Spring naar bijdragen

aanpassen ring en pignion


tsjoemusky
 Share

Recommended Posts

Even een paar vragen. Ik heb onlangs een Wrangler JK van 2007 gekocht. Zit me helemaal suf te lezen op de diverse Amerikaanse fora. Ik wil mijn JK 3 tot 3,5 inch verhogen. Daarnaast wil ik er 35 inch wielen onder hebben.

Ik lees van alles over de verhoudingen in de klok. Mijn Jeep heeft nu 3.21 overbrenging. Sommige zeggen dat daar op de vlakke weg prima mee te rijden valt. Anderen zeggen weer dat je echt naar 4.88 moet. Wat te doen....

Verder, als ik besluit wat het gaat worden. Wie weet een persoon/bedrijf die dit echt goed kan. En waar moet ik qua kosten rekening mee houden voor de onderdelen incl montage?

 

groetjes,

Pim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei JeePee:

 

 

Citaat

Goed punt JeePee........

Wat wil je met de Jeep gaan doen? 90% on road, inzet voor dagelijks vervoer en 10 procent offroad in niet te heftig terrein

Wat is je standaard bandenmaat? dat is 245/75/16

Wat voor motor ligt er in je Jeep? 3.8 liter v6 benzine

Welke assen heb je er onder? Voor en achter Dana 44 (vrijwel zeker heb foto's vergeleken)

Pas als je bovenstaande vragen hebt beantwoord kan er iemand iets zinnigs over zeggen....

 

bewerkt door tsjoemusky
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met 3.73 en 35" banden houd je ongeveer dezelfde verhouding als je nu hebt. Wil je de extra hoogte en gewicht wat compenseren zou je nog voor 4.10 kunnen kiezen. Een hogere gear ratio kan natuurlijk wel, maar het comfort op de snelweg wordt er niet beter van en de ring en pinion worden bij grotere verhoudingen minder sterk.

Over 4.88 zou nog niet eens nadenken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Pim,

Weet je zeker dat je een Dana 30 vooras hebt? Zou bijzonder zijn voor een JK X.
Zit er een locker in je vooras of zo? Want dan kan het inderdaad een Dana 44 (Rubicon) as zijn.

Achteras is wel sowieso een Dana 44 bij een JK, maar heeft deze ook een locker?
Dan heb je namelijk een andere R&P set nodig dan zonder locker.
Had dit zelf de eerste keer.. en toen moesten er een ander lagerset worden besteld.... Met een locker zitten er dikkere steekassen in.
In de VS monteren ze in de fabriek een Rubicon-as als je locker besteld, heb ik inmiddels begrepen. Kan ik v/d buitenkant niet vinden.

Qua verhoudingen: 3.21 dit zou betekend dat je sowieso een handversnelling hebt, klopt dit ? Geen automaat dus.
Welke R&P er nu inzit (mits deze nog origineel is) staat op de as, exacte locatie weet ik ff niet meer....
Ikzelf rij met een JK X automaat met 35ers en de R&P is nu 4.88 en dit was origineel 4.10 vanuit de VS. (staat ook in de papieren en op de assen)
Voor een handbak zou ik persoonlijk voor 35ers niet lager gaan dan 4.10.
Helaas is een 3.8L motor een 'beetje' futloze motor en het echte vermogen begint pas vanaf 2000 touren.
De verhoudingen van een JK/JKU met een 3.8L is niet te vergelijken met een TJ/YJ/CJ, deze is veel hoger. Zeker met een automaat. 
Heb even een tabel toegevoegd qua gears advies bij een JK met een 3.8L V6. Je rijdt nu met een 30,5 inch band, lees ik hierboven.

Kijk dan gelijk even wat er op je tussenbak staat: 2.7 of 4.0? Zit een alu plaatje op welke verhouding erin zit.
Standaard zit er onder een X een 2.7 tussenbak, maar als de assen ook niet standaard zijn... weet dit ook gelijk. 4.0 is van een Rubicon.

Bijlage 2 is de schakelaar voor een originele locker op de voor- en achteras. Ikzelf had fabriek af 'enkel' een rear locker erin bij mijn X.
Wat al bijzonder was. En bijlage 3 zijn de deksels van een Dana 30 en 44.

Qua bedrijven..... diff. bij een JK is best een secuur werkje. Siert in Delft en hoor goede verhalen over Car Service Tiel.
Kosten zitten rond €1000 per as incl. R&P. Ze zijn bij mij al een aantal keer vervangen en niet iedereen kan dit.... helaas even goed.
Ik hou het tegenwoordig enkel nog bij Siert in Delft. (garage Modern) Doet al mijn aanpassingen en onderhoud ect. 

Succes en groet Roo  B)

 

JK-X RATIO 3,8L.png

DSC04596.jpg

diffguardtype.jpg

bewerkt door Roo4JK
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Top, je reactie ook hier!

Inderdaad een handbak 6 versnellingen. En als ik die foto's bekijk die jij nu het bijgeplaatst, allebei mijn assen hebben volgens mij de kap van D44, maar kan me vergissen. Zal nog is goed moeten kijken. Ik heb sowieso geen lockers of disco er op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎30‎-‎9‎-‎2016 om 4:08 PM zei tsjoemusky:

Top, je reactie ook hier!

Inderdaad een handbak 6 versnellingen. En als ik die foto's bekijk die jij nu het bijgeplaatst, allebei mijn assen hebben volgens mij de kap van D44, maar kan me vergissen. Zal nog is goed moeten kijken. Ik heb sowieso geen lockers of disco er op.

Vermoed dat je dan toch geen Dana 44 (Rubicon) vooras hebt, maar Dana 30. Zeker aangezien je geen lockers hebt.
Bijlage is mijn oude Dana 30 vooras. Deze zijn wat ronder dan een 44. (kon ff geen duidelijkere foto vinden)

Achteras zal dan ook geen Rubicon-as zijn, zelfde verhaal qua locker.
Dan heeft de steekas 30 spline ipv 32, de non-Rubicon versie. (gegevens heb je nodig voor het lagerset v/d R&P)

Succes met de aanpassingen en groet Roo  B) 

2011-5.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...