Spring naar bijdragen

[How to] Blend doors/Kachelradiator/Evaporator vervangen!


Recommended Posts

Hallo,

@hkrant vroeg me om wat tips voor het open gooien van het dashboard om bij de HVAC box te komen, bijvoorbeeld om de blend doors, evaporator of kachelradiator te vervangen. Ik dacht dan kan ik beter een mooi topic in elkaar zetten, wie weet hebben andere er ooit ook wat aan. Ik heb dit laatst gedaan en het viel me best mee. Veel stappen die online beschreven zijn, zijn gewoon overbodig. Dit is de makkelijkste weg. Veel foto's komen van mijzelf, sommige heb ik geleend van Jeepforum.com.

Goed, mochten we nog een airco hebben wat op druk staat, rijden we eerst langs een aircoboer die hem leeg trekt. Even afspreken dat je binnen een week weer langs komt om hem op druk te zetten, en met wat mazzel halen ze hem gratis leeg.

Dan komt het lastigste deel; het loshalen van de evaporator leidingen. Dit zijn er 2, en je hebt er een speciaal tooltje voor nodig. Eerst even de 2 vierkante klemmen eraf klikken, vervolgens het tooltje erin steken.

14212761_10210735517966419_4470371420541

Hier zit een veertje in, dit moet je met dit tooltje open drukken, vervolgens naar je toe trekken.

orly_37000c.jpg

Hierna halen we de 2 slangen van de kachelradiator los. Deze zit recht achter het gasklephuis en kunnen heel goed vast zitten. Je komt er niet heel lekker bij dus ik heb ze gezaagd, omdat ik het toch ging vervangen. Wel de klemmetjes eraf halen, anders past het niet met eruit trekken. Er komt maar een klein beetje koelwater uit.

Goed, gaan we weer naar binnen. Middenconsole moet eruit; houder om de automaatbak naar boven klikken, 4 schroefjes los maken. De pookknop hoeft er niet af, door hem wat te draaien krijg je de console er ook af zonder dat het sierstuk om de pook eraf is. In het opslagvakje de 2 schroefjes los halen, tussenbak in neutraal, en je tilt zo de middelconsole naar boven.

Houten sierstukken links en rechts van het stuur eruit klikken, gewoon voorzichtig naar je toe trekken. Vervolgens alles eronder los schroeven, onder het stuur 4 schroeven en aan de zijkant (tegen de deur aan) 1 schroef. 2 naast het stuur. Zelfde voor het handschoenenkastje, 4 onder, 1 zij, en 4 zie je tevoorschijn komen als je het kastje open doet. Voor straks onthouden dat de langste 2 schroefjes in het midden komen.

2 schroefjes boven de VIC eruit, asbak eruit klikken, en alle 3 schroefjes erachter los halen.

441671d1343446798-32-steps-removing-zj-d
 

2x 12V connectors los klikken en het lampje van de asbak eruit halen:

441679d1343447071-32-steps-removing-zj-d

 

En de boel moet er zo uit zien:

720.jpg

 

De A-pilaren eruit klikken, voorzichtig naar je toe trekken, en vervolgens het stuk tussen het dashboard en voorruit naar naar boven los klikken. Even het lichtsensortje los draaien van onder:

441680d1343447071-32-steps-removing-zj-d

 

De 2 zilveren bouten eruit draaien:

720.jpg

 

Deze 2 boutjes van het stuurkolom los halen, en het stuurkolom zal in zijn geheel zakken en op de stoel gaan steunen:

720.jpg

 

720.jpg

 

De 3 schroeven van de VIC (boordcomputer) los halen en de boordcomputer op een veilige plek opbergen. Als je last hebt van rare foutmeldingen (coolant sensor bad....) dan is het nu een ideale mogelijkheid om de aansluitingen te solderen, zie elders op het forum...

Goed, gaan we verder.

De volgende 2 beugels los schroeven:

441683d1343447071-32-steps-removing-zj-d

 

441684d1343447071-32-steps-removing-zj-d

 

Deze stekkers los klikken:

441687d1343447270-32-steps-removing-zj-d

 

En ALLE stekkers van de zekeringkast los trekken:

441689d1343447270-32-steps-removing-zj-d

Dit slangetje los trekken:

441686d1343447270-32-steps-removing-zj-d

2 bouten bij het raam los halen, in beide hoeken:

441690d1343447270-32-steps-removing-zj-d

 

4 moeren er tussen los halen, spreekt voor zich

441691d1343447270-32-steps-removing-zj-d

 

Daarna de 2 boutjes los draaien, in beide zijkanten:

441692d1343447270-32-steps-removing-zj-d

441693d1343447270-32-steps-removing-zj-d

En het laatste boutje waar het stuurkolom onderdoor ging:

441699d1343447461-32-steps-removing-zj-d

 

We zijn er bijna. We kunnen het dashboard in zijn geheel naar voren trekken, ziet er zo uit:

720.jpg

 

Door het dakrail rechts een spanband steken, en deze om het dashboard heen wikkelen. Vervolgens voorzichtig het dashboard aan de rechterkant zoveel mogelijk omhoog trekken.

720.jpg

 

Ruimte zat. Gaan we weer even naar de motorruimte. Heb je een LPG systeem, is de kans groot dat deze, net als bij mij, in de weg zit. Elk LPG systeem zit anders ingebouwd, maar ik kon de toevoerleiding gelukkig laten zitten.

Koelvloeistof reservoir moet eruit, 2 moertjes beneden en 1 boutje aan de zijkant. Til je er zo uit. De PCM moet er ook uit, 3 stekkers en 3 boutjes. Zo gedaan.

720.jpg

 

De 4 moertjes die we moeten hebben zitten een beetje verstopt, let er wel op dat je de 2 in het midden de juiste pakt, er zijn er namelijk nog 2. Dit zijn ze:

441703d1343447594-32-steps-removing-zj-d

 

441704d1343447594-32-steps-removing-zj-d

 

Massakabel binnenin wat aan de kachelradiator vast zit niet vergeten los te halen, maar ook zeker niet om hem straks terug te plaatsen!

720.jpg

 

Daarna til je de HVAC box er zo tussenuit, genoeg ruimte:

720.jpg

720.jpg

Dit is 'm dan:

720.jpg

 

Kachelradiator schroef je zo de 2 beugeltjes van los en til je er zo uit. Voor de blend doors en evaporator moet de box open.

720.jpg

 

Box gaat open met 15 schroeven rondom, de 15e schroef zit hieronder verstopt:

441712d1343447758-32-steps-removing-zj-d

 

Daarna ziet het er zo uit:

720.jpg

 

Wat dus heel vervelend is, is dat je met online shoppen heel gauw een verkeerde evaporator koopt. Op internet, diverse webshops, staat dat de ZJ met automatische climate control de linker evaporator heeft:

720.jpg

 

Klopt dus niet, in de mijne zat de rechter, wat online verkocht wordt als een evaporator voor een manual climate control. Heeft me een hoop tijd, belletjes en ritjes gekost maar uiteindelijk binnen 2 dagen uit de US de juiste gekregen. Of alle ZJ's met automatic climate de rechter hebben weet ik niet, maar de Europese 5,9s in ieder geval wel.

720.jpg

 

Even stofzuigen in de HVAC box als deze open ligt kan geen kwaad. Ik heb zelf hier en daar wat nieuwe seals gemonteerd. Omdat het zoveel werk is, is het natuurlijk verstandig om zowel de evaporator als de kachelradiator samen te vervangen. Onderdelen kosten geen drol, $30-$40 per stuk in de US plus verzending natuurlijk. Dealerprijs in NL voor een evaporator is €495 ex btw. In elkaar zetten is gewoon alle stappen volgen maar dan andersom. Ik heb zelf de accumulator (droger) van de airco ook vervangen. Let er op dat de slangen hiervan niet in de buurt van de headers komen, anders heb je net als ik, bij mijn eerste nieuwe accumulator, er zo een gat in en een hoop rook. Ziet er misschien lastig uit, maar viel allemaal best mee. Ik had in zo'n 2,5 uur alles helemaal open (eerste keer), inclusief een hoop gerommel om het LPG systeem uit de weg te krijgen.

 

Vergeet de 2 vierkante klemmen niet om de evaporator leidingen mee vast te klikken! Anders kunnen ze zo los schieten. Nadat alles in elkaar zit zoals beloofd weer even langs de aircoboer, afpersen en vullen, en als het goed is moet alles het weer doen. Eigenaren van een 5,9L, controleer of de e-fan aanslaat als de AC aan gaat!

 

:thumbsup::bye1:

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Ab pinned this topic
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Masis vraagje. 

 

Ik heb ook wat issues met mn verwarming. wordt maximaal lauw warm. ook bij standje HI. Als ik de leidingen voel die door het schutboord lopen bij bedrijfstemperatuur zijn ze beiden warm maar zeker niet heet. 

zijn er nog lapmiddelen ipv hele dash uit elkaar te slopen? althans wat jij gedaan hebt  ziet er imponerend uit... doorspoelen van kachelradiator, blend door fix? tips? of toch maar moed bij elkaar verzamelen en doen wat jij gedaan hebt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei rado:

Masis vraagje. 

 

Ik heb ook wat issues met mn verwarming. wordt maximaal lauw warm. ook bij standje HI. Als ik de leidingen voel die door het schutboord lopen bij bedrijfstemperatuur zijn ze beiden warm maar zeker niet heet. 

zijn er nog lapmiddelen ipv hele dash uit elkaar te slopen? althans wat jij gedaan hebt  ziet er imponerend uit... doorspoelen van kachelradiator, blend door fix? tips? of toch maar moed bij elkaar verzamelen en doen wat jij gedaan hebt?

Zeker de moeite waard om de kachel radiator in beide kanten door te spoelen, kan geen kwaad. Wordt de motor wel goed warm? Ik heb in de mijne een koudere thermostaat gezet maar daarmee wordt de kachel bij echt koud weer ook niet echt lekker warm. Heb een originele temp thermostaat maar geen tijd/zin gevonden nog. Is 5/10 min werk.

 

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Masis:

Zeker de moeite waard om de kachel radiator in beide kanten door te spoelen, kan geen kwaad. Wordt de motor wel goed warm? Ik heb in de mijne een koudere thermostaat gezet maar daarmee wordt de kachel bij echt koud weer ook niet echt lekker warm. Heb een originele temp thermostaat maar geen tijd/zin gevonden nog. Is 5/10 min werk.

 

Ok ga ik doen, loshalen bij het schutboord? had op youtube gezien dat ze het door spuiten met hoge druk... eerst maar eens met een tuinslang proberen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

8 uur geleden zei rado:

Ok ga ik doen, loshalen bij het schutboord? had op youtube gezien dat ze het door spuiten met hoge druk... eerst maar eens met een tuinslang proberen

Ik heb ze iets verderop in de slang gepakt, maar misschien had ik die mogelijkheid ivm de LPG installatie. Losmaken bij het schutbord is heel lastig, klote klemmen en kom je bijna niet bij. Bij het vervangen van de kachelradiator had ik het na een uur en flink wat sneeen wel gezien en heb ik hem daar bij het schutbord doorgezaagd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Kachel is na flushen weer warm helemaal goed. Weet jij trouwens waarom sommige blend door actuators soms spontaan aan gaan? Ik hoor het bij het handschoenen kastje altijd ff ratelen als ik het contact er op zet maar sinds kort ook spontaan tijdens het rijden. Systeem lijkt overigens nog wel goed te werken.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...