Spring naar bijdragen

rijden op sneeuw en ijs


Recommended Posts

Hoi!

Graag lees ik wat tips mbt rijden in sneeuw en/of op ijs. Sneeuw, zeker zacht, zal denk ik niet zozeer het probleem zijn en zeker te doen met de BFG AT, maar op (nat) ijs heb ik zo mn twijfels..Zoals bv wat het beste is: 2WD  4WDfulltime, 4WDhigh of 4WDlo...en maakt het bij de keuze nog uit of je vlak, bergop of bergaf rijdt?

Daarnaast voor de zekerheid setje sneeuwkettingen aangeschaft. Als in 4WD stand om welke wielen deze dan het beste leggen? Maakt het hier nog uit of je vlak, bergop of bergaf rijdt?

Hoor graag, Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen idee wat het verschil tussen 4WD FullTime en 4WD Hi is. Hier in Chicago doe ik het volgende. 

Na een goede sneeuw partij zoals paar weken terug waar wij een goede 20 tot 25cm sneeuw hebben ontvangen rijd ik in 4WD hi. Lees je handleiding van je wagen er op na maar voor mijn 93 YJ is snelheids limiet 55 of 60mph als ik het goed heb ik 4WD hi dat komt ongeveer op 90km per uur neer. Snel genoeg voor dit soort condities. Ga je sneller vraag je om problemen, jammer genoeg zie ik het maar al te vaak gebeuren. SUV 4WD, hey kijk ik kan snel optrekken en heb goed grip op de weg. Sjeiste, ik kan niet sneller remmen! Ben zelf door dit soort gekken aantal keer bijna aangereden! Moraal van het verhaal, rem eerder op sneeuw dan je normaal gesproken zou doen!

In de bergen met sneeuw berg op en berg af, 4WD Hi. Maar om heel eerlijk te zijn de wegen moeten wel HEEL erg slecht er aan toe zijn wanneer je 4WD aan moet zetten om een berg op te komen. Laatste keer dat ik in Frankrijk ging Snowboarden in 2010 waren de wegen redelijk schoon tot dat er verse sneeuwval kwam.

Tenzij je een dirt road in slaat, en door een bos of dergelijke verder gaat waar je niet sneller als 20km per uur kan gaan, dan zou ik naar Lo schakelen. 

2. Je banden zijn belangrijk! BFG AT heeft redelijk goede resenties op verschillende fora's hier in de VS en hoe deze reageren in de sneeuw. Een van de belangrijkste aspecten, HOUD JE BANDEN OP DE JUISTE SPANNING! Vaak glijden auto's uit door over vullen van de banden. Helaas heb ik dit net te vaak zien gebeuren.

3. Heb een set oude handdoeken in je wagen liggen. Als je vast in de sneeuw komst te staan, (of op ijs) handdoek onder je banden en je hebt je home made ketting. Een zak zand ligt in onze auto's by default tijdens de winter. 1 extra gewicht op de achter as 2, in geval van nood zoals ik had beschreven met de handdoeken is zand je beste optie. Ook dit in de praktijk uitgevoerd met succes.  

Nat ijs - Dit moet ik zelf nog maar eens uit proberen ergens op een meer hier. Maar eerlijk is eerlijk, als ik water op het ijs zie ga ik er niet met mijn Jeep op rijden:lol: Slush daarentegen en black ice (de laatste is het gevaarlijkste) gewoon met 2WD. Je sneeuw kettingen installeer je op de achter wielen. Maar ook voor dit geld, lees je user manual. 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Vriendelijke groet, 
Maurice

bewerkt door DutchMud
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sneeuwkettingen bij ingeschakelde 4wd is op de achterwielen bij bergop en op de voorwielen bij bergaf.

Verschil tussen 4WD High  en 4WD Fulltime is dat bij High je wielen 'gelocked' staan en bij Fulltime niet. Op de rechte stukken zul je dit niet zo merken, maar probeer maar eens een scherpe bocht te nemen in High.

Voordeel van Fulltime is dat je deze niet hoeft uit te schakelen als je een schoon stuk weg tegenkomt.

Maar zoals DUtchMud al zei, goed je user manual lezen. En even internet afstruinen. Hier is een bron van informatie te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had nog nooit van Full time gehoord. Lijkt een beetje op AWD als ik het goed begrijp?

Wat betreft het berg op en afgaan weet je zeker dat je het op je voor wielen moet zetten bij het naar beneden gaan? Dat zou heel vermoeiend zijn voor de mensen in de bergen naar boven, stoppen, ketting wisselen, en weer naar beneden. Zou er gek van worden als ik door de bergen naar me ski resort aan het rijden ben. 

Ik kwam dit tegen en zeker goed advies: http://www.rubicon-trail.com/ML320/ml_chains.html  Also: For maximum braking and shortest stopping distances snow tire chains are mandatory on all four wheels.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fulltime zit niet op alle modellen. Ik heb het wel op mijn 1998 XJ. Maar weer niet op mijn 2006 TJ. Op mijn 1992 YJ zat het ook niet.

Het beste is natuurlijk op alle 4 de wielen kettingen doen. Maar als je maar 2 kettingen hebt, geeft dit de beste resultaten. Ik ben het met je eens dat het nogal omslachtig is als je veel omhoog en we naar beneden moet.

Ik heb mijn informatie trouwens van deze site. Http://sneeuwkettingen.nl/content/8-tips/. 

Maar ik denk dat dit meer gebaseerd is op een 4WD SUV en de gemiddelde route van een Nederlandse wintersport vakantieganger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tx DutchMud & DogJeeper!

Boekje uiteraard allang geleden gelezen, snap het ook allemaal, doen ook regelmatig met JeepAcademys mee.

We zijn niet zo van de wintersport in de zin van ski enzo...meer icefishing enzo...

Op NGC is een leuk programma 'ice road rescue'. Exact dat gebied gaan we naartoe. Op zich kennen we dat gebied best aardig maar dan wel zomers. Het zal zeker niet enkel de hoofd/cq begaanbare wegen zijn, maar ook (semi) offroad/ (heavy) greenlaning.

Geen ervaring (anders dan heel heel lang geleden een laagje van een halve cm hier in nederland) met rijden op sneeuw en ijs dus ben enkel benieuwd naar tips en trucs. Is het heel fout als ik zeg, algemeen genomen, het rijden inschatten alsof je op zand rijdt (wb versnelling ed) met als kanttekening vroeg en tijdig remmen ivm glijden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sneeuw is een tricky little bastard. Zoals DogJeeper aangeeft, aangereden stukken sneeuw kunnen zo glad zijn als ijs. Vers sneeuw rijdt anders dan gepakt sneeuw. Ik heb geen idee wat jou off road ervaring is en of je deze reis alleen gaat ondernemen (meaning dat er maar 1 wagen is) maar bereid jezelf goed voor en neem voldoende recovery materiaal mee. Voor ons is meestal de regel, sneeuw in de bergen en op de forest roads no go. Dit is over het algemeen vragen om problemen. Waar ga je heen als ik vragen mag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen idee hoe ervaren je bent met het rijden op sneeuw en ijs (met name off road). Een vriend van mij heeft eind van het off road seizoen in Colorado nog een rit gedaan door de bergen. Hij zei "nooit meer":lol: Het was zo glad dat zijn descend control maar bleef werken. Er waren momenten zelfs waar hij gleed. Wees iets meer voorzichtig, just my two cents! Hier het filmpje van hun trip! Afgelopen zomer ik zelf begon het te hagelen in de bergen. Ik was helaas niet met mijn Jeep maar elke wagen die uit was die dag heeft heel erg hard moeten werken! Mijn broer praat er nog steeds oven:D

 

bewerkt door DutchMud
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...