Spring naar bijdragen

SOA Leaf springs. Wat wel wat niet?


Recommended Posts

  • Reacties 66
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

5 minuten geleden zei michel1972:

Onder een cj van een vriend zaten ook deze veren en die had ook beduidend mer flex maar hij doet ze weg vanwege stugheid op de openbare weg. Hij gaat nu de 2.5 inch old man emu veren plaatsen.

Bedenk wel dat als je naar een SOA gaat ga je naar minimaal 75cm of meer en dan komen je banden heel snel vast te zitten in je fenders.

Inderdaad! Dat vind ik dus ook, rijden stug en te weinig flex waardoor de Jeep meer afziet in terrein (heb nu wel een ARB maar dan nog...)

 

4 minuten geleden zei Ab:

Nee, dat waren 31ers. Later naar 33ers gegaan en wielkasten aangepast.  Kijk hier maar....  -klik-

Nu ook een bodylift gedaan, kleine 35ers zouden wel passen vermoed ik.

Ik rijd op nieuwe 35" Bfg's, mudterrains... Met (eigenlijk TE) grote bumpstops gaat dit wel.

Wat veel amerikanen doen is een 1" soa en grotere fenders. Maar het liefst blijf ik sua, net zoals michel voorstelde... Maar het spijtige is, dan moet je een bodylift steken, en dan begin je tussen het chasis en de carrosserie te zien, wat ik niet direct mooi vind..

Daarom is het wel leuk om foto's te zien met uitleg erbij! :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een boby lift heeft ook voordelen, 

Je kan de motor en trans ook omhoog brengen en je skid plate aanpassen voor meer bodemvrijheid.

Zelf had ik een flat belly onder de YJ dit schilden me 9 cm in meer bodemvrijheid. ( had wel een SYE kit op de transfer case zitten ).

Ook voor onderhoud en schoonmaken van de Body lift zijn er voor delen, je kan toch een stukje gemakkelijker overal bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9 augustus 2016 om 10:42 PM zei michel1972:

Ben niet zo bezig met de oude regels. Dacht dat het iets van 3cm mocht zijn. Is ook niet echt meer belangrijk straks. Ed dit wordt de nieuwe eis straks. De wielbasis moet overeenkomen met de in de papieren vermelde wielbasis. Dus geniet nog effe van die paar centimeters meer.

PS staat er ook niet ergens aan het begin van de APK keuringseisen dat je voertuig in originele staat aangeboden dient te worden bij de APK. Dat regeltje gaat straks heel veel gebruikt worden.

Tip bouw snel en laat hem snel keuren en aanpassen op het kenteken. Dat is nu gewoon nog goed te doen zonder gedonder.

 

Erg interessant dit, ik ben sinds kort in het bezit van een CJ 7 en de body is verhoogd (3") en er zitten anderen banden op, tw 33 x 12,5 x 15.

En als ik het goed begrijp zeg je dat ik ermee naar de RDW moet om dit te laten keuren?

Dit valt onder de 1/3 regeling? Verder is er nl niets gewijzigd bij mij.

(Overigens heb ik nog even op mijn kentekenbewijs gekeken, maar staan geen maten)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Jeroen dw:

Dat is inderdaad al een stuk beter! Zijn dat 35" banden?

En inderdaad! De 4-4,5" RE veren zijn veel te stug...

Hoe vast zijn jou  shackels aangedraaid met de bouten, sommige mensen zetten deze te strak aan en dat geeft meer weerstand op de shackels.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 11-8-2016 om 11:13 PM zei Green bear:

Een boby lift heeft ook voordelen, 

Je kan de motor en trans ook omhoog brengen en je skid plate aanpassen voor meer bodemvrijheid.

Zelf had ik een flat belly onder de YJ dit schilden me 9 cm in meer bodemvrijheid. ( had wel een SYE kit op de transfer case zitten ).

Ook voor onderhoud en schoonmaken van de Body lift zijn er voor delen, je kan toch een stukje gemakkelijker overal bij.

 Flat belly was bij mij ook de reden om de  1" BL te plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat allemaal te doen voor een Flat Belly?

SYE heb ik ook...

Na nog even rond te kijken op het net heb ik de 3,5 - 4" veren van BDS gevonden? ( zie foto's rode CJ5 sua)

http://www.earlycj5.com/xf_cj5/index.php?threads/soa-questions.45041/

Hij heeft wel een shakel reverse kit... Doet dit wat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb op mijn cj7 een shackle reversal kit zitten.  Jeep rijdt iets beter dan voorheen.
Bij mij geeft deze iets verhoging vooraan (kit van M.o.r.e. full width kit)  Echter mijn vooras is een stukje naar voor gekomen.  Met mijn 36-ers is dat wel nodig omdat ze bij het inveren tegen de spatborden aanliepen.  Mijn voorste aandrijfas is voorzien van een langer schuifstuk en mijn stuurhuis is een stuk naar voor verplaatst.

Best wel wat werk dus. 

Ik heb achter een cv aandrijfas.  De transfer lowering case kit heb ik kunnen verwijderen waardoor mijn skidplate weer tegen mijn chassis hangt.  Is nog geen flat belly skid plate.

Dit zou wel kunnen (heb tussen automaat en bak een "clocking ring") zitten van novak maar dan zou ik aan de versnellingsbaktunnel van de body moeten beginnen aanpassen omdat de tussenbak dan een stuk hoger komt (en dat wil ik vooralsnog niet doen).

Ik weet niet hoe het bij een yj tussenbak zit maar waarschijnlijk ga je een clocking ring moeten monteren zodat je je tussenbak meer horizontaal kunt plaatsen.

http://www.northwestfab.com/Round-Pattern-Clocking-Ring-_p_17.html

 

Ik heb op mijn cj een 4,5" lift van rubicon express zitten met vooraan fox shocks en achter RE. .  Werkt op zich goed. 
Vorig weekend in Hesdin heb ik maar 1x een een probleem gehad omdat ik 1 of meer wielen van de grond had.  De lockers brachten dan oplossing...

 

Ik ken natuurlijk de set up van je jeep niet maar wellicht kan een locker je off road evenveel helpen als een super de luxe veersysteem met wieluitslag van hier tot ginder....

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij betreft heeft Steven gelijk, bladveren verzorgen meestal niet alleen de vering maar ook het op de plaats houden van de as! Des te softer of des te krommer de bladveer, des te zwabberiger de Jeep.

Bij schroefveren of lucht en zo wordt de as natuurlijk op de plaats gehouden door stangen, vaak op de vooras al 5 stuks! Op de YJ combineerde Jeep de prima vrij softe bladveren ook al met 2 stangen, zg.track bars.

Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt! Bijvoorbeeld in budel op de beton hindernissen (die ik allemaal gedaan heb), begon mijn Jeep te springen...

Bijkomend vallen de wielen niet ver genoeg naar beneden op sommige plaatsen waardoor ik met een kleine aanloop (soms zeer onaangenaam) een hindernis moet nemen...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruipen dus.....

Je rijdt op 35ers, R&P aangepast?  4.10 of hoger is goed. 

Banden aflaten op harde (beton) oppervlakken geeft meer grip, dus meer controle.

Wil je nog lagere snelheid, dan zou je de ratio van de tussenbak in de lage gearing kunnen aanpassen.

Wieluitslag dan; al eens geflext zonder schokdempers? Het zou best kunnen dat de slag van de dempers de flex beperkt. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meningen daarover zijn verschillend. Er zijn mensen die zweren bij een handbak, en anderen kiezen voor een automaat.  Ik heb de CJ al 22 jr en rijd al een jaar of 12 met een automaat. 

Zoals je zelf al aangeeft, alles gaat een stuk rustiger. Zeker in combi met 1 of 2 lockers. Ik doe nu ook veel langer met de kruisjes.

Heb net de Hamaland route gereden ( geen offroad). 250 km over grote en veel kleine wegen. En dat zonder dat geroer in die bak.... heerlijk.

Succes met je keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Ab:

Kruipen dus.....

Je rijdt op 35ers, R&P aangepast?  4.10 of hoger is goed. 

Banden aflaten op harde (beton) oppervlakken geeft meer grip, dus meer controle.

Wil je nog lagere snelheid, dan zou je de ratio van de tussenbak in de lage gearing kunnen aanpassen.

Wieluitslag dan; al eens geflext zonder schokdempers? Het zou best kunnen dat de slag van de dempers de flex beperkt. 

 

 

R&P's zijn 4.10, banden waren eerlijk gezegd niet plat genoeg (mss beadlocks?) 

Ik heb inderdaad ooit de shocks gelost maar was niet veel beter, ik ga wel binnenkort de voorste tracbar verwijderen!

 

 

17 minuten geleden zei hermancj5:

De meningen daarover zijn verschillend. Er zijn mensen die zweren bij een handbak, en anderen kiezen voor een automaat.  Ik heb de CJ al 22 jr en rijd al een jaar of 12 met een automaat. 

Zoals je zelf al aangeeft, alles gaat een stuk rustiger. Zeker in combi met 1 of 2 lockers. Ik doe nu ook veel langer met de kruisjes.

Heb net de Hamaland route gereden ( geen offroad). 250 km over grote en veel kleine wegen. En dat zonder dat geroer in die bak.... heerlijk.

Succes met je keuze.

Ik vind dat een automaat ook voordelen heeft zoals, zuiniger op steekassen en aandrijflijn, meer controle en eerlijk gezegd iets makkelijker in terrein...

:thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...