tropic86 Geplaatst September 26, 2016 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2016 Goedenavond Ik zal me eerst even voorstellen voor ik met een vraag kom, mijn naam is Rob Bakker,42 jaar en woonachtig in de kop van Noord-Holland. Sinds mijn Dienst tijd ben ik het legergroen toch wel leuk blijven vinden, een buurman had destijds een Nekaf ( in mijn tyd bij de landmacht reden er nog enkele), toch wel leuk zo'n karretje. Zo verstreken de jaren en werd het alleen plaatjes kijken. Tot begin dit jaar,ik had de beschikking over een garage box bijna naast mijn huis. Daar moet iets in natuurlijk! Dus op een holletje op zoek naar een Nekaf. Eerst bij een Nekaf bezitter over de dijk ( Richard van Heiningen) langs geweest voor wat tips, ik mocht ook even rijden,geweldig leuk,dat was dus zeker dat er een moest komen. En zo vond ik een M38A1C bij Commerce in Nieuwediep, een ex Griekse leger jeep,die in een slechte staat was,een mooie uitdaging! Ik ben nu een maand of zes bezig en als het meezit staat hij binnen 2 weken weer op zijn wielen,alles weer netjes in de lak en voorzien van vele nieuwe delen. En zo kan deze winter de motor uit elkaar enz enz. Het is wel de bedoeling dat ik hem helemaal ga opbouwen als zijnde een NL Nekaf (M38A1) met alle kenmerken van het A59TK Bat waar ik destijds voor diende. Maar nu heb ik een vraagje, wat voor vet gaat er eigenlijk in de voornaven (homokineten)? Alvast bedankt. Rob Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Thijs Adolfse Geplaatst September 27, 2016 Rapporteren Share Geplaatst September 27, 2016 Aller eerst gefeliciteerd met je aan koop! Daar zijn de meningen over verdeeld. Volgens het technisch handboek moet daar vet in (grade 2) Zelfde als op de doorsmeer punten. Origineel moet er versnellingsbak olie in maar wat ik heb begrepen lekte dat teveel voor defensie en zijn ze op vet over gegaan. Sommige doen er een mengsel van deze olie en vet in. Bij mij zit er vet in, ik heb aan een kant de steekas moeten vervangen en daar zit er nu een in met een kruiskoppeling die zelf smerend is. Deze zit dus al vol met vet. Als je veel info wilt over de nekaf moet je je aanmelden bij de yahoo group m38a1 nekaf. Daar zit veel kennis over de nekaf. https://groups.yahoo.com/neo/groups/NekafM38A1/info Groeten Thijs Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mutt Geplaatst September 30, 2016 Rapporteren Share Geplaatst September 30, 2016 Beste Rob Bij deze mijn bevindingen voor wat betreft de smering van de homokineten van o.a een Nekaf. In de assen van een voertuig hoort voor zover ik weet gewoon vet, alleen als vet oud word droogt het uit en word naar de buitenkant geslagen en daar blijft het zitten en komt niet meer op de plaats waar het zou moeten komen n.l de aandrijfas. Ik gebruik hier voor al jaren het z.g.n oo of dubbel nul vet wat officieel gebruikt word in automatiche smeer systemen van vrachtwagens. Dit vet heeft het voordeel dat het niet uit droogt en wanneer het tegen de buitenkant van het ashuis is terecht gekomen dan zakt dit weer langzaam naar beneden en word dan weer opnieuw meegenomen door de aandrijfas en op deze manier blijft de zaak goed gesmeerd en het lekt niet wat ook weer een voordeel is. Ook gebruik ik dit vet in de stuurhuizen om dezelfde redenen en dit al jaren tot volle tevredenheid. Groeten Mutt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.