Spring naar bijdragen

APK keuring


jeeped
 Share

Recommended Posts

Hieperde hieperde hiep hoera

en ook deze jeeper kan er weer een jaar tegen, helaas wel na reparatie van de achteras sad.gif

Axiale speling op de achterassen was te groot 2mm links en 3mm rechts.

Volgens de apk-meneer (en het grote rdw-boek) mocht dit max 1,5 mm zijn tenzij de dealer anders aangeeft.

Helaas voor mij houd de dealer 4mm aan,maar kon dit niet op papier laten zien. blink.gif

Nu vindt ik 3mm aardig veel dus toch maar wat aan doen (was toch wel de bedoeling ...alleen niet nu !! )

Assen eruit , opgelast en weer op maat gemaakt , terug geplaatst en weer een jaar erbij.

groeten

Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

WHAAAAAAAA die APK bibbers beginnen bij mij nu ook al.

Voor 5-01-2006 moet de mijne gekeurd zijn dus zal ik hem volgende week maar eens ergens gaan aanbieden en afwachten met wat voor lijst ze terug komen.

P.s ik laat mijn modderbandjes erop zitten kunnen ze niet zeuren over de profieldiepte maar wel dat ze te ver uit steken, maar daar probeer ik dan maar een verweer op te geven.

Jullie horen vanzelf wel of het een YEEEEHAAAA of en GRRRRRRR word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

WHAAAAAAAA die APK bibbers beginnen bij mij nu ook al.

Voor 5-01-2006 moet de mijne gekeurd zijn dus zal ik hem volgende week maar eens ergens gaan aanbieden en afwachten met wat voor lijst ze terug komen.

P.s ik laat mijn modderbandjes erop zitten kunnen ze niet zeuren over de profieldiepte maar wel dat ze te ver uit steken, maar daar probeer ik dan maar een verweer op te geven.

Jullie horen vanzelf wel of het een YEEEEHAAAA of en GRRRRRRR word.

Dat verweer kun je denk ik wel vergeten Je banden mogen 3cm buiten de wielkast uitsteken en daarna basta

Maar je kunt geluk hebben dat het APK station waar je hem aanbied dat niet weet. en als er geen steekproef volgt dan kom je er wel door.

ben bang dat het grrrrr wordt Mankeert wel weer wat aan waar je niet op gerekend hebt. Blijft een Jeep

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat verweer kun je denk ik wel vergeten Je banden mogen 3cm buiten de wielkast uitsteken en daarna basta

Maar je kunt geluk hebben dat het APK station waar je hem aanbied dat niet weet. en als er geen steekproef volgt dan kom je er wel door.

ben bang dat het grrrrr wordt Mankeert wel weer wat aan waar je niet op gerekend hebt. Blijft een Jeep

Hmmmm weet ik zo 123 niet Dezperado want een maandje of twee geleden toen ik met onze andere cherokee naar de APK reed was ik in 1x klaar, dus zo zie je maar weer.

Met een JEEP weet je het maar nooit cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GRRRRRRRRRRR,

Ja vandaag was het de dag dat ik ging voor de APK.

Eenmaal me gemeld te hebben en sleutels en papieren van de auto af gegeven te hebben begonnen ze er vrijwel direct aan.

Het begon lekker, zegt die keurmeester ik zal eerst eens even de auto na meten en ik had hierbij al zoiets van ojeeeee.

Maar om de beste man nu alles alleen te laten doen tja dat nou ook niet he wink.gif

Dus ik aan 1 kant het meetlint vasthouden en de man aan de andere kant kijken hoe breed de auto was op het breedste punt van de banden.

biggrin.gif Whahahahahahahaaaaaaa en ikke gouw die rolmaat een paar centimeter richting hem geduwd voordat de keurmeester zelf aan de andere kant was, dus die eerste centimeters had ik al verdient zonder dat de beste man het wist.

En over de profieldiepte kon hij lekker nix zeggen want me mudjes lagen er nog gewoon onder, maar het was allemaal dik in orde.

En dan komt die kl*((##te rembank aan de beurt, voor nooit een probleem maar achter pfffffff altijd wel iets en jawel op de testbank remde hij niet hard genoeg en er zat wat verschil in maar dat kon hij op straat beter beoordelen tijdens een proefrit of het allemaal zo erg wel was, hij de proefrit gemaakt en het viel allemaal wel mee vertelde hij me.

Misschien was het wel de invloed van de banden zei hij nog tegen me omdat er toch wel erg grove noppen op staan die bijna 2 cm hoog zijn, en ik d8 het zal allemaal wel.

Verder met keuren, ohhhhh op LPG dus een gasleksnuffelaar erbij maar die had denk ik zijn neus dicht zitten ?? of mijn installatie is gewoon helemaal dicht, ik hou het maar op het laatste.

Verlichting was ook allemaal oke, op een koplamp na die moest wat bijgesteld worden.

Maar de Amerikaanse verlichting was geen enkel probleem voor de keuring zelf (navraag heeft mij geleerd dat de side lampjes aan voorkant en de knipperlichten gewoon oranje gekleurd mogen zijn als je de witte stadslichten er maar uit haalt zodat je maar een kleur stadsverlichting voert.)

En hij maar kijken en testen met van alles en nog wat, tenminste wat er allemaal bij hoort.

En plots komt ie met de vraag of ik even die paperclip in de stekker wat op en neer kan bewegen blink.gif dus dat doe ik dan maar braaf.

Vraagt ie aan me waar zit het waarschuwingslampje voor je remmen, Linksbovenin op het dashboard meneer antwoord ik nog.

Hmmmmm zegt jutter dan eens goed in die stekker want het lampje doet het niet en die moet het doen anders moet ik hem afkeuren straks.

Sjipser de sjips d8 ik nog, maar ach we zien wel.

Ja of er hadden kijkglaasjes in je reservoire moeten zitten zodat je ziet hoeveel remvloeistof er nog in zit.

En hij weer verder met keuren en 1 aantekening op papier: waarschuwingslampje remvloeistof werkt niet.

Kijk ik zojuist in de dikke Haynes bijbel zie ik tot mijn verbazing staan niet doorverbinden maar aan massa hangen hmmmmm en ik had toen straks nog wel een nieuw lampje erin gezet, maar nu is het te laat en te donker buiten dus dat aan massa hangen doe ik morgen wel ff testen.

De voorkant van de auto was aan de beurt, mooie lier die erop staat ( en ik stond al met mijn tenen krom want ik d8 die gaat tegen mij zeggen die moet eraf anders afkeur maar nee hoor geen enkele opmerking daarover Pfffffff)

Vervolgens ging de XJ boven de put waar hij de onderkant geheel kon nazien, en jawel daar kwam weer iets...................

Kogel van de pitman arm versleten, GRRRRRRRRRRRRR moet ik er weer een andere onder zetten.

Maar zei de keurmeester voor de rest is het allemaal oke !!!!!!!!!!!!

Alleen heb ik nog een ding die sensors voor de ABS die moeten eraf want die mogen voor de APK er niet op zitten want je ABS pomp is er uit, dus moet alle elektronica er ook uit.

Raar want vorig jaar is ie ook zo gekeurd en toen werd daar niets over gezegd of ze hebben het toen niet gezien.

Maar al met al gaat er maandag een nieuwe pitman arm op, ga ik de achterremmen maar ff stellen en smeren rolleyes.gif en ja die ABS sensors eruit slopen, en dan maar terug voor een herkeuring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nahja... valt allemaal nog al mee toch?

Dat van dat lampje, is een goeie, daar trapte ik bij m'n motorombouw in! Stekkertje eraf, en het lampje brandt zelfs niet meer als je de handrem aantrekt! Die kogel aan je pittman arm valt ook nogal mee.. Eigenlijk is dat dus het enige wat er echt aan mankeert!

En dat van die ABS sensoren???? Vreemd! Bij mijn weten wordt de aanwezigheid van dergelijke sensoren niet verboden! Sterker: volgens mij wordt er geheel niet vaar het ABS systeem gekeken! Hij moet goed remmen, klaar!

Correctie:

Volgens de RDW:

10. Anti-blokkeersystemen moeten goed functioneren en moeten zijn voorzien van een deugdelijke waarschuwingsinrichting die in werking treedt zodra het systeem faalt.Eventueel het waarschuwingslampje op een andere wijze laten branden.

Wijze van controleren:

Het contact wordt ingeschakeld, waarbij het waarschuwingslampje moet gaan branden. Vervolgens wordt de motor gestart. Wanneer het waarschuwingslampje uitgaat, functioneert het systeem. Indien noodzakelijk wordt een rijproef uitgevoerd.

© RDW (opgemaakt door RDW)

De keurmeester heeft dus eigenlijk gelijk: Demonteren! Doe je dat niet, dan loop je de kans dat een RDW keurmeester bij een mogelijke steekproef moeilijk gaat doen! Het staat niet echt in de regelgeving, maar kan veel problemen voorkomen! Goed opgemerkt van je keurmeester!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren apk..naar Tiel gegaan want die hebben stapels onderdelen en da’s handig met een Jeep…

Het leek allemaal erg mee te vallen, alleen de achterremmen waren niet best meer.

De hele handel maar direct laten vervangen….stoppen is niet echt leuk maar voor grote zware objecten is het gewoon gezonder…

Toch ben ik weer een hoop geld kwijt want toen ik de nodige koffie moest afgieten liep ik langs dat rek met velgen….juist ja..en daarna ook nog even langs de banden.

Resultaat: jeepje heeft nieuwe schoenen ..en sokken en ik heb 4 alu. velgen over .

Omdat ik ze niet pas (te klein) gratis voor de eerste die op de stoep staat

Fototje van jeep met de oude velgen …alleen de velgen gaan weg, de rest moet nog een tijdje mee…

http://img287.imageshack.us/my.php?image=p10100606ok.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag weer ff terug geweest voor herkeuring en ja hoor weer GRRRRRRRRRRR want nu waren mijn handremkabels weer niet goed en jawel op het moment supreme bleven ze hangen.

Ik was er niet echt van onder de indruk en d8 ach als ik buiten ben bel ik wel ff naar Veldhoven en komt het allemaal wel weer goed.

En goed is het gekomen want nu hangen er nieuwe kabels onder, binnen in de trommel ook maar even al die veren rommel vervangen met andere exemplaren en jippieayeee het werkt weer als een nieuwe.

Tevens hebben we ook maar direct de voorste krukaskeering vervangen dus de olie lekkage is nu ook verleden tijd.

Het word nu wel eng want nu heb ik bijna een Jeep die 100% is en dat baart mij zorgen wink.gif

Ook heb ik vanmorgen bij de APK keuring de keurmeester maar een copy gegeven van de Haynes bijbel waarin stond dat de draden van de remvloeistof sensor niet doorverbonden moesten worden maar dat ze aan massa gehangen moesten worden, antwoorde de keurmeester op "dat weet ik wel" bij mij toen direct de vraag waarom verbind je ze dan in eerste instantie door l*llo.

Nu vrijdag ochtend maar weer terug en nu maar eens zien of ik die felbegeerde APK diploma krijg smile.gif

Jullie horen de uistlag nog wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag weer ff terug geweest voor herkeuring en ja hoor weer GRRRRRRRRRRR want nu waren mijn handremkabels weer niet goed en jawel op het moment supreme bleven ze hangen.

Ik was er niet echt van onder de indruk en d8 ach als ik buiten ben bel ik wel ff naar Veldhoven en komt het allemaal wel weer goed.

En goed is het gekomen want nu hangen er nieuwe kabels onder, binnen in de trommel ook maar even al die veren rommel vervangen met andere exemplaren en jippieayeee het werkt weer als een nieuwe.

Tevens hebben we ook maar direct de voorste krukaskeering vervangen dus de olie lekkage is nu ook verleden tijd.

Het word nu wel eng want nu heb ik bijna een Jeep die 100% is en dat baart mij zorgen wink.gif

Ook heb ik vanmorgen bij de APK keuring de keurmeester maar een copy gegeven van de Haynes bijbel waarin stond dat de draden van de remvloeistof sensor niet doorverbonden moesten worden maar dat ze aan massa gehangen moesten worden, antwoorde de keurmeester op "dat weet ik wel" bij mij toen direct de vraag waarom verbind je ze dan in eerste instantie door l*llo.

Nu vrijdag ochtend maar weer terug en nu maar eens zien of ik die felbegeerde APK diploma krijg smile.gif

Jullie horen de uistlag nog wel.

Tof verhaal. Vooral dat van dat "..want nu heb ik bijna een Jeep die 100% is, en dat baart mij zorgen.."

Ik denk dat het wel goed komt tussen jou en die keurmeester.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren apk..naar Tiel gegaan want die hebben stapels onderdelen en da’s handig met een Jeep…

Het leek allemaal erg mee te vallen, alleen de achterremmen waren niet best meer.

De hele handel maar direct laten vervangen….stoppen is niet echt leuk maar voor grote zware objecten is het gewoon gezonder…

Toch ben ik weer een hoop geld kwijt want toen ik de nodige koffie moest afgieten liep ik langs dat rek met velgen….juist ja..en daarna ook nog even langs de banden.

Resultaat: jeepje heeft nieuwe schoenen ..en sokken en ik heb 4 alu. velgen over .

Omdat ik ze niet pas (te klein) gratis voor de eerste die op de stoep staat

Fototje van jeep met de oude velgen …alleen de velgen gaan weg, de rest moet nog een tijdje mee…

http://img287.imageshack.us/my.php?image=p10100606ok.jpg

Daar komt ze goed mee weg dan smile.gifsmile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrijdag ochtend met goede moed weer terug gegaan.

Donderdagavond hadden we in Veldhoven bij brabant 4x4 nog eens nieuwe voorste krukaskeering geplaatst en een nieuwe karterpakking want die waren al zolang lek dat onze klinkerstraat al aardig wat weg had van een asfaltbaan.

Maar dat was mooi gemaakt door de monteur die me geholpen heeft.

In de tijd dat de monteur bezig was heb ik de handremkabels vervangen, want ik wilde geen risico meer nemen.

Ook in de trommels zelf het een en ander vervangen van veertjes, nippeltjes en spankabeltjes, zaakje mooi afgesteld en naar mijn weten was het allemaal 100%.

De monteur in de garage er even naar laten kijken en volgens hem was er geen vuiltje aan de lucht, heel heel misschien dat de handremkabel nog net iest strakker zou mogen maar dat zou aan de keurmeester zijn keuze liggen.

Dus ja ik vrijdag vroeg op en na een lekkere bak koffie op naar het keuringsstation.

Eenmaal daar aangekomen papieren en sleutels afgegeven en op naar de koffieautomaat want die weet ik al bijna blind te vinden daar.

Er gaat een kwartier overheen en ineens hoor ik daar buiten een wel heel bekend geluid, ja hoor de cherokee word gestart en naar binnen gereden.

Op de remmentestbank en daar gaan we......................................

AFKEUR !!!! Tja meneer er zit een remverschil in van 35% tussen links en rechts en dat is teveel dat mag niet.

De beste keurmeester ging nog ff een rondje maken met de handrem erop maar ook dat bracht uiteindelijk niets.

want in den beginnen waren de waardes ietsjes lager maar namate de remvoering afkoelde werd het weer meer.

Dus nu ga ik het nog maar eens een keer nastellen en het nogmaals proberen en als dat niet lukt zoek ik een keuringsstation zonder remmentestbank want dan is er geen vuiltje aan de lucht.

(enne ff onder ons allemaal, een Jeep die 100% is rijd wel heel erg lekker)

word vervolgd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn apk zit er ook weer aan tekomen

begin volgende maand alst goed is

en dan weet ik nou al cker dat ik 142 euro kwijt ben voor de gordel die gisteren gesloopt is

en misschien dat me uitlaatsprijtstuk lekt maar dat is de laatste paar jaar wel goed gekomen

en verder is hij volgens mij wel in orde maja dat weet je maar nooit

ik laat het wel weten wat er allemaal gebeuren moet

groet Barthje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...