Spring naar bijdragen
The Blue Laredo

Motortemperatuur loopt op na 30 minuten

Recommended Posts

Het gaat om en AMC 360 waarbij de motortemperatuur sterk oploopt na +/- 30 minuten rijden. Na starten loopt de motor naar bedrijfstemperatuur. De meter staat dan keurig in het midden en op de plek waar de temperatuursensor in het blok zit meet ik +/- 90 graden, dat lijkt mij redelijk normaal. Als er wordt gereden blijft de meter keurig in het midden staan gedurende de eerste 30 minuten. Uit het niets gaat dan plots de temperatuurmeter oplopen tot bijna uit het groene gedeelte richting HOT. Op het blok meet ik dan +/- 103 graden, wat volgens mij nog niet zorgwekkend is maar wat het wel kan worden als deze blijft stijgen. De meter stijgt dan niet echt verder maar komt dan ook niet terug naar de middenstand. Ik heb reeds een nieuwe thermostaat, nieuwe temperatuursensor en aluminium 3 rijen radiator gemonteerd maar dit heeft niet geholpen. Het enige wat ik nog kan bedenken is een luchtbel in het koelsysteem(ondanks dat alle slangen keurig warm worden na het open gaan van de thermostaat) maar na het systeem al meerdere malen op allerlei manieren te hebben gevuld en ontlucht weet ik niet hoe ik deze mogelijke luchtbel er uit moet krijgen.

Wie denkt er met mij mee?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke heb je ook al geprobeerd om eerst de motor volledig te vullen via t thermostaathuis en dan thermostaat monteren en de rest afvullen? Is de meter waarmee je meet wel 100% nauwkeurig? De meter in je jeep is dat vast niet..

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Stephan, Ik heb ook al geprobeerd om eerst de motor te vullen middels de slang achter op het blok en de slang bovenop de waterpomp en daarna pas het resterende gedeelte via de radiator. Het vreemde is dat ik 30 á 45 minuten kan rijden terwijl de meter keurig in het midden blijft staan. Net als je denkt dat het probleem is opgelost, gaat de meter oplopen. Ik mag toch aannemen dat na een half uur rijden het koelwater meerdere malen is rond gepompt. Over de nauwkeurigheid van de meter kan ik zeggen dat er een afwijking in kan zitten van 2 graden. Bij meter in middenstand meet ik 90 graden op het blok bij de sensor. Is dit een normale bedrijfstemperatuur bij normaal gebruik? Als de meter oploopt tot tot bijna HOT, meet ik +/- 103 graden op het blok(bij normaal gebruik) en dat lijkt mij te hoog.

Waarom blijft de eerste 30 á 45 minuten de temperatuur contant en loopt deze daarna op?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

90 graden is prima. Je gebruikt een electrische koel fan? Bij welke temp schakeld hij aan? Heeft deze ook een high en low schakeling? Voel je water stromen wanneer je de slang dicht knijpt en gas geeft? 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Waterpomp is niet vervangen! Deze pomp zit er op van voor de restauratie. Motor heeft een aantal jaren stil gestaan. Zou het probleem in de waterpomp kunnen zitten?

Leg eens uit waarom de motor eerst op dezelfde temperatuur blijft en dan (zomaar) oploopt?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Stephan, Ik gebruik twee elektrische vinnen die gezamenlijk zijn geschakeld, dus beide aan en beide uit. Op welke temperatuur de vinnen aanslaan weet ik niet precies maar het is in ieder geval enige tijd na het opengaan van de thermostaat. Slang dichtknijpen heb ik nog niet geprobeerd, kan dat bij de bovenste slang of moet dat de onderste zijn.

Kan het ook aan de waterpomp liggen? Zo ja, waarom?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Water wordt eerst rond gepomp in het blok daarna moet het water warm genoeg zijn om de thermostaat los te sturen

dan gaat het pas door de koeler heen.

als de pomp niet genoeg rond pomp krijg je vanzelf die hogere temperatuur.

slangen worden wel warm dus de thermostaat gaat wel open bij je normaal gesproken de juiste temperatuur moeten houden vandaar de waterpomp. 

Zie je op bedrijf temperatuur wel koelwater door de radiator stromen ?

bewerkt door marcoscj7
add on

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat kan. Er gaat tijd overheen totdat de normale bedrijfstemperatuur wordt bereikt zoals marcoscj7 beschrijft.  Alleen de vraag waarom zou de pomp niet genoeg op brengen.. dan moet de pomp bv kapotte verplaatsers hebben of stil gaan staan. Ik zou eerst wel eens willen weten (voordat je de pomp los haalt) bij welke temperatuur hij begint met koelen. Als deze waarde te hoog is kost het meer moeite om de temp te doen dalen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Oplossing hopelijk gevonden!

Eerst gecontroleerd er er niet sprake was van een kapotte koppakking en er uitlaatgassen in de koelvloeistof kwamen waardoor deze opwarmt. Met meetapparatuur gecontroleerd of er uitlaatgassen in de koelvloeistof aanwezig waren maar dit was gelukkig niet het geval. We mogen aannemen de de koppakking niet het probleem veroorzaakt.

Daarna de waterpomp gedemonteerd en gecontroleerd of het schoepenwieltje mogelijk los kan komen(bij opwarming) van de as en dan geen of minder vloeistof zou gaan verplaatsen. Dit is niet het geval, waterpomp vertoont geen gebreken maar voor de zekerheid toch een nieuwe waterpomp met hogere capaciteit besteld. Daarna voor de zekerheid nogmaals gecontroleerd of het ontstekingsmoment wel goed staat om ook dat uit te sluiten. Ook de werking van de thermostaat nogmaals gecontroleerd, maar deze is nieuw en gaat keurig open.

Tijdens de metingen van de koelvloeistof wel geconstateerd dat het CO-gehalte in de uitlaatgassen erg laag was (0,5%). Dat is op zich een knappe waarde voor de auto's van heden maar een V8 uit 1980 mag even wat meer uitstoot hebben. Daarom throttle body(injectie) en pasplaat gedemonteerd. Tot mijn verbazing was aan de achterzijde de pakking tussen throttle body en pasplaat op twee plaatsen verdwenen en tekenden zich op de pasplaat twee zwarte strepen af waar de valse lucht naar binnen werd gezogen.Vermoedelijk is het (te) arme mengsel de veroorzaker van mijn probleem.

Nieuwe pakking is gemonteerd maar de waterpomp moet er nog op. Ik houd jullie op de hoogte van het verloop.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Inmiddels nieuwe pakkingen tussen throttle body en spacer en tussen spacer en manifold gemonteerd. Het aanzuigen van valse lucht is nu uitgesloten. Daarna nieuwe waterpomp(Flowkooler) gemonteerd. Na proefrit gelukkig geconstateerd dat de motortemperatuur niet meer op loopt maar de motor loopt niet fijn, we krijgen de ontsteking niet fijn afgesteld(back-fire) en aan de testkast meten we nog steeds een CO-waarde van 0,5%. Wel tot de conclusie gekomen dat het injectiesysteem zelf regulerend is(met lambda-sonde) en dat we de CO-waarde niet kunnen beïnvloeden. De lambdawaarde is 1 en duidt op een goede verbranding. Telefonisch contact opgenomen met Howell en van en techneut mogen vernemen dat een CO-waarde van 0,5% correct is. Deze waarde wordt door Howell softwarematig ingesteld. Tevens werd aangegeven dat dat 6-8 graden vervroeging te weinig was voor een mengsel van 0,5%. De vervroeging moet, volgens de medewerker van Howell richting 12-14 of zelfs 14 graden.

Ontsteking meer vervroeging gegeven wat direct verbetering oplevert m.b.t. vermogen en doortrekken. De back-fire en onregelmatige loop blijven helaas aanwezig. Mede door het technische inzicht van Zandhopper(forumlid) besloten om de vacuümvervroeging te verwijderen. Dit geeft direct en positief resultaat. Motor loopt mooi stationair, trekt goed op en trekt ook door. Mogelijk is het hele probleem(ook het warmlopen) door dubbele vervroeging. De ECM van de injectiekit geeft waarschijnlijk ook een vervroeging mee en in combinatie met de vacuümvervroeging is dit te veel bij rustig rijden. Dit verklaart mogelijk ook de klacht dat het blok pas na 30 minuten warm liep. Maar goed, er zijn meerdere zaken verholpen(valse lucht, een betere waterpomp en vroegere ontsteking) dus mogelijk heeft alles bijgedragen aan de oplossing.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Die veilige kilometers valt nog te bezien. Ik heb nog last van een pittige death wobble, die er bij +/- 50 km p/uur in komt. Alles nagekeken maar weet zelf niet meer hoe dit te verhelpen. Volgende week gaat de Jeep naar een specialistisch bandenbedrijf waar men gaat uitzoeken hoe dit probleem ontstaat en hoe we dit gaan verhelpen. Ik zal dit onder de juiste topic op dit forum vermelden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Death wobbel is toch voor een groot gedeelte te wijten aan de stand van de assen (denk aan het bekende winkelwagentje wat je hard duwt over de weg .....)

Bij mij was het aanbrengen van wiggen tussen de as en veerpakket en een nieuwe stuurdemper afdoende.

shim voor jeep.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Reneetje, bedankt voor de opmerkingen maar deze punten zijn al uitgesloten. Askanteling(caster) is akkoord en ik heb een nieuwe stuurdemper.

Laat me eerst even een nieuw topic aanmaken binnen de juiste groep en daar de bevindingen van de specialist op vermelden. 

Alvast bedankt voor het medenken

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×