Spring naar bijdragen

Lage/geen oliedruk bij stationair draaien als motor warm is


Roy Gorris
 Share

Recommended Posts

Mijn XJ uit 2001 (4.0 ltr) met 200.000 km op de klok heeft als deze stationair draaid als hij warm is geen oliedruk. dit is ook nagemeten met een externe meter:no:

Conclusie oliedrukmeter in de auto werkt:P

Van de history van de auto weet ik niets, er is in ieder geval meer aan gehobbyd dan mij lief is, zo is er sowieso al eens de cilinderkop vervangen door een ouder type (of de hele motor)??

Heeft iemand ervaring met dit probleem of weet waar ik de oorzaak hoogstwaarschijnlijk kan zoeken ik ben namelijk van plan om het het onderstaand lijstje in volgorde af te werken:

1. Zeef pick-up controleren (als deze echter vervuil zou zijn zou ik meer aanslag verwachten op de nokkenas en klepstoters)

2. Versleten lagers (maar het blok loopt mooi soepel zonder bijgeluiden)

3. Oliepomp, kan ik deze testen??

 

Ik heb trouwens 10W40 olie in de motor zitten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Roy,

Ik heb hetzelfde euvel met mijn xj ook uit 2001. 

Ik rij al 2,5 jaar zo rond en ben ruim 40.000 km verder. Zodra ik gas geef loopt de druk gelijk weer op en blijft tijdens het rijden op druk. Km stand nu is bijna 330xxx.

Misschien geeft deze info je wat minder druk van je probleem.

Geen idee hoe lang ik nog heb voordat ik Siert zijn advies moet opvolgen haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meestal zijn het de lagers van krukas en nokkenas, hoef je aan het lopen van de motor niet overtuigend te horen.

Zo rond de 300k is het normaal dat de lagers wat uitgelopen zijn en daarmee verlies je de druk bij warme motor stationair.

krukaslagers vervangen is goed te doen, nokkenaslagers is een ander verhaal.

Ik heb het meerdere keren meegemaakt bij verschillende jeeps, uiteindelijk was er aan de blokken overall te veel slijtage om er nog veel aan te doen.

Ander blok of serieus laten reviseren als je precies bent, anders gewoon doorkachelen, kan nog makkelijk een ton duren voor ie echt problemen gaat geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de krukas ingelopen is, moet ie geslepen worden, meestal valt dat wel mee.

Een goed blok vinden is niet heel makkelijk, het beste is vaak een donor auto te kopen met een lopend blok, maar daar moet je tegenaan lopen.

Ze komen wel voorbij, maar daar is geduld voor nodig.

een blok dat je zelf niet lopend hebt gezien en gehoord blijft een gok en dus ook niet veel waard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

So, oliepomp is vervangen echter maar beperkt resultaat:unsure:

Oliedruk stationair (koud) 3.5 bar

Oliedruk stationair (warm) 0.5 bar

Oliedruk tijdens rijden ca 2200 rpm (koud) 3 bar

Oliedruk tijdens rijden (warm) ca 2200 rpm 2.5 bar

 

Volgens het boekje moeten de waarden hoger liggen, maar ik vind het blok eigenlijk te goed lopen om hem te laten reviseren.

Er zit nu een Mopar olie filter op en ik heb Valvoline 10W40 gebruikt.

Moet ik me hier nu zorgen over maken en het blok laten reviseren of kan ik eventueel 20W50 gebruiken (om de oliedruk iets te verhogen) en zo nog enkele jaren doorrijden?

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee, als iemand nog een goed blok heeft liggen voor een XJ (4.0) uit 2001 hoor ik het graag 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je mist dan wat bevestigingspunten voor de rail maar dat kan wel. Verder moet je even kijken of er wel een montagepunt is voor de tempzender achteraan op de kop.

In de 40 jaar die ik meeloop ben ik nog nooit een blok tegen gekomen wat niet volgens de verkoper prima is, maar een ton heeft gedraaid, uit een achterschade wagen komt, van een oude vrouw was en andere prietpraat ....... Alleen bij een echt groot autodemontagebedrijf wordt er niet gejokt is mijn ervaring.

Succes, trouwens, hoe zit het met je km stand?  Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Roy,

Ik kamp met mijn XJ uit 2000 met hetzelfde euvel...... heb het amerikaanse jeepforum.com ook eens doorzocht, en om eerlijk te zijn maak ik me er niet (meer) zo druk om..... ze spreken daar over factory specs. minimaal 13 PSI stationair wanneer ie warm is (is maar 0.896 Bar) en zo'n 40 PSI when driving (circa 2,7 Bar) volgens mij valt het dus wel allemaal wat mee als ik je waarden zo bekijk. Tevens heb ik gehad dat mijn oliedruk helemaal weg viel (al een paar keer gehad bij het stop licht op een warme dag...) maar ook meegemaakt dat ik enorm veel druk heb (op de meter dan) Het schijnt dat er een slechte aarding van mijn instrumenten paneel is.... laatst eens de motor gestart zonder oilpressure sending unit, gewoon om eens te zien of ik wel of geen druk heb.... Nou, druk heb ik wel..... in 2 seconden 2 liter olie eruit gepompt. :whistle: 

Kortom, ik rij er zo eerst maar mee door en vervang vaak de olie. (ik rij ook veel korte ritjes) 

Het blijft een feit, dat slijtage voor een snellere flow zorgt, dus lagere druk.... ooit zal er een revisie of vervanging aankomen, maar in mijn geval zie dat dan wel weer.

Succes en veel wijsheid. ;)

Groet,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo de kogel is door de kerk, vandaag twee nieuwe onderblokken gekocht voor 500 euro:D

De bedoeling is om van drie blokken een goede te maken, het zit namelijk zo:huh:

De twee onderblokken welke ik nu gekocht heb zijn splinternieuw en hebben nog geen slag gelopen. Echter liggen deze al heel lang bij een revisie bedrijf open en bloot in een palletbox. Hierdoor heeft een blok last van lichte roestvorming, het andere blok is een kaal onderblok met nog puntgave cilinders:wub:

Van mijn eigen motorblok haal ik de cilinderkop en aanbouwdelen af en monteer deze op het nieuwe onderblok (wellicht laat ik de kop reviseren:unsure:)

Ik denk dat ik hier na offroad budel aan ga beginnen.

 

De vorderingen zal ik beschrijven in het Project topic (of zoiets)

20161004_114350_resized.jpg

20161004_114357_resized.jpg

20161004_114417_resized.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...