Roy Gorris Geplaatst October 24, 2016 Rapporteren Share Geplaatst October 24, 2016 (bewerkt) Nou bij deze de aftrap voor project Cheroykee Het was eigenlijk de bedoeling om als basis een betrouwbare Cherokee XJ te kopen, echter blijk ik de plank hier royaal mis geslagen te hebben en heb ik veel te veel betaald voor de basis Het terrein klaar maken moet dus nog even wachten, aangezien ik eerst de basis goed wil hebben Het probleem wat ik nu heb is dat de oliedruk bij een warme motor te laag is, maar hier heb ik in een ander topic al genoeg over geschreven Om dit probleem op te lossen heb ik besloten om de huidige motor te vervangen Na lang wikken en wegen tussen revisie of een andere gebruikte motor te plaatsen ben ik viavia bij motor revisie Valkenswaard terecht gekomen, deze hadden nog een aantal splinternieuwe 4.0 liter blokken liggen voor weinig. Echter lagen deze blokken al lang in een palletbox en moeten ze dus helemaal uit elkaar gehaald worden en schoon gemaakt worden (oppervlakkige roest) Uiteindelijk heb ik twee onderblokken kunnen mee nemen voor 500 euro Nu maar eerst eens beginnen met het oude blok uit elkaar te halen, en wat zie ik tot alle verbazing heeft een of andere kloothommel er 3 verschillende soorten bougies in gedraaid Al met al valt de rest mij nog niet zo tegen, de kop ziet er verder nog prima uit. Ben nog aan het overwegen om deze te laten reviseren Zo de oude motor is gestript Nu de "vieze" nieuwe motor nog October 24, 2016 bewerkt door Roy Gorris Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roy Gorris Geplaatst October 25, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2016 Vandaag maar eens verder gegaan, tweede en derde motor uit elkaar gehaald. Van de tweede motor zat er een zuiger wel heel vast Bij het derde motorblok kwam ik erachter dat het pasvak van het oliefilterhuis flink beschadigd is. Toch wil ik dit blok gebruiken aangezien de cilinders er prima uitzien. Het pasvak van het oliefilterhuis wil ik gaan herstellen met vloeibaar metaal en daarna goed afblokken. Uiteindelijk alle onderdelen van het onderblok netjes verzameld en geïnventariseerd , hier moet wel iets van te maken zijn Voorlopig heb ik helaas weer wat minder tijd, dus het opbouwen zal nog effe moeten wachten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst October 25, 2016 Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2016 Mooi project!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tjsxj Geplaatst October 25, 2016 Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2016 Ben benieuwd naar het vervolg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roy Gorris Geplaatst October 28, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 28, 2016 Vandaag verder gegaan met het schoonmaken van de zuigers en zuigerveren, die zijn weer als nieuw Hierna alles verpakt om vuil geen kans te geven Helaas is het huis waar de olieadapter opkomt van dit blok ligt beschadigd, na overleg met het revisie bedrijf besloten dit op te vullen met 2K vloeibaar metaal Nu laten drogen an in de loop van volgende week mooi afblokken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roy Gorris Geplaatst November 5, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2016 Zo vandaag nog maar eens verder gegaan aan mijn projectje Oliehuis bijgerwerkt met epoxtie en afgeblokt met korrel 400 Hierna het complete blok schoongemaakt en alle olie kanalen schoon gemaakt, de montage kan eindelijk beginnen In de tussentijd maar eens begonnen om de cilinderkop te demonteren, de kop wordt niet gereviseerd maar wel opgepoetst. Kleppen voorzichtig inspannen in de kolomboor en dan met 400 schuurpapiet poetsen, daarna nog met een scotchbrite erover en klaar Om de kleppen te demonteren heb ik een lijmklem aangepast Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Deadeye Geplaatst November 6, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 6, 2016 Lekker bezig! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roy Gorris Geplaatst November 6, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 6, 2016 Vannavond nog effe verder gegaan, wat denk je kom ik er achter dat de onderblokken verschillend zijn De montage punten verschillen ten opzichte van elkaar, hier kwam ik achter nadat ik de waterpomp wou monteren, hier merkte ik al dat de boutgaten niet met elkaar overeen kwamen. Hierna de bevestigingspunten op het blok maar eens gecontroleerd en deze blijken helaas ook af te wijken t.o.v. elkaar Heeft iemand hier ervaring mee of andere motorsteunen ed welke ik kan gebruiken? Tevens kan ik geen foto's meer toevoegen (nog maximaal 0.78MB) waar ligt dit aan, mijn project is nog lang niet klaar en ik wil jullie wel graag met wat foto's op de hoogte houden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeepMaddnes Geplaatst November 6, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 6, 2016 (bewerkt) @mcx Problemen met mb's... Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de aankomende foto's November 6, 2016 bewerkt door JeepMaddnes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roy Gorris Geplaatst November 11, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2016 Citaat Problemen met mb's... Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de aankomende foto's Is er een manier hoe ik dit kan oplossen, ik wil jullie namelijk graag op de hoogte houden Ik heb al geprobeerd om een vervolg topic aan te maken maar dit gaat blijkbaar ook niet dan heb ik nog aar steeds o,78MB Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 11, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2016 Je doet je foto's in de bijlage? Beter even een fotoalbum aanmaken in de gallery, hier een link naar de afbeelding plaatsen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sailortim Geplaatst November 11, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2016 Leuk en interessant om te volgen. De kop niet laten inspecteren op vlakheid? weet je hoeveel km ze hebben gelopen en of op gas? Heb een Cherokee op gas gehad die 450.000km had gelopen en de kop gereviseerd uit nieuwsgierigheid. Maar deze was behoorlijk krom, het bedrijf die hem deed afvlakken hadden nog nooit zo'n kromme gezien haha. ( weet de waardes niet meer ). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst November 12, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2016 Op 6-11-2016 om 7:42 PM zei Roy Gorris: Vannavond nog effe verder gegaan, wat denk je kom ik er achter dat de onderblokken verschillend zijn De montage punten verschillen ten opzichte van elkaar, hier kwam ik achter nadat ik de waterpomp wou monteren, hier merkte ik al dat de boutgaten niet met elkaar overeen kwamen. Hierna de bevestigingspunten op het blok maar eens gecontroleerd en deze blijken helaas ook af te wijken t.o.v. elkaar Heeft iemand hier ervaring mee of andere motorsteunen ed welke ik kan gebruiken? Tevens kan ik geen foto's meer toevoegen (nog maximaal 0.78MB) waar ligt dit aan, mijn project is nog lang niet klaar en ik wil jullie wel graag met wat foto's op de hoogte houden Ik vermoed dat je een 4.0 hebt welke ook in een WJ zijn gebruikt, vanaf welk bouwjaar weet ik niet precies. Deze latere 4 liters zijn op een aantal punten anders. Paar maanden geleden is er een topic geweest ivm hetzelfde probleem, hij heeft het wel passend gekregen maar er is niet beschreven hoe, misschien eens contact met hem opnemen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst November 12, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2016 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roy Gorris Geplaatst November 12, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2016 Citaat Wat ik nu interessant vind is als je met ons deelt welke aanpassingen je eventueel hebt moeten doen om het geheel passend te krijgen Omdat ik geen zin had om alles aan te passen heb ik besloten om nieuwe lagerschalen te laten persen in mijn originele onderblok, tevens heb ik de cilinders laten honen. Zodoende weet ik zeker dat dadelijk weer alles past, de nokkenas, krukas en zuigers/drijfstangen gebruik ik wel van één donor motor zodat alle toleranties kloppen. Als ik eruit ben hoe ik meer foto's kan plaatsen houd ik jullie op de hoogte Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roy Gorris Geplaatst November 26, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 26, 2016 Uiteindelijk mijn originele blok ook maar uit elkaar gehaald om deze weg te brengen om te laten honen en te laten voorzien van nieuwe nokkenas lagers. Nieuwe drijfwerk in de "oude" motor monteren Nieuwe lifters en klepstoterstangen Toch maar voor gekozen om de kleppen te slijpen Hierna alles de cilinderkop weer monteren Nog effe een "tool" maken om de motor te "primen" voor de opstart zodat er niets droog loopt, ook al heb ik montage olie gebruikt. Hiervoor heb ik het binnenwerk van een oud ontstekingshuis gebruikt en deze af gedraaid zodat deze mooi in mijn boormachine past Hierna eindelijk de motor terug kunnen monteren, hij startte gelijk en loopt nu als een zonnetje. Dit is voor mij de eerste keer dat ik een motor reviseer en ben blij met het resultaat Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bovi Geplaatst November 27, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 27, 2016 knap werk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst November 27, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 27, 2016 heel netjes gedaan allemaal, mooi schoon gewerkt, daar kan menigeen een voorbeeld aan nemen. Leuk om te zien hoe je het hebt aangepakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roy Gorris Geplaatst December 22, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 22, 2016 (bewerkt) Tijdens de zomervakantie was de koppeling van de airco pomp helaas stuk gegaan, hierdoor heb ik een nieuwe Sanden pomp gemonteerd. Echter bij het vacumeren van het systeem bleek dat er nog ergens een lek moest zitten in het systeem GP-service was zo vriendelijk om mij te helpen met het afpersen van het systeem, echter geen lek kunnen vinden. Conclusie dan lekt de verdamper Uiteindelijk een nieuwe verdamper gekocht en deze maar "effe" monteren De leidingen van de verwarming afgekneld en de quiq-disconnects van de airco losgekoppeld Dashboard gedeeltelijk los en opzij getrokken met een spanband Kachel/airco unit eruit Hmm, oud en nieuw Hierna alles terug monteren, en laten vullen Vandaag ook nog wat tijd gehad om een HP Dana 30 as op de kop te tikken met een overbrengingsverhouding van 3.73, dit is mooi gelijk aan die van de Ford 8.8 (met LSD) die ik nog heb liggen. Mocht dit niet voldoende zijn dan kan ik ze nog re-gearen naar 4.10, maar dat zien we t.z.t. wel. December 22, 2016 bewerkt door Roy Gorris Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst December 22, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 22, 2016 Hoe lang was je bezig met de evaporator? Ziet er bij een XJ makkelijker uit dan bij de ZJ. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roy Gorris Geplaatst December 22, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 22, 2016 Zo'n 6 uurtjes schat ik, lastig te zeggen want ik moest in de tussentijd 2 x naar de brandweer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roy Gorris Geplaatst March 17, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2017 Tijdens de zomervakantie was de koppeling van de airco pomp helaas stuk gegaan, hierdoor heb ik een nieuwe Sanden pomp gemonteerd. Echter bij het vacumeren van het systeem bleek dat er nog ergens een lek moest zitten in het systeem GP-service was zo vriendelijk om mij te helpen met het afpersen van het systeem, echter geen lek kunnen vinden. Conclusie dan lekt de verdamper Uiteindelijk een nieuwe verdamper gekocht en deze maar "effe" monteren De leidingen van de verwarming afgekneld en de quiq-disconnects van de airco losgekoppeld Dashboard gedeeltelijk los en opzij getrokken met een spanband Kachel/airco unit eruit Hmm, oud en nieuw Hierna alles terug monteren, en laten vullen Vandaag ook nog wat tijd gehad om een HP Dana 30 as op de kop te tikken met een overbrengingsverhouding van 3.73, dit is mooi gelijk aan die van de Ford 8.8 (met LSD) die ik nog heb liggen. Mocht dit niet voldoende zijn dan kan ik ze nog re-gearen naar 4.10, maar dat zien we t.z.t. wel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roy Gorris Geplaatst March 17, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2017 Na dat het een tijdje rustig aan is geweest tijd voor een update Eerst een andere HP Dana 30 as gekocht bij 4LOW in Budel, deze heeft een 3.73 diff verhouding, dit match mooi bij de Ford 8.8 welke ik nog heb liggen en schijnt voldoende te zijn voor het rond rijden met 33érs Als eerste de as maar eens gaan stralen Nieuwe Spicer ball-joint, keerringen en bushings gehaald bij GP-service De knuckels heb ik met behulp van electolise ontroest. Dit werkt verrassend goed Opstelling gereed gemaakt Na 48 uur wachten is het duidelijk zichtbaar dat er "iets" gebeurd is Nu nog even afborstelen en klaar is kees, bijzonder tevreden met het resultaat Nu alles mooi roest en vet vrij is kon alles opnieuw in de lak gezet worden Het enigste wat me niet echt lekker zit is dat de knuckle niet mooi aansluit bij de bovenste ball-joint, heeft iemand hier ervaring mee en dienen de kroon moeren met een bepaald moment vast gedraaid te worden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeepMaddnes Geplaatst May 19, 2017 Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2017 Hoe gaat het met dit project? ben wel benieuwd... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roy Gorris Geplaatst May 23, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 23, 2017 Voorlopig staat het project even stil, ben namelijk bezig met een mogelijke verhuizing zodat ik een grotere werkplaats krijg. Hierdoor ben ik genoodzaakt om eerst te sparen voor het huis, dus voorlopig (2018) geen extra uitgaven voor de Jeep Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.