considering most of my driving is in city, no other problems. PCM shift point problem?? I have reset the computer twice now and it still occurs. 
Any thoughts?

 

My 2012 JK Arctic does this and so does my coworkers 2012 JKUR. It's just the torque converter slightly locking in second gear...It almost makes the transmission feel like it's a 6 speed and not a 5. Basically it's shifting from first to second, then a slight torque converter lock in second then a shift to third and so on. It's just part of the shifting program...Nothing wrong.   

 

I have the same or similar tranny problem as you "Silencer" and mine only does it when its cold as well. From 1st going into second and from 2nd into 3rd then all is fine after that also once I drive like 5 miles its gone for the rest of the day only does it in the mornings. Took mine to the dealer like 3 times already and the same bs story that its normal and that they did a software update on the transmission n all is normal. But now that its hot in AZ it does a similar thing when down shifting from 2nd or 3rd it like stays in the current gear longer then it should then kicks out a little rough right as the speed and rpms reduce. 

Mijn vraag is, heeft iemand dezelfde sensatie bij de 2e versnelling?  Zijn er Automaatbak- specialisten die de bak zo kunnen programmeren dat lock-up niet optreedt bij het optrekken?

Mijn excuses voor het lange verhaal!:wub:
 

bewerkt door dodgejeepfan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Kan je hiervoor niet bij een Jeep dealer terecht. Die kunnen je motorinstellingen uitlezen ect.
Is voor mij een nieuw iets. Weet dat in de 2014 diesel uitvoering een hitte problemen zit, maar deze had ik nog niet gehoord in NL.
Al heb ik zelf geen diesel, maar een VS import JK met een 3.8i V6. Spreek wel veel JK(U) rijders via de Jeep Club Nederland.

Ken wel iemand die veel km rijd met z'n JK en daar is al 2x een nieuwe automaat in gegaan.
Zijn geen super sterke bakken. (mijn mening)
Kan zijn dat de automaat een storing heeft in een sensor of zo. Of zelfs erger...

Ik wil evt. wel informeren voor je of dit een bekend probleem is bij de dealers in NL. (gewoon vrijblijvend, graag dan met VIN code erbij)
Spreek er een aantal toch vrij regelmatig. Stuur mij dan even een PM. Ik kom sowieso niet elke dag het forum, gezien mijn trage reactie op je bericht.
Kan ook via Roo@jeepclub.nl

Persoonlijk weet ik ook niet of er in een diesel dezelfde automaat zit als de benzine uitvoering van hetzelfde bouwjaar. Zal na moeten kijken.
Je kunt namelijk wel kijken op de sites in de VS, maar daar hebben ze geen totaal geen JK's met dieselmotoren.
Meestal is het motorisch net ff anders. Zijn nog wel meer kleine verschillen met de Europese JK's en de Amerikaanse.
Je zou ook op die van Australië kunnen kijken, die hebben wel dieselmotoren.
In Duitsland en België rijden er ook veel meer JK's dan in NL...... Dankzij onze geweldige regering.... BPM, slurp-tax, BTW ect.

Succes en groet Roo  B)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...