Spring naar bijdragen
Masis

Stuurhuis/stuurpomp

Recommended Posts

Goedendag,

Ik zit met het volgende probleem.

Ik heb 2/3 jaar rond gereden met een stuurpomp van een 6cylinder (heeft 6 gleufs poelie ipv 7 gleufs van een V8). Deed het prima. Originele stuurhuis een paar jaar terug laten reviseren maar toch niet heel blij mee, toch wat speling etc. Stuurpomp van een V8 gekocht, 2/3 jaar in de kast gestaan omdat de 6cyl pomp het deed en ik geen zin had om te switchen.

Goed, een tijdje terug een gereviseerde pomp uit de US laten komen, geen eBay revisie maar bij een bekende shop in de US. Oliekoeler erbij besteld en gisteren gemonteerd, maar dan in combinatie met de V8 pomp. Natuurlijk nieuwe leidingen genomen, kortom, goed spul dus.

720.jpg

 

Goed, de pitmanarm was vrij, dus aan de slag met het ontluchten van de V8 pomp. Origineel Mopar steering fluid gebruikt, ipv ATF4 wat ik altijd heb gebruikt. Pomp pakt niet echt lekker op, maakt wat rare geluiden. Na een tijdje vertrouwde ik het niet en heb ik vandaag de 6cyl pomp erop geschroefd, waar ik altijd mee gereden heb. ATF eruit, Mopar fluid erin... En na een tijdje ook deze pomp naar de klote! Ratelen, gekke geluiden maken, alleen stuurbekrachtiging boven de 2000/2500 toeren etc.

Nu sta ik voor een raadsel, misschien vond de pomp na al die jaren ATF toch lekkerder dan Mopar fluid? Lijkt me sterk... Misschien is het stuurhuis toch niet helemaal lekker en zorgt dat ervoor dat de pompen telkens stuk gaan?

Iemand een suggestie om eea uit te sluiten? Ik zie het niet zitten om weer een hoop uit te geven voor een nieuwe pomp die straks in een kwartiertje weer stuk gaat.

bewerkt door Masis

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Masis, 

Weer een mooi vraagstuk. Ik heb geen ervaring met zo'n klus, dus weet t niet, maar zou er ergens nog lucht in t circuit kunnen zitten? 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me sterk. Heb meerdere keren ontlucht (beide pompen), en het voel niet alsof er lucht in het systeem zit (dan voel je de bekrachtiger gedeeltelijk oppakken dan weer een gedeelte geen bekrachtiging tijdens het sturen). Het klinkt gewoon niet gezond, hard geratel en gebonk. Warm lijkt het erger te zijn dan koud. Geef ik gas bij dan is het veel minder, dus voorlopig even voetje op de rem en met 1500rpm inparkeren. :wacko:

Nieuwe is gisteravond besteld in de US, verwacht ik maandag binnen te hebben. Ben benieuwd, als het daar ook niet goed mee gaat dan ligt het aan het nieuwe stuurhuis. Verstopte olieleiding/slijpsel overgebleven van revisie oid.... :frusty:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Stuurhuis dan eerst "flushen" (spoelen), of zo? Bijvoorbeeld met zo'n vacuum pomp, waarmee je je oliecarter kan leeg zuigen? Voordat je een nieuwe pomp er weer stuk op gaat draaien...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Masis,

Heb je nog tips voor het vervangen vh stuurhuis? de mijne heeft behoorlijk wat speling en ben van plan em te vervangen. Vandaag trouwens de eerste wobble of death meegemaakt, vrij arelaxed... kan dat ook mh stuurhuis te maken hebben? Heb de rest vrij recent nog vervangen namelijk. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

thnx! duidelijk verhaal. zag alleen niet speling in het stuurhuis voorbij komen als oorzaak... ga dit weekend maar eens kijken. thnx again

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16/10/2018 om 2:17 PM zei rado:

Hey Masis,

Heb je nog tips voor het vervangen vh stuurhuis? de mijne heeft behoorlijk wat speling en ben van plan em te vervangen. Vandaag trouwens de eerste wobble of death meegemaakt, vrij arelaxed... kan dat ook mh stuurhuis te maken hebben? Heb de rest vrij recent nog vervangen namelijk

Hmm, stuurhuis heb ik pasgeleden voor de 2e of 3e keer vervangen door een gloednieuwe van Crown. Ben absoluut geen Crown liefhebber maar op aanraden van Kolak (5.9 ZJ specialist) toch voor gegaan. Dat, in combinatie met een goede uitlijning van de draagarmen (hoeken afstellen ivm verhoging) heeft ervoor gezorgd dat het sturen zo'n 2 jaar later eindelijk acceptabel is.

Wat betreft death wobble, het kan in je stuurhuis zitten maar andere onderdelen zijn veel waarschijnlijker. Let dan vooral op de bovenste kogel van de trackbar wat in je body gaat. Fusseekogels goed checken, draagarmrubbers...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ha Masis,

 

Op rockauto staan een aantal verschillende stuurhuizen te koop. er staan ook remanufactured stuurhuizen tussen. heb jij daar een mening over?

o ja welke trackbar zou jij adviseren? staan er zo vreselijk veel tussen....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb enorm veel geld verspild aan stuurhuizen, een stuk of 4-5 stuurhuizen gehad. Beste wat je kunt doen is om een stuurhuis van Crown te kopen, Kolak levert deze. Ik ben absoluut geen Crown liefhebber, maar zij zijn zover ik weet de enige die een gloednieuwe ipv revisie leveren. Ik heb hem zelf ook al een tijdje, en het is de beste stuurhuis die ik heb gehad. Prijsverschil met een gereviseerde is ook niet heel groot.

Wat betreft de trackbar, indien dit een standaard trackbar moet zijn (niet afstelbaar) dan is Moog een goede keus.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
On 10/18/2018 at 12:20 AM, Masis said:

Dat, in combinatie met een goede uitlijning van de draagarmen (hoeken afstellen ivm verhoging) 
 

Zelf gedaan?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13/1/2019 om 9:09 AM zei Deadeye:

Zelf gedaan?

hoe kan je eigenlijk de hoeken afstellen? of is dat niet nodig als ik maar 2 inch lift heb?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minutes ago, rado said:

hoe kan je eigenlijk de hoeken afstellen? of is dat niet nodig als ik maar 2 inch lift heb?

Ik gok met verstelbare control arms. 

Maar ik was wel ff nieuwsgierig of @Masis nog tips zou hebben indien zelf gedaan. Ik heb met mn 4.5” nog wat problemen aan de voorkant :)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt inderdaad, afstelbare control arms. Is geen leuk klusje om te doen, en kan veel invloed hebben op het stuurgedrag. Ik heb een paar keer een poging gewaagd, en toen maar uitbesteed aan een Jeep specialist. Iemand die er tientallen heeft gedaan weet natuurlijk beter wat te doen qua afstelling.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×