Spring naar bijdragen

Dana 35 LSD geluid. Diflagers, aslagers of erger?


maximvanwijk
 Share

Recommended Posts

Hi Jeepers,

Mijn XJ uit 1996 maakt sinds enige tijd een licht grommend geluid wat van rechtsachter lijkt te komen. In eerste instantie dacht ik dus wiellager, maar na wat online research zou het ook zomaar een of meerdere lagers uit het differentieel kunnen zijn, of nog erger, versleten/beschadigde tandwielen in het differentieel.

Ik was eerst van plan nieuwe lagers en keerringen te bestellen en dan de wiellagers rechts (en meteen ook maar links) te vervangen, maar omdat ik niet 100% zeker weet of de herrie daarvandaan of uit het differentieel komt weet ik nu niet goed hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Weet iemand de beste methode om de bron van de herrie op te sporen? Alle tips welkom. De achteras is een Dana 35 met c-clips en volgens mij heeft ie een limited slip differentieel want als ik de achterkant opkrik en aan een van de achterwielen draai, draait het andere wiel dezelfde kant op mee.

Gr.

Maxim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei Ab:

Het valt niet mee om op basis van "er klinkt een licht grommend geluid" een goede diagnose te stellen......  

:) haha, nee dat snap ik, maar meer kan ik er ook niet van maken, behalve dat het echt van rechtsachter komt en aanhoudt wanneer ik gas loslaat en dan met het verminderen van de snelheid ook afneemt. Waaruit ik (misschien wishful thinking ;P ) opmaak dat het toch echt het wiellager is. We gaan het zien, thanks voor de input.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Toevallig vandaag de lagers aan beide kanten vervangen. Differentieel zag er goed uit (gelukkig!!). Om de assen eruit te halen was alleen echt een 1/4 inch Amerikaanse ringsleutel nodig, dus die moest tussendoor nog even gehaald worden. De oude keerringen verwijderen was nog het lastigst. Nieuwe lagers lieten zich eenvoudig op hun plaats tikken met hulp van de oude lagers om de nieuwe niet te beschadigen. Net teruggereden van Zaandam naar Amsterdam en ik hoor ineens allemaal andere geluiden, dus het heeft absoluut geholpen :D Over een paar dagen nog even checken of de olie in het differentieel op peil blijft en het deksel niet lekt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...