Spring naar bijdragen

Welke bougies, na vervangen thermostaat?


Recommended Posts

Een tijdje (jaar) geleden heb ik mijn thermostaat vervangen door eentje die bij lagere temp open gaat en laatst (2 a 3 maanden geleden) ook de motor van de radiator fan. Gevolg is dat mijn temp gemiddeld onder het streepje voor de streep van 100 blijft. Als de schaalverdeling zou kloppen, dan zou ik dus onder (rond) de 75 graden draaien. 

Nu ging mijn auto steeds slechter draaien en draaide op een gegeven moment niet meer op alle cylinders. Vandaag daarom de bougies vervangen en idd., wat zagen die er slecht uit. En het was meteen weer een wereld van verschil. Auto draaide weer zo smooth als een V8 moet draaien (draaide laatste tijd als een 3 cylinder diesel, of zo). 

Maar mijn conclusie is dus dat de bougies veel te koud bleven (ondanks dat ik op LPG rij). Ik had er Bosch FR7 DC 7955 in en heb er nu NGK BRK6E in geschroefd. Met beide had ik eigenlijk goede ervaringen, toen mijn motor nog een stuk warmer draaide, dus ik vermoed dat de NGK's het op een gegeven momnt ook slecht gaan doen. 

Heeft iemand soortgelijke ervaringen en wat is dan het advies voor een goede bougie voor deze omstandigheden (LPG, maar thermostaat die de motor relatief koud houdt)? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kreeg die thermostaat aanbevolen van Hughes Engines, bij het bestellen van de plenum pan gasket (aluminium plaat). 

En het leek me wel een goed plan, omdat in die tijd de eerste trap van mijn fanmotor het niet deed en de auto regelmatig rond de 100 graden (en net erboven) kwam, met als gevolg dat er koelvloeistof werd geloosd en ik dat met regelmaat moest bijvullen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei fransdemers:

waarom heb je dat gedaan, die temperatuurverlaging?  

De 5.9 loopt met een iets koudere thermostaat beter en is beter voor de performance, maar vanwege emissie eisen zit deze er standaard niet in. Daarnaast vond ik het prettig om hem iets kouder te laten lopen omdat hij op LPG loopt.

Ga hem binnenkort wel weer vervangen door eentje met de fabriekstemperatuur, om de winter door te komen. Ik merk namelijk nu met de koudere dagen echt verschil in de werking van de kachel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan je wel zeggen. Als ik er in mijn eentje in zit, krijg ik 'm niet snel warm, met dit weer. Zeker niet al je rustig over een 80 km/u weggetje rijdt. 

Vanmiddag van Lelystad naar Amsterdam gereden en op de ringweg een half uurtje in de file gestaan en dan wordt ie nog steeds niet echt heet (thermometer blijft rond de 75 graden streep; en tijdens het rijden er ruim onder: 70 graden).

Maar, net wat Masis zegt, eigenlijk niet verkeerd om op deze temp te draaien. Motor draait nu met de NGK's (BKR6E) als een zonnetje, maar ik denk dat ik nog iets "koudere" bougies erin ga doen (BKR5E).

en bij de volgende smeerolie wissel ook rekening houden met kouder draaiende motor. 

 

 

image.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Uhhh Jurmic,  even ter correctie kwa schaalverdeling,  je temp meter geeft 90 graden aan of iets daarvoor, na de 100 een andere schaalverdeling, de 5.9 zal "nooit", 70 of 75 graden aangeven,  dan is er iets mis. Dus in principe staat hij heel netjes. Thermostaat kan paar graden schelen maar niet zoveel.... Helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt gelijk. Voor het gemak had ik de 40 bij t eerste streepje over t hoofd gezien en dat als 0 beschouwd en daarmee het middelste streepje, als 50. 

Maar goed, ondertussen was ik me ook al aan t afvragen of een lekke koppakking (en dus "verbranden" van koelvloeistof) ook voor slechte bougies kan zorgen. 

Ik moest laatst een flinke hoeveelheid koelvloeistof bijvullen en mijn auto rookt opvallend. Ook voor dit weer, meer dan ik zou verwachten. Ik vrees dus het ergste. En dat met dit weer ( geen fijn weer om voor de deur te slaan sleutelen). 

Gr.,jg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...