Spring naar bijdragen

Project Cheroykee


Roy Gorris
 Share

Recommended Posts

Nou bij deze de aftrap voor project Cheroykee :whistle: 
Het was eigenlijk de bedoeling om als basis een betrouwbare Cherokee XJ te kopen, echter blijk ik de plank hier royaal mis geslagen te hebben en heb ik veel te veel betaald voor de basis :cry:

Het terrein klaar maken moet dus nog even wachten, aangezien ik eerst de basis goed wil hebben :unsure:

Het probleem wat ik nu heb is dat de oliedruk bij een warme motor te laag is, maar hier heb ik in een ander topic al genoeg over geschreven 

Om dit probleem op te lossen heb ik besloten om de huidige motor te vervangen

 

20161021_170547_resized.jpg

 

20161021_170533_resized.jpg

Na lang wikken en wegen tussen revisie of een andere gebruikte motor te plaatsen ben ik viavia bij motor revisie Valkenswaard terecht gekomen, deze hadden nog een aantal splinternieuwe 4.0 liter blokken liggen voor weinig. Echter lagen deze blokken al lang in een palletbox en moeten ze dus helemaal uit elkaar gehaald worden en schoon gemaakt worden (oppervlakkige roest)

Uiteindelijk heb ik twee onderblokken kunnen mee nemen voor 500 euro ;)

 

20161004_114350_resized.jpg

 

20161004_114357_resized.jpg

20161004_114417_resized.jpg

Nu maar eerst eens beginnen met het oude blok uit elkaar te halen, en wat zie ik tot alle verbazing heeft een of andere kloothommel er 3 verschillende soorten bougies in gedraaid:frusty:

20161024_160401_resized.jpg

Al met al valt de rest mij nog niet zo tegen, de kop ziet er verder nog prima uit. Ben nog aan het overwegen om deze te laten reviseren:wacko:

20161024_163055_resized.jpg

Zo de oude motor is gestript :thumbsup:

20161024_172717_resized.jpg

20161024_203807_resized.jpg

20161024_205903_resized.jpg

Nu de "vieze" nieuwe motor nog :lol:

20161024_213614_resized.jpg


 

bewerkt door Roy Gorris
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag maar eens verder gegaan, tweede en derde motor uit elkaar gehaald.

Van de tweede motor zat er een zuiger wel heel vast

20161025_113505_resized.jpg

 Bij het derde motorblok kwam ik erachter dat het pasvak van het oliefilterhuis flink beschadigd is. Toch wil ik dit blok gebruiken aangezien de cilinders er prima uitzien.

Het pasvak van het oliefilterhuis wil ik gaan herstellen met vloeibaar metaal en daarna goed afblokken.

20161025_113743_resized.jpg

20161025_150357_resized.jpg

 Uiteindelijk alle onderdelen van het onderblok netjes verzameld en geïnventariseerd , hier moet wel iets van te maken zijn:whistle:

20161025_150418_resized.jpg

 

Voorlopig heb ik helaas weer wat minder tijd, dus het opbouwen zal nog effe moeten wachten:cry:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag verder gegaan met het schoonmaken van de zuigers en zuigerveren, die zijn weer als nieuw :lol:

20161028_191607_resized.jpg

 

Hierna alles verpakt om vuil geen kans te geven

20161028_191634_resized.jpg

 

Helaas is het huis waar de olieadapter opkomt van dit blok ligt beschadigd, na overleg met het revisie bedrijf besloten dit op te vullen met 2K vloeibaar metaal :unsure:

20161028_190723_resized.jpg

20161028_190738_resized.jpg

20161028_200611_resized.jpg

Nu laten drogen an in de loop van volgende week mooi afblokken :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zo vandaag nog maar eens verder gegaan aan mijn projectje:lol:

20161103_101941_resized.jpg

Oliehuis bijgerwerkt met epoxtie en afgeblokt met korrel 400

Hierna het complete blok schoongemaakt en alle olie kanalen schoon gemaakt, de montage kan eindelijk beginnen

20161103_132902_resized.jpg

20161103_134035_resized.jpg

20161105_220159_resized.jpg

20161105_220045_resized.jpg

In de tussentijd maar eens begonnen om de cilinderkop te demonteren, de kop wordt niet gereviseerd maar wel opgepoetst.

Kleppen voorzichtig inspannen in de kolomboor en dan met 400 schuurpapiet poetsen, daarna nog met een scotchbrite erover en klaar

20161102_193520_resized.jpg

20161102_195747_resized.jpg

Om de kleppen te demonteren heb ik een lijmklem aangepast

20161105_220305_resized.jpg

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vannavond nog effe verder gegaan, wat denk je kom ik er achter dat de onderblokken verschillend zijn:frusty: :frusty:

De montage punten verschillen ten opzichte van elkaar, hier kwam ik achter nadat ik de waterpomp wou monteren, hier merkte ik al dat de boutgaten niet met elkaar overeen kwamen. Hierna de bevestigingspunten op het blok maar eens gecontroleerd en deze blijken helaas ook af te wijken t.o.v. elkaar:unsure:

Heeft iemand hier ervaring mee of andere motorsteunen ed welke ik kan gebruiken?

Tevens kan ik geen foto's meer toevoegen (nog maximaal 0.78MB) waar ligt dit aan, mijn project is nog lang niet klaar en ik wil jullie wel graag met wat foto's op de hoogte houden:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat

 Problemen met mb's... Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de aankomende foto's ;)

Is er een manier hoe ik dit kan oplossen, ik wil jullie namelijk graag op de hoogte houden:whistle:

Ik heb al geprobeerd om een vervolg topic aan te maken maar dit gaat blijkbaar ook niet dan heb ik nog aar steeds o,78MB:frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk en interessant om te volgen. :thumbsup:

De kop niet laten inspecteren op vlakheid? weet je hoeveel km ze hebben gelopen en of op gas?

Heb een Cherokee op gas gehad die 450.000km had gelopen en de kop gereviseerd uit nieuwsgierigheid. Maar deze was behoorlijk krom, het bedrijf die hem deed afvlakken hadden nog nooit zo'n kromme gezien haha. ( weet de waardes niet meer ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎6‎-‎11‎-‎2016 om 7:42 PM zei Roy Gorris:

Vannavond nog effe verder gegaan, wat denk je kom ik er achter dat de onderblokken verschillend zijn:frusty: :frusty:

De montage punten verschillen ten opzichte van elkaar, hier kwam ik achter nadat ik de waterpomp wou monteren, hier merkte ik al dat de boutgaten niet met elkaar overeen kwamen. Hierna de bevestigingspunten op het blok maar eens gecontroleerd en deze blijken helaas ook af te wijken t.o.v. elkaar:unsure:

Heeft iemand hier ervaring mee of andere motorsteunen ed welke ik kan gebruiken?

Tevens kan ik geen foto's meer toevoegen (nog maximaal 0.78MB) waar ligt dit aan, mijn project is nog lang niet klaar en ik wil jullie wel graag met wat foto's op de hoogte houden:rolleyes:

Ik vermoed dat je een 4.0 hebt welke ook in een WJ zijn gebruikt, vanaf welk bouwjaar weet ik niet precies. Deze latere 4 liters zijn op een aantal punten anders.

Paar maanden geleden is er een topic geweest ivm hetzelfde probleem, hij heeft het wel passend gekregen maar er is niet beschreven hoe, misschien eens contact met hem opnemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat

Wat ik nu interessant vind is als je met ons deelt welke aanpassingen je eventueel hebt moeten doen om het geheel passend te krijgen

Omdat ik geen zin had om alles aan te passen heb ik besloten om nieuwe lagerschalen te laten persen in mijn originele onderblok, tevens heb ik de cilinders laten honen.

Zodoende weet ik zeker dat dadelijk weer alles past, de nokkenas, krukas en zuigers/drijfstangen gebruik ik wel van één donor motor zodat alle toleranties kloppen.

 

Als ik eruit ben hoe ik meer foto's kan plaatsen houd ik jullie op de hoogte:frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Uiteindelijk mijn originele blok ook maar uit elkaar gehaald om deze weg te brengen om te laten honen en te laten voorzien van nieuwe nokkenas lagers:frusty:.

large.20161106_221637_resized.jpg

Nieuwe drijfwerk in de "oude" motor monteren:whistle:

large.20161113_152126_resized.jpglarge.20161113_160259_resized.jpg

Nieuwe lifters en klepstoterstangenlarge.20161113_225719_resized.jpg

Toch maar voor gekozen om de kleppen te slijpen

large.20161114_182354_resized_1.jpglarge.20161114_194618_resized.jpglarge.20161114_194625_resized.jpg

Hierna alles de cilinderkop weer monteren

large.20161114_235002_resized.jpg

Nog effe een "tool" maken om de motor te "primen" voor de opstart zodat er niets droog loopt, ook al heb ik montage olie gebruikt. Hiervoor heb ik het binnenwerk van een oud ontstekingshuis gebruikt en deze af gedraaid zodat deze mooi in mijn boormachine past:thumbsup:

large.20161115_133041_resized.jpglarge.20161115_134206_resized.jpglarge.20161116_195540_resized.jpglarge.20161116_195444_resized.jpg

 

Hierna eindelijk de motor terug kunnen monteren, hij startte gelijk en loopt nu als een zonnetje. Dit is voor mij de eerste keer dat ik een motor reviseer en ben blij met het resultaat:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Tijdens de zomervakantie was de koppeling van de airco pomp helaas stuk gegaan, hierdoor heb ik een nieuwe Sanden pomp gemonteerd. Echter bij het vacumeren van het systeem bleek dat er nog ergens een lek moest zitten in het systeem:frusty:

GP-service was zo vriendelijk om mij te helpen met het afpersen van het systeem, echter geen lek kunnen vinden. Conclusie dan lekt de verdamper:cry:

Uiteindelijk een nieuwe verdamper gekocht en deze maar "effe" monteren:no:

large.20161220_134008_resized.jpg

 De leidingen van de verwarming afgekneld en de quiq-disconnects van de airco losgekoppeld

large.20161220_141622_resized.jpg

Dashboard gedeeltelijk los en opzij getrokken met een spanband

large.20161220_160734_resized.jpg

Kachel/airco unit eruit

large.20161220_163747_resized.jpg

Hmm, oud en nieuw:o

 

Hierna alles terug monteren, en laten vullen:thumbsup:

large.20161222_180028_resized.jpg

Vandaag ook nog wat tijd gehad om een HP Dana 30 as op de kop te tikken met een overbrengingsverhouding van 3.73, dit is mooi gelijk aan die van de Ford 8.8 (met LSD) die ik nog heb liggen:wub:

Mocht dit niet voldoende zijn dan kan ik ze nog re-gearen naar 4.10, maar dat zien we t.z.t. wel. 

bewerkt door Roy Gorris
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Tijdens de zomervakantie was de koppeling van de airco pomp helaas stuk gegaan, hierdoor heb ik een nieuwe Sanden pomp gemonteerd. Echter bij het vacumeren van het systeem bleek dat er nog ergens een lek moest zitten in het systeem:frusty:

GP-service was zo vriendelijk om mij te helpen met het afpersen van het systeem, echter geen lek kunnen vinden. Conclusie dan lekt de verdamper:cry:

Uiteindelijk een nieuwe verdamper gekocht en deze maar "effe" monteren:no:

large.20161220_134008_resized.jpg.dc7b73f02c290f9d6ead0f6278bfa7dd.jpg

 De leidingen van de verwarming afgekneld en de quiq-disconnects van de airco losgekoppeld

large.20161220_141622_resized.jpg.17645dde4b89adc551b30d07183e4aa7.jpg

Dashboard gedeeltelijk los en opzij getrokken met een spanband

large.20161220_160734_resized.jpg.3b8f6c7ca07639aec7205a79979efb41.jpg

Kachel/airco unit eruit

large.20161220_163747_resized.jpg.e38400c12c655758af3a16808ed9f72f.jpg

Hmm, oud en nieuw:o

 

Hierna alles terug monteren, en laten vullen:thumbsup:

 

Vandaag ook nog wat tijd gehad om een HP Dana 30 as op de kop te tikken met een overbrengingsverhouding van 3.73, dit is mooi gelijk aan die van de Ford 8.8 (met LSD) die ik nog heb liggen:wub:

Mocht dit niet voldoende zijn dan kan ik ze nog re-gearen naar 4.10, maar dat zien we t.z.t. wel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na dat het een tijdje rustig aan is geweest tijd voor een update:D

Eerst een andere HP Dana 30 as gekocht bij 4LOW in Budel, deze heeft een 3.73 diff verhouding, dit match mooi bij de Ford 8.8 welke ik nog heb liggen en schijnt voldoende te zijn voor het rond rijden met 33érs:unsure:

large.20170212_120832_resized.jpg.addc102bd5e25d138a05cad36988bd5d.jpg

Als eerste de as maar eens gaan stralen

large.20170227_131708_resized.jpg.f21f51c824424919ecbf6f0b95492aa7.jpg

 

Nieuwe Spicer ball-joint, keerringen en bushings gehaald bij GP-service

large.20170228_1106561_resized.jpg.4e58c2d676d7329719f3e5a6ec828dba.jpg

De knuckels heb ik met behulp van electolise ontroest. Dit werkt verrassend goed

large.20170309_090841_resized.jpg.4066a69ff9345e989a3e33f76c3bab64.jpg

Opstelling gereed gemaakt

large.20170309_092431_resized.jpg.f6ccecc9bd516b869107f201b9f02aab.jpg

Na 48 uur wachten is het duidelijk zichtbaar dat er "iets" gebeurd is

large.20170311_141115_resized.jpg.c996818dc66e1197385f58b1329cdee2.jpg

Nu nog even afborstelen en klaar is kees, bijzonder tevreden met het resultaat

large.20170311_142930_resized.jpg.67f8caaeec67c4cfcfab290bd93db00b.jpg

Nu alles mooi roest en vet vrij is kon alles opnieuw in de lak gezet worden

large.20170305_180845_resized.jpg.821496e80f5250846ae8f1d3df03b7cc.jpglarge.20170317_211852_resized.jpg.5e59d9e531a58e54542ef216f79bc031.jpglarge.20170317_211917_resized.jpg.aa43a2252bdb8327eff9651326102740.jpg

Het enigste wat me niet echt lekker zit is dat de knuckle niet mooi aansluit bij de bovenste ball-joint, heeft iemand hier ervaring mee en dienen de kroon moeren met een bepaald moment vast gedraaid te worden?

large.20170317_211905_resized.jpg.5cd6d0e448123a4108ad2fabc6f52aad.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...