Spring naar bijdragen

Koelvloeistof


Henk Bos
 Share

Recommended Posts

Goedemiddag,

Ik heb een probleem met lekkende koelvloeistof (Cherokee 4.0 uit 2001 met 175k op de teller )maar ik en de garage kunnen niet een oorzaak vinden. in de afgelopen 2 dagen inmiddels 4 liter bijgevuld

-2 weken geleden radiateur vervangen.

- volgens garage geen lekkende koppakking (hebben Co2 test gedaan)

 

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

 

Alvast dank .

 

Grt,

 

Henk

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@masis dank voor je reactie Ik ruik niks als ik de kachel aan zet, dus dat is het dan denk ik niet , toch?

 

@ Real stranger: Ook dank voor je reactie, ik heb ook zo'n flauw vermoeden dat het inderdaad de koppakking is.  Na een klein ritje als ik rustig rij (toerental onder de 2000) Is er nagenoeg geen verlies. Maar zodra ik wat sportiever rij moet ik het reservoir weer bijvullen. Ben bang dat dat ik de sjaak ben ,Pfff.

 

Nu las ik hier ook nog over vries plugs, kan dat een oorzaak zijn ? Of zie je het dan er echt uitlopen?

 

Grt,

 

Henk

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vergeet niet de stalen leiding -die komt vanuit het thermostaathuis- van de kachel te controleren, deze staan er om bekend om door te rotten.

d70efe034124e29b449891a12323ab52.jpg

Bij LPG kan er ook lekkage in de verdamper zijn. Maar zoals eerder al gezegd, 2 liter per dag is erg veel, dat zou moeten opvallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Henk,

Wellicht een scheur in de kop? Dat was helaas bij mij het geval. Ik was ook steeds koelvloeistof kwijt......

Dit kan voorkomen bij XJ's 2000 en  2001 modellen. ligt eraan welk giet nummer je kop heeft. 

Kan je ontdekken door het kleppendeksel eraf te halen. op de foto een voorbeeld van waar het giet nummer staat.

Mocht er bij jou 0331 staan, heb je wellicht een scheurtje in de kop tussen de derde en vierde cilinder. (is meestal het geval)

Vaak ook "pindakaas" aan je olie dop. 

Ik heb er zelf een andere kop opgezet, en never issues since..

 

N.b. Cylinder head.jpgCracked head 0331.jpgsludge on cap.jpg(0331 TUPY schijnt een goed nummer te zijn)

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Let even op als je een andere kop koopt, in principe passen alle 4.0 HO koppen, dus ook van de Grand ed maar....

Er zijn soms kleine verschillen, denk aan een temp zender aansluiting bij cil 6 of aan schroefdraad voor de bobine rails.

Advies.... oude kop meenemen en vergelijken!

Advies 2..... let goed op of de kleppen niet te diep zitten, anders wordt het een dure revisie.

Succes, siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hetzelfde als Roy... ik heb er een oudere kop op gezet.(de 7120) en idd beugeltjes gemaakt voor de ontstekingsrail en een ander spruitstuk geplaatst.

Er zitten bij de 0331 paspennen in het blok waarop je de kop goed mee kan uitrichten. Die gaten die in de kop zitten bij 0331, zaten niet in de 7120.

Heb gewoon de paspennen uit het blok gehaald, en de kop er mbv de nieuwe kopbouten wat gericht.

Ik heb de cilinderkop uit voorzorg wel laten vlakken, je weet nooit wat er allemaal mee gebeurd is.

Als je tijd hebt en wat handig bent, is het echt goed zelf te doen. Het viel mij achteraf allemaal erg mee. 

Ook genoeg filmpjes over te vinden op youtube met zeer goede tips!

De volgende giet nummers heb ik van cherokeeforum.com:

Head casting #'s..
87-90 : 2686
91-93 : 7119 or 7120 (the 7120 is the better of the two and was put on in late 91 through 93)
94-95 : I have no listing
96-98 : 0630
99-01 : 0331 (in 2000 they started having issues with the heads cracking)

Heel veel succes!

Groet,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ruud,

Schrik niet, een nieuwe kop koste mij 795,- eu ex btw. en dan nog uit en inbouwen + kleppen over zetten. Inclusief een grote beurt en Apk was ik 3000 eu kwijt.

Het zal vast wel ergens goedkoper kunnen, maar in mijn vorige garage had ik niet zoveel vertrouwen meer. Vandaar dat ik naar de jeep dealer ben overgestapt, kost wat maar ik ben wel naar tevredenheid geholpen.

 

Grt,

 

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Henk, ik ben ook meer van het nieuw en origineel monteren van onderdelen die stuk gaan. Maar begrijp ik het goed dat je voor 1.000,00 euro een kale kop krijgt waarin je je oude kleppen weer dient te monteren met alles wat daarbij hoort. Is de nieuwe kop gegarandeerd vrij van het gietfoutje wat in de  0331 kop zit?

Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruud,

 

Best een goede vraag, ik heb eigenlijk geen idee. Maar de kop heeft er 15 jaar zonder problemen in gezeten, dan denk ik dat de komende 15 jaar ook zo zal zijn, toch? Bovendien heeft de mijn ooit op gas gereden dat was ook niet niet echt goed voor de kop.

 

 

Grt,

 

Henk

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Ruud en Henk,

Bij deze nog even de beste wensen voor 2017! (geldt natuurlijk voor alle Jeepers op dit forum :))

De fout bij de 0331 kop zit daadwerkelijk in de mal. In deze mal staat dit nummer, dus in het gegoten stuk ook.

Al de andere nummers zijn andere mallen, en dus andere koppen zonder deze "fout".

Zover mijn info reikt (verkregen door veel google en USA forum) speelt dit probleem tussen de 150.000 km en circa 200.000 km bij deze 0331 koppen. (leeftijd zegt dus niks, wel gemaakte miles of km)

Het probleembij de 0331 koppen is dat de wanddikte tussen de 3de en 4de cilinder dusdanig dun is, dat door krimpt en uitzetten het metaal het precies op die plek begeeft na zo'n 200.000 km.

zover ik weet zijn dus al de andere koppen sterker, en zou dit probleem simpelweg niet mogen voorkomen.

hartelijke groet,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...