Spring naar bijdragen

banden en apk


thezeeuw
 Share

Recommended Posts

Ben heel benieuwd wat de max bandenmaat (groter dan 235/70R16) kan zijn met een 2.5" verhoging waarbij je zeker bent dat ze niet aanlopen. Dit ivm apk omdat naar ik begrijp aanlopen een punt van afkeuring is.

Onze is nu afgekeurd omdat de voorbanden (std maat) flink zijn afgesleten, 1 zo erg dat ie niet meer door de apk komt. Moet nu dus vrij snel 4 nieuwe hebben, en in 1 keer goed, maar wil omdat ie een half jaar geleden is verhoogd nu als het kan toch iets groter.

Overweeg een BFG at ko2 245/70...maar volgens de spex van skyjacker zou ook 245/75 moeten passen. 

Lees graag jullie ervaringen, groets, Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

245/70x16 is 2 cm hoger dan standaard, geeft klein beetje "rubbing" voor in spatbord, uitgaande van standaardvelgen en geen wheelspacers. Kwestie van een beetje ruimte maken door kunststof weg te snijden/slijpen.

245/75x16 zijn 4 cm hoger dan de standaardmaat, past niet onder standaardauto, ook niet als er een 2,5"lift onder zit. In de voorwielkasten zit aan de achterkant een kunststofbolling, waarachter een uitsteeksel zit van een stukje van de carrosserie. Daar is plaatwerk aan elkaar gehecht. Wil je een grotere band monteren, dan is het een kwestie van de kunststofbolling wegsnijden met stanleymes en met de voorhamer dat uitsteeksel omslaan. Goed behandelen met zinkspray...en nieuw vlak stuk kunststof monteren in bestaand spatscherm.

Wij hebben dit voorjaar de 2,5" skyjacker lift vervangen en rijden nu met een 4,5"lift van JBA op 245/75x16, met de aanpassing zoals hiervoor beschreven.

Wil je niet te veel aanpassen, dan niet verder gaan dan 245/70x16.

Ik heb eventueel nog wel een goedkope gebruikte set velgen met banden liggen. Kijk maar even op Marktplaats en type in : "Goodyear Wrangler MT 245/75*16 op velg 5x".

Wij hebben nu nieuwe BFGoodrich MT 245/75x16 op de standaard velg liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bernold,

Tx voor je antwoord!

Ben van het weekend aan het rekenen geslagen en kom bij 245/70 op 0.7cm grotere straal en 245/75 op 1.9cm. Bij 1cm bredere band is dat diagonaal dan naar boven afgerond 0.8cm en 2cm. Als ik nu bij de voorwielen kijk bij die chassis-uistulping dan blijft de huidige band echt heel veel verder ervandaan als deze 2 afstanden. Aan de voorkant idem. (in alle mogelijke stuur/wielstanden). Zou er verschil zitten tussen bv renegade en LE?

Niet exact gemeten, dat ga ik van de week ff doen...

Klopt het trouwen als dat het wiel aanloopt tegen plastic dit geen afkeur voor apk oplevert maar slechts als het aanloopt tegen chassis/metaal?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is voor zover ik weet geen verschil in de maatvoering tussen een Renegade en een LE 

Wat wel een groot verschil is of je wel of geen wheelspacer hebt gemonteerd. Omdat je onafhankelijke voorwielophanging hebt met een 2,5"verhoging, wordt je spoorbreedte voor iets smaller. Je draaicirkel wordt groter, omdat je minder ver kunt insturen. en het rijgedrag van de auto wordt anders. Dit wordt, er van uitgaande dat je de standaardvelg (met de standaard ET-waarde) blijft gebruiken, vaak gecorrigeerd met (alleen bij de voorwielen) een wheelspacer van 2,5 cm. Als de velg verder naar buiten staat, ligt het draaipunt van de velg verder naar buiten en slijt daardoor ook sneller aan in de wielkasten bij ver insturen.

Je vraag over de APK kan ik wel iets van vinden, maar ken de regels niet. Ik ga er van uit dat voor de APK er sprake moet zijn dat de banden volledig vrijlopen, in welke stand dan ook. Deze vraag zou je kunnen stellen aan de APK-meester bij je eigen garage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nope. geen spacers hier. heb ook eigenlijk niet veel gemerkt van de groter geworden draaicirkel. Zijn die spacers enkel bedoeld om dit (draaicirkel) te corrigeren of ook ivm evt aanlopen ?

Is het sowieso mogelijk op de een of andere manier de stuur/wiel uitslag te stellen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...