Spring naar bijdragen

grand cherokee met 5.2 of 5.9?


Recommended Posts

Dat is een goeie vraag.. 🙂, want ik ben nu ruim 3 jaar en een ton verder met mijn 5.9 en ik moet zeggen dat ie toch opvallend en boven eigen verwachting betrouwbaar is gebleken.

In die 3 jaar heb ik alleen maar voor de hand liggende, slijtage gerelateerde probleempjes gehad; dynamo, koelslangen, thermostaat, automaat gespoeld, koel fan. motor.  Los van onderhoud als bougies, olie, filters en remblokken. Voor een auto van 18 jaar +, toch wel goed. Waarmee ik natuurlijk niet kan/wil zeggen dat de 5.2 minder goed is. Heb ik gewoon geen ervaring mee. 

Gr., Jurmic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt heren!

Jurmic, jouw wagen is dus al 18 jaar met ruim 3 ton op de teller?  ik dacht dat zoiets alleen met toyotas kon......

ik was op zoek naar een oudere Jeep met weinig km, maar 2 ton op de klok lijkt me ook niet verkeerd.

ik neem aan dat de nieuwere modellen minder degelijk zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beide blokken staan erom bekend dat de cilinderkoppen weleens willen scheuren tussen de kleppen.

 

3 uur geleden zei gert:

bedankt heren!

Jurmic, jouw wagen is dus al 18 jaar met ruim 3 ton op de teller?  ik dacht dat zoiets alleen met toyotas kon......

ik was op zoek naar een oudere Jeep met weinig km, maar 2 ton op de klok lijkt me ook niet verkeerd.

ik neem aan dat de nieuwere modellen minder degelijk zijn?

Dat kunnen ze makkelijk halen. In de Amerikaanse groepen waar ik in zit, zitten er een aantal jongens met 400.000+ miles op de teller, rond de 650.000km dus. Probleem hier is alleen dat mensen makkelijk zo'n wagen kopen voor een leuk bedrag, en vervolgens met hoge vaste kosten zitten (verbruik, wegenbelasting etc). Sja, dan wordt er bezuinigd op onderhoud, en dingen die stuk zijn worden of niet gemaakt of bijgelapt en als het te veel wordt wordt de wagen weer verkocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn auto is idd. 18 jaar en heeft meer dan 3 ton op de teller. Ik denk dat er wel meer leden hier zijn met dergelijke cijfers. En mijn auto doet t nog prima, ja. Maar ik denk dat Masis de spijker op de kop slaat. Die auto's kunnen veel langer door, maar je moet wel het geld (en / of tijd) aan t ondehoud willen uitgeven. Die Amerikanen gaan daar anders mee om. Los van het feit dar ze daar natuurlijk veel makkelijker en goedkoper aan de onderdelen kunnen komen. 

Of de nieuwere modellen minder degelijk zijn, kan ik niet zeggen, want ik heb er nooit één gehad. Maar ik heb wel bewust voor dit motorblok (met klepstoters) gekozen, ipv. voor een blok met bovenliggende nokkenassen. Ik sleutel zelf en dan is dit wel makkelijk. 

@masis: is ook bekend waarom de koppen scheuren? Welke omstandigheden?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn vorige jeep was een zj en die had ruim 3 ton gelopen en bijna alles op LPG maar hij liep nog als een zonnetje, gewoon ieder jaar nieuwe olie en een filter en meer hoef je er niet aan te doen.

De motoren ben ik niet zo bang voor, ik heb meer problemen met roest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb beiden gehad. Een 5.2 op benzine 4 jaar lang en nu een 5.9 op LPG sinds 2 jaar. Beide auto's heb ik met rond de 150K Km op de teller gekocht.

Zelf vind ik het verschil in rijden niet heel groot, Ook een 5.2 is geen langzame auto. Zoek de 0-60 tijden maar op.

Beide motoren zijn in de basis gelijk (volgens mij), beiden een Magnum, de ene 318ci, de andere 360, dus qua kale betrouwbaarheid geloof ik niet dat er een fundamenteel probleem is dat de een wel heeft en de ander niet. Ondanks het feit dat de 5.9 maar 1 jaar in de GC's is geleverd heeft Chrysler als concern de 5.9 veel langer geleverd in andere modellen (o.a. Dodge Ram), het is dus geen motor die maar 1 jaar heeft bestaan.

Natuurlijk is de 5.9 sneller, heeft hij meer vermogen en meer koppel, maar de 5.2 rijdt net zo lekker.

 

Als ik dan verder ga kijken dan zou ik toch een 5.2 kopen omdat deze auto zo veel gebouwd is, alle onderdelen zijn eenvoudig (en goedkoop) te krijgen. Een 5.9 is speciaal, heeft bepaalde onderdelen die niet meer verkrijgbaar zijn en waarvoor je moet gaan klussen.

De aantrekkingskracht. De 5.9 is natuurlijk de GTI onder de ZJ GC's. Dat zal wel de oorzaak zijn dat veel huidige 5.9's afgetrapt zijn en dat het makkelijker is een onverprutste, nette 5.2 te vinden.

 

De uitrusting. Jeep heeft alle speciale parts die er nog lagen uit de kast getrokken en in de 5.9 gestopt in het laatste jaar van de ZJ.

Een vollere auto als de 5.9 ga je dus niet vinden. De enige optie die je kon kiezen (in ieder geval hier in NL) was een schuifdak. Verder zijn alle 5.9's gelijk (op de kleur na dan).

Bij een 5.2 moet je minimaal een Limited hebben om een beetje luxe te hebben, maar niet alle 5.2 Limiteds zijn gelijk omdat daar nog wel opties te kiezen waren.

bewerkt door Vette73
typo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

zeer bedankt voor de info!

ik startte dit topic, omdat ik een stukje goedkoper in de mrb wil gaan.

ik heb nu een durango met de 5.7 hemi met G3, die is een paar honderd kilo zwaarder dan een jeep, terwijl de jeep net zo veel mag trekken.

met zo,n jeep kan ik dus net zoveel, en de 4wd is ook uitschakelbaar, bij de dodge niet....

vandaar....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...