Spring naar bijdragen

Koelfan motor kapot


Recommended Posts

Hallo allemaal, 

Mijn fan motor is ermee opgehouden en moet vervangen worden. Via google heb ik begrepen dat de PM9069 (voor Ford) 

een goede vervanging zou zijn. Weet iemand of die ook in Nederland (of Duitsland) te koop is, of ben ik aangewezen op Ebay? 

Ik heb er nu de visco ventilator van een 5.2 op gezet en in feite koelt ie goed. Een overweging is dus ook om met de visco 

ventilator te blijven rijden. Alleen doet de airco het dan niet goed (zou je dan voor de gek kunnen houden door de stekker van 

de fan op een weerstand aan te sluiten). 

Wat is wijsheid; wat is jullie advies? De electrische fan herstellen of overschakelen op de visco fan? 

Wat zijn de voors en tegens? 

De oude en nieuwe (foto van internet) op de foto's hieronder...

image.jpeg

image.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

PM9069 van VDO moet je hebben in combinatie met WPT168 van Ford. Dit is de connector, kwestie van 3 kabels solderen en klaar, kleine moeite.

Voordelen van de elektrische fan ten opzichte van de viscofan:
-Meer ruimte onder de kap
-Windtunnel is niet nodig (is bij de viscofan noodzakelijk, anders werkt hij niet goed!)
-Minder verbruik (lol :lol:)
-Vreet minder motorvermogen :thumbsup:
-Geen gedoe met de airco
-Alles zit er toch al in (relais, sensors etc). Fan motor vervangen en hij moet weer 250k km meekunnen. Ben je voor €85,- (ex verzending) klaar en alles gloednieuw.

Ik zit er nu aan te denken om mijne uit voorzorg ook te vervangen. Is jouwe er opeens mee gestopt of zag je het al aankomen dat hij steeds minder deed?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij is er opeens mee gestopt. Ik had file en toevallig keek ik op mijn dashboard en zag de temperatuur ongebruikelijk hoog. Kon nog op tijd naar de vluchtstrook om oververhitting te voorkomen en te wachten tot ik weer redelijk kon doorrijden. 

Thuis gekomen, de boel los gegooid en gaan meten waar de fout zou zitten. Toen deed alles het weer en heb ik t weer ingeboud. 

Twee dagen later weer het probleem en weer los gegooid. Toen de motor weer op een accu aangesloten en toen gemerkt dat ie slecht draaide. Dus toen niet meer ingebouwd. 

Maar goed. Ik denk dat je gelijk hebt. Gewoon de PM9069 bestellen en de zaak zo origineel mogelijk houden. Ik zag eentje op Ebay voor $37,09. Dat is geen geld. Alleen zag ik nergens de WPT168 voor minder dan $34. Dat is wel veel voor een stekker. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn fan is vorig jaar ook gestopt met werken en ik heb hem vervangen met een unit uit een 1995 Ford Taurus: https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=3.8l+v6+taurus+fan+jeep

Monteren was even puzzelen, maar dat ding koelt net zo goed (of slecht) als de oude. Connector had ik van de oude afgekipt en op de nieuwe gesoldeerd.

Die optie met de PM9096 had ik ook gevonden, maar die kon ik toen nergens vinden, dus voor deze optie gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okay, bedankt voor de reacties. 

Ik rij op dit moment met een visco fan, uit een 5.2. Dus mechanisch/hydraulisch en direct aangesloten op 

de waterpomp. 

De vervangende fan motor PM9069  en daarvoor nodige aansluitstekker, WPT168 heb ik ondertussen via 

ebay besteld. Verwacht ze ergens in tweede week september en zal hier vermelden hoe het bevalt. 

Dus..., ik blijf niet met de 5.2 fan rijden, hoewel ik moet zeggen dat die de motor, ook met deze warme 

dagen, netjes op temp. houdt. 

Gr., 

Jurmic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist niet per pb? Ik zou t ook graag weten? :)

De lage stand van mijn fan was er vorig jaar mee opgehouden. Toen heb ik de draden van hoge en lage stand 

tegen elkaar gesoldeerd. Begon ie weer eerder te blazen en deed de airco het ook weer.

Alleen gaan dan de borstels wel harder, ja. En nu zijn ze blijkbaar op. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry voor de late reactie (heb het druk momenteel)

Deze motor is niet gemaakt om voorzien te worden van nieuwe koolborstels, maar daarom is dit niet onmogelijk...

Aan de achrkant kan je de motor openen door de "pennetjes" die het "deksel" dicht houden met een stevige tang terug wat dicht te nijpen. Dan kan je ook de plaat waar de koolborstels inzitten demonteren. Deze heeft aan de ene kant kleine, aan de andere kant grote koolborstels. Deze vervang je dus best ineens allemaal, dus zowel de Hi als de Low.

Ik heb geen idee welke afmetingen of nummers van kooltjes er in horen, ik had de oude eruitgehaald en naar een revisiebedrijf van startmotoren en alternatoren geweest en daar ongeveer de juiste kooltjes gevonden. Deze dan wat bijgewerkt met een vijl.

Om het "deksel" terug vast te maken plooi je met een beitel de "pennetjes" terug open...

Suc6,

Geert (misschien tot in Budel?)

 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ondertussen een nieuwe motor en stekker binnen. 

Beide besteld via ebay en de motor na een week gekregen en vanmorgen (2dagen later) kwam de stekker binnen. 

Straks inbouwen. 

Btw. de motor stond er voor 38 euro, ex verzendkosten, dus ik vroeg me af wat ik zou krijgen. Maar het is gewoon een echte van Siemens. 

 

image.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had via ebay gezocht op pm9069 en dan zie je een aantal aanbieders. Daar heb ik gewoon de goedkoopste gekozen (37,09) en dan kom je bij Excess Corporated. Die heb ik gekocht. En voor het gemak heb ik de stekker ook bij hen gekocht, omdat ik dacht dat t dan één pakket zou worden. Maar dat was niet t geval, dus wel apart transport betaald. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit nog even te kijken op Ebay en RockAuto enzo, maar die $37,09 is echt een mooie prijs. Met shipping en tax kom je op €75. Daar ga je hem niet meer voor vinden....... (ze hebben er nog een paar).

Jammer dat datzelfde bedrijf die connector niet meer heeft (ik kan hem niet meer vinden), dus dat komt er wel nog bij........

Iemand die los gaat over de prijs van deze connector :whistle: https://www.amazon.com/review/R3DIA2E4PHS9IS

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

vandaag nieuwe fan motor geplaatst. wel eerst gecheckt of het niet de relay was of de sensor. Sensor kortgesloten en stroom op de stekker gemeten. installeren van de motor was prima te doen. 

en motor verwisselen vanaf 4 minuten op onderstaand filmpje:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...