Spring naar bijdragen

Aandrijfas kruisjes vervangen


Gast
 Share

Recommended Posts

Hallo Jeepers,

Mijn xj 4.0 aut. uit 99 bromt behoorlijk tussen 50 en 60, en rond de 110 km p u. (Niet toerentalafhankelijk maar echt de rijsnelheid). Van meerdere kanten  hoor ik dat de kruisjes in de aandrijfas vervangen moeten worden, echter speling o.i.d.kan ik absoluut niet voelen. Wie herkent dit en heeft "de" tip! 

Groet,

Mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij gas los is het gebrom een stuk minder maar nog wel aanwezig, de auto is niet verhoogd met uitzondering van een set hulpveren omdat de achterkant wat doorgezakt was, weghalen van de hulpveren geeft geen verschil.

bij rijden in fulltime 4wd is het ook minder overigens, zowel onder belasting als met gas los.

de brom is ontstaan na het vervangen van de linkerbladveer wegens een breuk daar in, de auto is daarna uitgelijnd en helemaal 'in model'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Mark,

Ik heb zelf direct na aanschaf van mijn Jeep XJ de kruisjes vervangen i.v.m. brommen en ook voelbare trillingen. Bij het vervangen bleken sommige kruisjes nog helemaal prima (maar toch maar vervangen, de rommel lag nu toch los) maar ook een paar waar de naald lagers compleet droog waren en reeds verroest. Ik vind het dus lastig om te zeggen dát het an de kruisjes ligt, maar nog meer, welke het dan zou moeten zijn.......

Groet,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

beste Martin,

dank voor je reactie, de kruisjes zijn wel bekeken waarbij rechtsvoor vervangen is, er zitten geen smeernippels op de kruisjes van de achterste aandrijfas dus ik kan ze niet eens van een lik vet voorzien helaas (na 175000 km kunnen ze wel wat vet gebruiken denk ik?). het schuifstuk op de voorste aandrijfas is spelingvrij dus daar kan het gebrom ook niet uit komen vandaar dat ik die kruisdingen ben gaan verdenken. 

gr,

Mark

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

meteen maar even voortbordurend hierop, zo heel duur zijn die dingen niet zag ik al Googlend, dus:

wie kan / wil die kruisjes vervangen in de achterste aandrijfas? ik ben erg goed in koffie inschenken, gereedschap aangeven en in de weg lopen :-). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...