Spring naar bijdragen

Lier opknappen


Recommended Posts

Hallo allemaal.

Bij mijn restauratie project hoort ook een tijd-correcte lier. Deze heb ik gevonden in de vorm van een Ramsey REP6000.

Ik heb hier nu diverse nieuwe onderdelen voor besteld waar onder een nieuwe motor en beide end bearrings.

De aluminium delen dienen mat zwart gespoten te worden. Powder-coaten is geen optie daar ook de motor dient te gebeuren. Waarmee kan ik de lier het beste behandelen.

Heb ook gehoord dat er Direct to metal verf is, maar bestaat dat ook in spuitbussen. 

 

Tevens: Waarmee het vet vervangen in de lier?

Alle advies welkom.

Dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zou dun vet gebruiken in de lier, en maar een klein beetje. Hoe meer en dikker het vet, hoe slechter die uitrolt met de hand. Ik heb ook mensen gesproken die een beetje automaten olie in hun lier doen, maar dat heb ik zelf nooit gedaan. 

Bij mijn Kingone tds heb ik een klein beetje vet op de tandwielen gedaan, en een beetje wd40 op de vrijloopring, die trek ik nu met 2 vingers uit (ligt wel een touw op, dat rolt misschien wat makkelijker).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wd40 verdampt, dus voor langere smering ongeschikt. Smeer er gewoon wat vet op. Als de lier zwaar uitrolt ligt dat meestal aan een slecht opgerolde kabel/touw en niet aan de dikte van het vet. Een lier die weinig wordt gebruikt en wat water heeft gezien wil ook nog wel eens een berg roest verzamelen tussen de tandwielen wat het uitrollen ook niet ten goede komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt beide voor het advies. Er bestaat dus geen specifiek "liervet". Enkel WD40 lijkt me inderdaad niet afdoende. De Lier is straks enkel voor de looks en zou van tijd tot tijd wel gebruikt worden voor kleine dingetjes (trailer uit het water trekken). Het belangrijkste is dus het vet er voor zorgt dat het niet gaat roesten.

Iemand nog tips voor de verf?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wd40 heb ik bij mijn lier ook alleen op de ring (in die ring lopen bij mij de tandwielen) van de vrijloop zitten. Blijkbaar valt het wel mee met het verdampen, want rolt nog steeds soepel, is ondertussen toch een jaar geleden dat ik de lier op deze manier aan de gang heb. En dikte van het vet heeft er zeer zeker wel mee te maken of ie soepel af rolt, dikker vet verdeeld zich minder makkelijk over de tandwielen, waardoor de tandwielen minder soepel draaien. Allemaal factoren waardoor een lier minder soepel afrolt. Nu is dit voor de TS niet van belang zo te lezen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...