Jump to content
Sign in to follow this  
Deadeye

"Beestachtige" ZJ

Recommended Posts

Goed....een nieuw jaar vol met goede voornemens en voor 1 ervan heb ik de dag voor kerst de eerste stap gezet: de aanschaf van een ZJ. De KJ is eigenlijk nog te goed om veel mee in het terrein te spelen dus dan maar een Jeep erbij. Aangezien ik altijd al een V8 wou was dat de meest logische stap en qua budget zijn ze in aanschaf ook wat leuker dan een TJ oid. De titel refereert trouwens aan een boel onderdelen die van een andere ZJ af gaan komen (voor de oudgedienden onder ons :P ).

Ik heb ondertussen een klein beetje sleutelervaring door het meehelpen aan t verhogen van een WJ en XJ dus hoop t meeste zelf te gaan doen aan de ZJ, met hulp van een paar mensen :)
De ZJ, 1997, 5.2L V8 met 274.000 km op de teller:

15732551_1190770377665537_62962283722518

 

De plannen:

- Verwijderen LPG (dat ga ik dus niet zelf doen)
- Beetje TLC
- Vervangen wheel hubs
- Vervangen balljoints
- 4.5" verhogen met adjustable CA's
- Custom benzinetank voor wat meer bodemvrijheid achter de achterwielen.
- Er zijn nog wat vage plannetjes die ik nog ff voor mezelf houd (hoef ik er later niet op terug te komen als t toch nix wordt :P)

En onderweg zal ik vast nog wel veel meer dingen tegenkomen die aangepakt of verholpen moeten worden.

 

De afgelopen dagen wat tijd besteed aan de radio, VIC en lampjes. Nu alleen nog ff wachten op de gasveren voor de achterklep en dan is het hoognodige TLC gedaan.

 

Deze is trouwens ook briljant, had ruzie met de gordel en dacht dat het aan mij lag, maar de gesp zat verkeerd om, eenvoudig te verhelpen:

 

 

Voorlopig is het doel om tijdens Jeepcamp met een verhoogde auto en bijbehorende banden de ZJ offroad flink te testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden zei Deadeye:

Goed....een nieuw jaar vol met goede voornemens en voor 1 ervan heb ik de dag voor kerst de eerste stap gezet: de aanschaf van een ZJ. De KJ is eigenlijk nog te goed om veel mee in het terrein te spelen dus dan maar een Jeep erbij. Aangezien ik altijd al een V8 wou was dat de meest logische stap en qua budget zijn ze in aanschaf ook wat leuker dan een TJ oid. De titel refereert trouwens aan een boel onderdelen die van een andere ZJ af gaan komen (voor de oudgedienden onder ons :P ).

Ik heb ondertussen een klein beetje sleutelervaring door het meehelpen aan t verhogen van een WJ en XJ dus hoop t meeste zelf te gaan doen aan de ZJ, met hulp van een paar mensen :)
De ZJ, 1997, 5.2L V8 met 274.000 km op de teller:

De plannen:

- Verwijderen LPG (dat ga ik dus niet zelf doen)
- Beetje TLC
- Vervangen wheel hubs
- Vervangen balljoints
- 4.5" verhogen met adjustable CA's
- Custom benzinetank voor wat meer bodemvrijheid achter de achterwielen.
- Er zijn nog wat vage plannetjes die ik nog ff voor mezelf houd (hoef ik er later niet op terug te komen als t toch nix wordt :P)

En onderweg zal ik vast nog wel veel meer dingen tegenkomen die aangepakt of verholpen moeten worden.

 

De afgelopen dagen wat tijd besteed aan de radio, VIC en lampjes. Nu alleen nog ff wachten op de gasveren voor de achterklep en dan is het hoognodige TLC gedaan.

Voorlopig is het doel om tijdens Jeepcamp met een verhoogde auto en bijbehorende banden de ZJ offroad flink te testen.


Mooie wagen, ook best zonde om deze voor flink offroad te gebruiken. Velgen zijn van een 5.9.

LPG uitbouwen is een leuk klusje en goed zelf te doen. Ball joints heb je een speciale pers voor nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1-1-2017 at 4:43 PM, Masis said:


Mooie wagen, ook best zonde om deze voor flink offroad te gebruiken. Velgen zijn van een 5.9.

LPG uitbouwen is een leuk klusje en goed zelf te doen. Ball joints heb je een speciale pers voor nodig.

Nah, hier en daar wat roest en je kan merken dat ie toch wel een leven achter de rug heeft. Kan ie beter een 2e leven offroad krijgen ;)

LPG is uitgebouwd, heb t samen gedaan met een monteur bij Maasbach.

Ondertussen de ZJ van Beest gekocht (staat hier ergens nog wel een topic van ooit). Die heeft 8 jaar stilgestaan en geen kenteken meer. Bedoeling is om die helemaal te demonteren voor de onderdelen. Aantal onderdelen verkopen, aantal op deze ZJ schroeven en bv assen, blok en automaat in de garage leggen als reserve :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De donorauto ondertussen ook een beetje afgestoft...het paarse gevaar is nog steeds paars :+

Komende zaterdag blok/automaat/tussenbak eruit en dan rustig verder strippen :)

 

16265257_1222752471133994_32322074907787

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondertussen staat bovenstaande auto er wat anders bij. Gestaag bezig met uit elkaar halen:

y3mzKtm16kFRKRY2ItJh3uBHfyIhbkdR6_gtH-X9

 

 

Met de andere ZJ heb ik wat probleempjes opgelost die aanwezig waren.

Openen achterklep ging heel slecht. maar dat was met het verstellen van 1 pennetje weer verholpen.
Het "beroerde" lopen is verholpen door het schoonmaken van de throttle body en nieuwe bougies.

Ook het slecht schakelen is nu bijna helemaal verdwenen door een ENORME reparatie.
Jawel, het vervangen van de peilstok verbeterde het schakelgedrag enorm :wacko:
Ik kwam erachter dat de aanwezige peilstok telkens iets omhoog kwam als je em op de buis drukt. Peilstok van bovenstaande ZJ gebruikt die netjes blijft zitten en voila :)

Heb nu alleen nog een electrische uitdaging, spiegel + beide ramen aan passagierskant reageren niet op de knopjes, oftewel doen t niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden zei Deadeye:

Heb nu alleen nog een electrische uitdaging, spiegel + beide ramen aan passagierskant reageren niet op de knopjes, oftewel doen t niet.

Kabelbreuk in de deurdoorvoer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 hours ago, Ab said:

Kabelbreuk in de deurdoorvoer?

Kon ik zo gauw niet vinden, maar dat zou de achterdeur niet verklaren toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles loopt via het linker voor portier, die gaat ook het meeste open en dicht. Die doorvoer zou mijn eerste verdachte zijn.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 17 maart 2017 at 5:37 PM, Ab said:

Alles loopt via het linker voor portier, die gaat ook het meeste open en dicht. Die doorvoer zou mijn eerste verdachte zijn.....

Heb het nog niet gevonden maar de afgelopen weken wat andere prio's gehad.

omdat Jeepcamp snel nadert besloten om werk te maken van de verhoging. Voor nu heb ik een hotrod :D

 

image.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twee weken geleden bleek de vooras-swap die we gedaan hadden toch niet helemaal het juiste effect te hebben dus op zoek naar een andere vooras. Gelukkig snel een andere vooras kunnen scoren en afgelopen zaterdag de "oude" vooras onder de auto vandaan gehaald, stuurinrichting, steekassen en wheelhubs overgezet en de "nieuwe" as weer onder de auto gezet. De tweede keer wordt je toch wat handiger blijkt :D

18121393_1311163345626239_54292073665455

 

Ondertussen schiet het ongemerkt aardig op (mag ook wel om Jeepcamp te halen) en moeten alleen de remmen en voorste aandrijfas nog gemonteerd worden van de essentiele onderdelen. De nice-to-haves hebben wat minder haast :)

Edited by Deadeye

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 17 maart 2017 at 5:37 PM, Ab said:

Alles loopt via het linker voor portier, die gaat ook het meeste open en dicht. Die doorvoer zou mijn eerste verdachte zijn.....

Uiteindelijk was de module in de passagiersdeur de boosdoener. Gewisseld met die uit de sloopauto en alles doet t weer naar behoren :)

Edited by Deadeye

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 uur geleden zei Deadeye:

Uiteindelijk was de module in de passagiersdeur de boosdoener. Gewisseld met die uit de sloopauto en alles doet t weer naar behoren :)

:thumbsup:

CU @ ZwarteMeer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En m'n deadline halen is gelukt, afgelopen weekend de ZJ kunnen testen en met een grote glimlach rondgereden.

 Uiteraard zijn er nog wat dingen naar boven gekomen die veranderd of verbeterd moeten worden, maar anders zou ik niets meer te doen hebben :P

  • accubak moet steviger
  • gebonk rechtsvoor oplossen, ergens wat speling
  • vervangen fuseekogels
  • compleet uitbouwen van ABS
  • Goede velgen, sowieso een 5e erbij die ook past met een 32er.
  • aanpassen wielkassen voor, loopt eea aan
  • uitlijnen 

18891755_1346025352140038_65134920240559

Edited by Deadeye
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...