Spring naar bijdragen

Contactslot vervangen Wrangler YJ


Xavier
 Share

Recommended Posts

 

Hallo,

Mijn Wrangler YJ werd afgekeurd op de keuring omdat ze mijn sleutel uit het contactslot konden halen terwijl de motor draaide. Dus heb ik een nieuw contactslot besteld voor het oude te vervangen. Het oude contactslot verwijderen ging vrij vlot maar om het nieuwe contactslot weer te monteren, moet deze in de "start" stand staan. Alleen daar begint het probleem, als ik het slot gemonteerd heb, kan ik het niet ver genoeg terug draaien (naar je toe) om de sleutel eruit te krijgen. Ik kom zo'n beetje 7mm tekort, maar het slot kan er maar op een manier in, i.v.m. de geleidegleuf waarvoor er op het slot een palletje zit.

Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb je al geprobeerd om  even een keer rustig de bak in drive te zetten en weer terug in park ? dat kan zonder dat motor loopt wel even beetje met de sleutel draaien.

er zit in de stuurkolom een blokje dat de cilinder tegen houdt  zolang de wagen in drive staat dan gaat de sleutel er niet uit en dat is die cm die je te kort komt.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marco,

Ik ben juist gaan proberen. Ik zie het blokje zitten die voorkomt dat ik de sleutel verder kan terug draaien. Ik heb met de versnellingen gespeeld maar het werkt nog niet. Ik heb wel de batterij losgekoppeld omdat de stuurkolom zo open ligt. Heeft dat er soms iets mee te maken? Vroeger met mijn oud cilinderslot ging hij ook nooit op stuurslot maar toen kon ik altijd de sleutel er zo uithalen zelfs als de motor draaide. Beetje een ziekt van Jeep geloof ik. 

Grt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je voorheen ook niet helemaal terug kom draaien is de afstelling misschien niet helemaal goed.

bij een bediening op de vloer loopt er een kabel van de pook naar een stang aan bij de stuurkolom deze loopt aan de linkerkant van de kolom omhoog

is ongeveer 5 mm dik deze kun je iets met de hand naar beneden en naar boven bewegen als je deze naar boven beweegt zou je de contactslot sleutel moeten kunnen draaien en er uit kunnen halen.

voor de afstelling zou jedan  even moeten kijken hoe het vast zit.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Marco, 

Sorry voor de late reactie maar ik heb vandaag pas de tijd gevonden voor verder te sleutelen. 

Zoals je kan zien op onderstaande foto's heb ik de stuurkolom ver afgemonteerd. Zodat het slotmechanisme te voorschijn komt. Ik kan niets vinden van kabel of stang wat de afstelling van het contactslot regelt. Het is wel een automaat met de versnellingen aant stuur => zit dat misschien op een ander plaats dan? 

Grt Xavier.image.jpeg

image.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo te zien is het een verstelbare stuurkolom, misschien helpt het als je de stuurkolom eens recht zet

bij die met kabel daar zit de shifter van op de vloer.

heb er zelf ook nog eentje liggen met stuur bediening die is uitgebouwd, zal van het weekend eens kijken hoe t bij die zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Xavier, ten eerste raad ik je aan een ander APK adres te zoeken....

Maar goed, dan je slot. Heb je, om het oude slot te demonteren, het stuur wel gedemonteerd om het palletje in te drukken?

Dan het nieuwe slot: draai in het losse slot de sleutel naar lock en haal de sleutel eruit. Duw het slot zonder sleutel zover mogelijk in het gat en beweeg dan de stang die langs de

stuurkolom loopt naar de contactschakelaar. Dan schiet het slot er verder in.

succes, siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In België is dat de favoriete afkeuring op dit moment...zie ze het telkens proberen als ik een wagen laat keuren...mijn ma hare Mercedes kregen ze de sleutel er ook uit getrokken terwijl de motor liep...en kon ik terug komen...wel geen slot vervangen maar de sleutel gemodificeerd.  :o)   gelukkig heeft mijn CJ6 geen stuurslot en het contact in het dashboard...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeg dat wel. Ieder jaar heb ik problemen op de keuring. Ik heb de Jeep nu 6 jaar en nog keuren ze mij ieder jaar dingen af waarvan hun collega's de vorige jaren niets op gezegd hebben. (Dit probleem met het slot heeft hij al meer als 6 jaar) Ik word er gek van. De Jeep is net 25Jaar geworden. Ik denk dat ik er oltimer van ga maken. Dan ben ik van de keuring verlost😊

 

Marco, siert,

Vanavond ga ik verder sleutelen. Alvast bedankt voor de info die ik van jullie gekregen heb. 

Grt Xavier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb twee Wranglers gehad (nog 1 in bezit) en bij beide kon ik de sleutel uit het slot nemen wanneer de motor draait. Je kunt de auto dan uitzetten met die dikke ring die er om heen zit met de vleugels er op om je vinger op te leggen. Pas als je hem vergrendeld met de hendel achter het slot  heb je de sleutel weer nodig. Lijkt me zo ontworpen om te voorkomen dat de sleutel er uit schiet bij terrein rijden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...