Spring naar bijdragen

XJ 1999 LPG stotteren en uitvallen Bigas


ERBRE
 Share

Recommended Posts

Hallo mede forummers,

Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een XJ uit '99. Een droom die uitkomt, behalve dat er wel wat problemen zijn opgedoken in de eerste 50km die ik er mee rijd.

De cherokee heeft een LPG G3 installatie van (ik vermoed) Bigas. Bij het rijden op benzine rijdt ie als een zonnetje maar zodra overgeschakeld wordt op LPG merk je dat ie wat onregelmatig in toeren schommelt (1800-2100oid), ik rij dan vaak ~50-70km/h, en na een tijdje gaat de motor enorm 'bokken'. Het lijkt wel een soort enorme twijfel van de automaatbak, mogelijk ook door het wisselende vermogen/toerental van de motor. Na een paar keer bokken en inhouden floept de LPG installatie in een soort tripmodus: een rood ledje knippert afwisselend met de vier groene ledjes van de tankindicator en hij piept. Ik moet hem dan overschakelen op benzine om van het gepiep af te zijn. Dan rijdt ie weer zonder problemen verder!

Detail: ook mijn cruise control werkt niet, deze schakelt niet in. Ik heb de vacuum leidingen nagelopen op gehoor maar geen overduidelijke sis gehoord. Ook rapporteert de boordcomputer geen foutmeldingen in het geheugen (uitgelezen met simpele wifi-obdII adapter + app).

Omdat het wat koud is deze dagen vraag ik me af of het wellicht kan komen door de kou: is het normaal dat een LPG installatie niet meer werkt bij -5 C? De LPG tank zit vol en werkt ook slecht als de motor op bedrijfstemperatuur is en ik opnieuw start. Het lijkt vandaag wel iets slechter dan gisteren, toen was het 0 graden ipv -5 graden.

Bedankt voor jullie hulp! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koelwaterpeil en verdamper checken, kan door slechte doorstroming of te weing koelwater ijsvorming op/in de verdamper ontstaan. Als de wagen weer bokt en piept even naar de verdamper kijken en voelen. geen ijsvorming? Dan probleem bij afstelling/computer oid. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips! Vandaag weer gereden op LPG zonder problemen. Wel eerst extra lang warmgereden op benzine. De verdamper is nu de eerste verdachte inderdaad, zou een slechte doorstroom van koelwater kunnen zijn. Koelvloeistof is verder goed op peil.

Om de verdamper schoon te maken moet die afgekoppeld worden: kan dit zomaar of stroomt de tank dan in 1 keer leeg? Zijn er nog speciale dingen waar ik rekening mee moet houden bij het op en afkoppelen van onderdelen in de LPG installatie?Een revisiesetje voor de verdamper kost niet zo veel en lijkt redelijk makkelijk zelf uit te voeren, ik ga dat in de toekomst eens proberen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update: het probleem doet zich nog steeds voor, ook bij +8 C, zei het in mindere mate. Het lijkt dus een consistent probleem te zijn. 

Ik zie behalve de stempels in het boekje niet wat er exact is gedaan aan onderhoud en reparaties. De xj komt bij een cherokee specialist vandaan waar hij ook in onderhoud is geweest, dus ik ga er van uit dat de bougies en kabels al eens zijn vervangen bij een grote beurt.

Ik neem a.s. maandag even contact op met ze om te bespreken wat de beste aanpak is. Dit is erg vervelend omdat ik hem kocht mede vanwege de LPG inbouw.. Wordt vervolgd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je voor de tip!

Update: ik heb na wat zoeken uit kunnen vinden dat het een G3 systeem van Vogels betreft met een Landi Renzo IG1 verdamper, en niet de Bigas zoals ik eerder aangaf.

Ook viel me op dat de koelvloeistof nog wel op peil is maar erg roestig aandoet, in het reservoir en onder de radiateur vuldop. Ook is een leiding van het koelsysteem (die vlak langs de cilinderkop van vooronder naar achter buigt) erg verroest, zie bijgevoegde foto's. Dit lijkt me niet de bedoeling? Zou dit onderdeel van het probleem kunnen zijn?

IMG_0110.JPG

IMG_0111.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel prut in de koelvloeistof. Het kan best dat je kachelradiator en/of de verdamper ietwat dichtgeslibt is. Dat zou de klachten kunnen verklaren. 

Het pijpje staat er bekend om dat hij rot, ik zou m vervangen. Gelijk het koelsysteem spoelen en extra aandacht aan het spoelen van de kachel en verdamper geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minutes ago, Ab said:

Veel prut in de koelvloeistof. Het kan best dat je kachelradiator en/of de verdamper ietwat dichtgeslibt is. Dat zou de klachten kunnen verklaren. 

Het pijpje staat er bekend om dat hij rot, ik zou m vervangen. Gelijk het koelsysteem spoelen en extra aandacht aan het spoelen van de kachel en verdamper geven.

Zo is dat,

Slangen van de kachel en verdamper losmaken en goed doorspoelen met een tuinslang, het hele koelsysteem goed schoonspoelen en dan nieuwe koelvloeistof.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei ERBRE:

Ik zie behalve de stempels in het boekje niet wat er exact is gedaan aan onderhoud en reparaties. De xj komt bij een cherokee specialist vandaan waar hij ook in onderhoud is geweest, dus ik ga er van uit dat de bougies en kabels al eens zijn vervangen bij een grote beurt.

Ik neem a.s. maandag even contact op met ze om te bespreken wat de beste aanpak is.......

En..... Wat zeiden ze? Ik ben wel benieuwd bij welke specialist je de wagen gekocht hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn zwarte 5.9 heb ik ook een Vogels Gas systeem zitten met verdamper van Landi Renzo.

Ik heb al 2 of 3 keer de koelwatertemperatuursensor (3x woordwaarde :P) kapot gehad. Dan schakelt hij ook op de meest vreemde momenten over naar benzine (al herken ik het slecht lopen en bokken voor het overschakelen niet).

Of die sensor stuk is is uit te lezen in de LPG computer. Daar heb je een speciale kabel en programma voor nodig. De gemiddelde LPG boer kan dat natuurlijk ook voor je doen.

Verder nooit problemen gehad met dat LPG systeem.

 

Koelvloeistof temperatuursensor - Landi Ø 16mmhttps://www.lpgwebshop.com/35-lpg-sensoren

 

Oh, en wat ik mij net nog bedenk, de verdamper is bij mij het hoogste punt in het koelsysteem. Erg belangrijk dus om hem met draaiende motor daar nog even te ontluchten om te voorkomen dat er zich een luchtbel vormt in de verdamper.

bewerkt door Vette73
kleine toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Update: er is inmiddels door een gasspecialist naar gekeken en er is niets gevonden. Geen error codes in de gas computer en geen afwijkende waarden. Dit is vreemd aangezien hij een aantal keren echt in trip modus schoot en die errors zou moeten onthouden meldde de gasspecialist. De verdamper stond parallel aangesloten in het koelcircuit en dat is nu in serie gezet waardoor je niet het risico loopt dat hij te koud blijft.

Dit baat helaas niet, hij loopt nog steeds af en toe te schokken bij het rijden op gas. Vaak is dit een minuut of twee na het starten en tijdens het optrekken (~ 1800 RPM). Vaker bij een koude motor maar ook wel eens bij een motor die goed warm is, bijvoorbeeld na het tanken langs de snelweg. Wanneer hij begint te schokken is het meteen voorbij zodra je overschakelt naar benzine. Dan weer terugschakelen naar gas kan soms goedgaan en soms niet - in het slechtste geval moet ik het tot wel 5 keer proberen op gas te schakelen met 5 minuten tussenpozen op benzine. Als dit geschok niet voorkomt en hij eenmaal 5 minuten goed loopt op gas blijft hij het ook goed doen, niets op aan te merken.

De XJ komt bij Cherokeeland vandaan en is afgeleverd met een beurt. Ze helpen me ook met het zoeken naar een oplossing voor dit probleem, wat dat betreft een geweldige zaak! Volgens mij wordt elke cherokee daar altijd voorzien van nieuwe bougies en kabels bij aflevering, vandaar dat daar nog niet naar is gekeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je voor de tip. Wat betekent 'doorslaan'? Heeft dat te maken met de kwaliteit kabels of de isolatie van de kabels? De LPG Specialist wist inderdaad te vertellen dat LPG minder makkelijk ontsteekt en ontsteking een waarschijnlijke oorzaak kan zijn. Zeker ook omdat het probleem zich zo onregelmatig lijkt voor te doen.

Kan je hiermee ook verklaren waarom het haperen altijd pas na een paar minuten voorkomt en dat dat na een bepaalde tijd op benzine rijden soms niet meer terug komt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

LPG is inderdaad gevoeliger voor onstekingsperikelen. Kabels, verdelerkap en bougies moeten goed zijn, let ook op de elektrodeafstand van de bougies, deze is kleiner als bij benzine. 

Je schrijft; geen storingen in de lpg computer. Ook geen storingen in de PCM opgeslagen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doorslaan is het lekken van stroom uit de kern van de bougiekabel door de isolatiemantel van de kabel naar de massa (lees metalen frame van de wagen).

Door deze lekstroom blijft er minder/onvoldoende energie over voor een vonk over de bougie electrode.

Vaak kun je de vonken zien als het donker is , maar niet altijd. De gasboer test dit vaak met een schreovendraaier.

Zelfs sommige nieuwe kabels doen dit al. De isolatiemantel verouderd snel  door bv de hoge temperatuur.

Heb dit zelf mogen ervaren met de zj.

Vochtigheid , temperatuur en vraag naar vermogen (acceleratie) spelen een rol bij wanneer de verschijselen merkbaar optreden.

sluit dit gewoon uit door een paar 10-tjes te investeren.

Ook het type bougie heeft invloed op de gevoeligheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

43 minuten geleden zei ruudvd:

zoals Rabdoman al aangeeft:

Bij dergelijk lpg problemen altijd eerst de bougiekabels vervangen. Ook als ze er nog niet zo lang inzitten. Een lpg installatie is heel gevoelig voor het doorslaan van de bougiekabels.

Op benzine merk je niets maar op lpg gaat het helemaal mis.

 

 

 

Ja, als eerste die kabels. Ik heb een paar maanden rond gereden met een stotterende auto, vooral op lpg op benzine geen probleem. Ik had de boegiekabels al eens gewisseld dus daar geen niet mijn eerste vermoeden naar uit destijds.  Nadat ik al een paar sensoren had vervangen toch maar weer uit gekomen bij de boegiekabels. En daar zat toch het probleem. Originele kabels geplaatst en de auto reed weer als een zonnetje. Dus ga als je op LPG rijdt niet voor goedkope rommelkabels. Was overigens niet met mijn jeep maar met een chrysler sebring. 

 

Vandaag trouwens mijn jeep opgehaald, er zit sinds vandaag een LPG systeem in en het rijdt foutloos. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Ik heb weinig tijd gehad hiervoor maar dan toch eindelijk een update.

De bougiekabels zijn vervangen door nieuwe van NGK - dit levert geen verschil op. De wagen loopt nog steeds af en toe zeer beroerd. Vreemd blijft dat ie het soms wel 'goed' doet na één of een paar keer terug schakelen naar benzine. Ik zet goed tussen aanhalingstekens omdat ik vermoed dat ie nog steeds vermogen mist als ie niet hapert. Ook ruik ik een 'metaalachtige' geur achter de auto als ie op lpg heef gelopen - wat ik vroeger ook wel eens rook bij warmlopende tweetakt brommers.

Nu denk ik dat de verdamper of de injectoren het probleem wel kunnen veroorzaken. Ik ga binnenkort een voor een de injectoren loskoppelen bij een draaiende motor om er zo achter proberen te komen of er eentje lastig doet. Ook zal ik proberen om te checken of het verdamper membraam lek is door de vacuumslang los te trekken en te checken op het ontsnappen van gas.

Verder nog tips die ik zou kunnen proberen?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet niet of jou LPG systeem een filtertje heeft (tussen verdamper en injectoren) anders die ook even vervangen.

Niet alleen de bougie kabels maar ook de verdeler, rotor en bougies zou ik vervangen.

De originele bougies gaan op LPG zo'n 15K km mee. Dan begint te motor te bokken bij doortrekken in lage toeren.

Ik gebruik nu platinum bougies (NGK G-power) en die gaan nu al 36K km mee zonder stotteren.

Moet trouwens wel zeggen dat ik het, op zijn zachtst gezegd, erg slordig vind dat Cherokeeland deze auto zo verkoopt met vervuilde koelvloeistof en een bijna doorgeroeste koelwaterleiding. Dan weet je wel wat voor een afleverbeurt ze hebben gegeven. Die hebben waarschijnlijk helemaal niet naar de auto gekeken.

Zie hieronder een foto van het LPG filterhuis.

Succes.

20170506_211008_resized.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede kans ja. Het is een IG1 verdamper van landi renzo. Ik zie veel imitatie revisie kits te koop staan: is dat goed spul of zou je een originele kit adviseren (als die uberhaupt te krijgen zijn)?

Nog een vraag: Kan ik alle slangen gewoon loskoppelen of loopt de gastank dan plots leeg? Of zit er ergens een klep die ik moet sluiten in de gasaanvoerslangen? Ik heb al gelezen dat je in ieder geval met handschoenen moet werken vanwege mogelijk ontsnappend gas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hangt vanaf welke slangen. Die van de verdamper naar de injectoren of van de injectoren naar de intake kun je zo loskoppelen, ontsnapt maar een beetje verdampt gas. Bij het loskoppelen van de toevoerleiding naar de verdamper ontsnapt er wat meer gas, omdat deze op druk staat. Tank loopt niet leeg, maar er stroomt alleen wat gas uit van de druk in de leiding. Alleen doen met een koude motor en heel goed checken of alles lekdicht weer vast zit. Gas ruik je gelukkig al snel bij een lekkage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...