Spring naar bijdragen

SOA Leaf springs. Wat wel wat niet?


Recommended Posts

Graag even jullie mening.

Na lang overwegen wil ik een SOA doen op mijn YJ 4.0 '92.

Wat ik denk te doen:

- Alcan springs (toch al eens prijs gevraagd)

- Bilstein shocks

- High steer

- Versteviging stuuthuis

En uiteraard alles terug uitlijnen. Iemand ervaring? Waar wat kopen... Eventueel andere bladveren...?

Bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 66
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

alcan is een goede keuze...
spoa is een goed systeem als het correct uitgevoerd is. zorgt voor veel flex en goede rijkwaliteiten

antiwrapbar achter is een must ivm axle wrap. ook vooraan kan je dit hebben door te remmen op te accelereren. ik had vroeger spoa en heb X aantal sets voorste bladveren vervangen door axlewrap. uiteindelijk voor 3 link vooraan gemaakt en 4 link achter.

remleidingen moeten langer, en neem de tijd om je schokdempers te meten. hef de auto even op voor en achter en meet de flex.

anti invert shackels voor of boomerang shackels zijn ook aan te raden.

een goede spoa is niet goedkoper dan bv een complete 4" lift kit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn een yj uit elkaar aan het halen.  Die was spoa.  De vorige eigenaar had een 2.5" verenpakket gemonteerd.  Daarnaast had ie nog vier sets military wrap bladen laten maken van elk twee bladen.  Was de bedoeling om deze samenstelling voegen tot een pakket.  Daarnaast heb ik nog een stevige trackbar.  Staat op mp mocht je intresse hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Michel

Ik heb reeds 4,5inch RE veren, deze rijden veel te hard en flexen zo goed als niet. Ik ben wel van plan dit goed te bouwen. Ik rijd ook al 2 jaar met 35" banden, ik ben er inderdaad ook al achter dat de dana 35 niet voldoende is. Daarom heb ik nu 30 spline chrome - molybdeen assen... (ipv 27 spline stock).

Steekassen breken volgens mij ook sneller door een te hard afgeveerde auto (dan gaat hij sneller springen op de achteras). De enige reden van een SOA is voor mij meer flex en zachter afgeveerd. De langere perches heb ik al liggen. Maar al ik hoor dat jij op 40" banden 130 kan rijden moet dat met mijn 35" banden zeker lukken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De achteras heeft inderdaad al veel geld gekost, er zit ook een ARB in... Dus een upgrade zit daar helaas niet direct aan te komen. Ik zou graag je raad opvolgen aangezien het inderdaad een pak minder werk is en het risico op brokken verlaagd.

Ik wil wel zeker zijn met wat ik ga doen. Het spijtige is dat ik nergens duidelijke foto's vind van YJ's met een SUA die iets of wat flex hebben. Ik heb ook al gedacht om er coil-over's onder te zetten maar dan zit je helemaal met de autokeuring... (en dat kost pas geld!)

Iemand nog ervaringen en eventueel wat foto's? :-)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nog wat aan het opzoeken geweest. Er zijn inderdaad nog andere mogelijkheden dan een SOA om een redelijke flex te bekomen.

Zoals Michel al aanhaalde! Ik denk erom om 2" of 2,5" lift te steken, 1" bodylift en 1" shakels...

Wat ik veel tegenkom op het net zijn Amerikanen die Wagoneer veren steken rondom (alleszins enkel front wagoneer veren). Hiermee kan je de wielbasis stretchen. Zijn hier mensen met ervaring of weten of dit te doen is? Om alle duidelijkheid, dan blijft de jeep gewoon SUA.

Bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei michel1972:

 

Nog effe terugkomen op de autokeuring. Dat probleem krijg je straks toch wel met een SOA contructie ( verhoging ), banden en spoorbreedte. Iedereen krijgt straks dat probleem trouwens als je auto aangepast is.

Ik heb je de vraag in een ander topic al een keertje gesteld, maar misschien heb je dat niet gezien. Wat gaat er dan veranderen op het gebied van de keuringen? Je hebt al vaker gereageerd dat er van alles gaat veranderen, maar wat precies kan ik nergens vinden. Laat ons ook mee leren ;)

18 uur geleden zei michel1972:

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei michel1972:

Wielbasis aanpassen is mogelijk maar is een afkeureis bij de APK en zou gemeten kunnen worden. Je mag max 3cm afwijken van origineel. Dus let wel op of bouw het zo dat je het makkelijk weer kan terugveranderen voor bij de APK.

Ga gewoon even naar handboek.rdw.nl daar staat het volgende;

Wielbasis Artikel 5.2.21 lid 1

De wielbasis van personenauto’s mag niet meer dan 2,0% afwijken van de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister.

 

Dus met een wielbasis van een Jeep Wrangler YJ 2370mm daar 2% van 2417 is max 47,4mm

 

Grt Ed

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eens ingeschreven en gekeurd valt dit wel mee, ik ga elk jaar met mijn 4,5" veren, 33" banden....

Om even terug tot het topic te komen, hier wat mooie foto's van een YJ met waggy springs SUA!

http://www.wranglerforum.com/f370/offical-yj-flex-pics-thread-post-flexy-pics-here-228592-2.html

De foto's van de eerste reactie op die pagina...B):o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jeroen dw 

Ik heb het eens vrij gedetailleerd uitgezocht. Van wat ik lees/hoor is het in België een pak strenger dan in Nederland. 

Kort geschetst mag er in België niets gewijzigd worden aan de gehomologeerde versie van de invoerder. Er is een circulaire waarin een aantal uitzonderingen vermeld staan voor personenwagen welke NIET als lichte vracht zijn ingeschreven (bevat oa. de regels voor verbredingen (zie www.how2tune.be - is een officiële site van de overheid maar kent zijn oorsprong in het tuningmilieu))

Ook wordt uitdrukkelijk vermeld dat bvb. een TUV keuring niet geldig is in België (dank u eengemaakt Europa). De keuringcentra hebben zelfs een omzendbrief gekregen waarin dit uitdrukkelijk vermeld is

Voor voertuigen welke als lichte vracht staan is iedere aanpassing verboden. Specifiek verhogingen worden gecheckt omdat - gezien de aard van '(lichte) vrachtwagens' - een verhoging, zeker in beladen toestand, de stabiliteit in het gedrang kan brengen (wat eigenlijk te begrijpen valt)

Er zijn mensen die er voorbij is raken door oa. alles zwart te spuiten en het zo OEM te laten lijken. Anders ieder jaar alles in en uitbouwen (zal afhangen van de kennis van diegene die de keuring uitvoert)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@jeroen dw, heb je alle stabilisator stangen en dergelijke er nog onder zitten? Ik heb een 4" verhogingsset van trailmaster eronder zitten, en die was ook gruwelijk stug, met de flex van een betonplaat. Sinds ik er die stangen onderuit heb gehaald is het een stuk beter geworden. Comfortabel is ie nog niet echt, maar wel al een stuk verbeterd, evenals de flex. Qua sturen merk ik weinig tot geen verschil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rene, Swaybar vooraan is los, trackbar achteraan is weg... Dus wat overschiet is een trackbar vooraan, deze ga ik hoogstwaarschijnlijk ook wegnemen en kijken wat dat doet aan het rijgedrag... Foto's van de flex zijn altijd welkom!! :D

Ik heb ookal gedacht de twee of drie onderste bladen van de RE4,5" te verwijderen en langere shakels te kopen... (Diegene die in een hoek staan, kan niet direct op de naam komen.)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei michel1972:

Real Strangler gaat een dergelijke set van Old man emu onder een cj7 zetten en dat schijnt echt de beste set te zijn voor combi weg en terrein met 35 ers.

 

 

Gaat dit dan over een 2,5" of ook een 4 à 4,5" verenset? Je mag de link van waar hij hem koopt altijd even posten :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We gaan toch geen wedstrijdje houden wie de grootste heeft?

Er zijn heel moedige Jeepers ďie zelfs klapshackels gebruiken om de flex te vergroten, zelf durf ik daar geen rotonde mee te nemen.... ook het weglaten van de voortrackbar is op sommige Jeeps heel gedurfd! Door mijn werk heb ik het genoegen in heel veel verbouwde Jeeps te mogen sturen en soms heb ik het zweet in mijn handen.

Je moet gewoon de Jeep bouwen waar je blij van wordt en je rijstijl aanpassen  aan je auto!

Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei Jeroen dw:

48cm...

Das niet bijzonder veel flex..... waarschijnlijk zijn je veren vrij stug?  Meer flex is juist mogelijk met vlakkere veren, dwz minder verhogen! SPOA geeft alleen meer ruimte in de wielkasten.  

Zo kan het ook: 2,5" RE veren van een YJ, andere schokdemper bevestiging en standaard shakles, toch een flex van 65cm....

gallery_1277_9_18029.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...