de jeeper Geplaatst August 2, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2016 hallo mede jeepers tijdens de terug reiis van uit lopik begon de jeep ineens te tikken in alle versnellingen behalve in de vierde. en als ik de koppeling in trap dan is het tikken ook voor bij. ik heb wel gemerkt dat er speling op de tussen as zit zal dit eerst oplossen en dan kijken of het tikken weg is.nu maar eens thuis zien te komen zonder stukken. wie heeft er raad om een en ander uit te sluiten alles is welkom mvrgr de jeeper Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst August 2, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2016 hoi mede jeepers ik ben er achter gekomen dat het tikken, niet van de tussen as versnellings bak komt. het doet zich ook voor als de motor normaal draait dus ook met stil staande jeep.. nu heb ik van avond nog een ervaren jeep kenner/monteur gesproken die ook hier op forum actief is. en die spreekt over een klep stoter die de boos doener zou zijn. nu is mijn vraag kan dit zomaar in eens gebeuren. en kan ik dit zelf oplossen. er is mij aan geraden om de olie te verversen dat was ik al van plan deze week. want de olie zit er al 10.000 km er in dus is er wel aan toe. en dan maar hopen dat over is. en kan ik zelf dit probleem op lossen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 2, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2016 Klepstoter van een 2,5L kun je met wat gepruts zo vervangen zonder de kop eraf te halen. Bij de 4.0L moet de kop er wel af.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst August 2, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2016 hoi massis ik heb nu een vraag, hoe kan ik zien welke klep stoter de boos doener is en wat moet er allemaal er gedemonteert worden om er bij te kunnen komen. dit heb ik zelf nog nooit gedaan namelijk. alvast bedankt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst August 4, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2016 het tikken is nu over gegaan naar ratelen. en heb een vraag wie weet een goede revisie-bedrijf rond moerdijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 4, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2016 Op 2-8-2016 om 10:59 PM zei de jeeper: hoi massis ik heb nu een vraag, hoe kan ik zien welke klep stoter de boos doener is en wat moet er allemaal er gedemonteert worden om er bij te kunnen komen. dit heb ik zelf nog nooit gedaan namelijk. alvast bedankt. Voor de 2.5L: kleppendeksel eraf, tuimelaars los schroeven en de pushrods eruit halen. Dan met een magneet of een speciale tool de klepstoters eruit trekken. Voor de 4.0L moet na bovenstaande stappen de cilinderkop er ook nog eens af. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst August 4, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2016 hoi massis dank je hier voor kan ik mee aan de slag. heb iji toevallig nog een kruk as plus een nokken as liggen van een yj 2,5 ltr yj van 91 zou er goed mee geholpen zijn mvrgr de jeeper Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst August 4, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2016 Een gebruikte nokkenas en krukas er in zetten is een beetje jammer van je tijd, vervang dan gewoon de motor... 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst August 4, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2016 20 minutes ago, JeePee said: Een gebruikte nokkenas en krukas er in zetten is een beetje jammer van je tijd, vervang dan gewoon de motor... dus motor vervangen is goed koper. en dan moet je maar afwachten wat je krijgt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 4, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2016 35 minuten geleden zei de jeeper: hoi massis dank je hier voor kan ik mee aan de slag. heb iji toevallig nog een kruk as plus een nokken as liggen van een yj 2,5 ltr yj van 91 zou er goed mee geholpen zijn mvrgr de jeeper Ja heb ik liggen, mag je voor €50,- zo meenemen met een onderblok er omheen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst August 4, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2016 55 minuten geleden zei de jeeper: dus motor vervangen is goed koper. en dan moet je maar afwachten wat je krijgt. Dat geldt dus ook voor andere gebruikte onderdelen........ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst August 4, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2016 Waarom niet eerst een heldere diagnose van het probleem, kleppendeksel eraf en vaststellen wat er ratelt. Als je oliedruk goed is en het blok loopt verder goed zou ik niet beginnen met een ander blok. misschien een kromme klepstoter door een vastzittende klep, eerst precies weten wat er loos is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 4, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2016 X2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst August 5, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 5, 2016 heren mede jeepers ik heb gisteren een revisie bedrijf hier in de buurt gevonden, en die persoon is gisteren avond bij mij geweest om te luisteren naar de motor. en die zegt dat het de kruk as is die te keer gaat en dat waarschijndelijk ook de nokken as een op donder heeft gehad. en nou wil deze persoon dat ik met de jeep naar zijn bedrijf kom om de kruk as te bekijken op zijn brug dat is 8-km verder op. maar ik druf dat niet aan om te voor komen dat er meer schade ontstaat aan de motor. maar wat is wijsheid doen of niet doen. het volgede kan ik zelf wel doen en dat is de karter pan er af halen en kijken wat er in de pan ligt aan ijzer deeltjes en of dat er meer te zien valt aan de kruk as en wat er allemaal kapot is. dit ga ik vanavond doen als er iemand tips heeft dan zijn die van harte welkom natuurlijk mvrgr de jeeper per Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stephan Geplaatst August 5, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 5, 2016 Krukas die te keer gaat? Dat klinkt mij vreemd.. je schrijft een tikkend geluid. Is het een geluid waar een massa gewicht in zit of een tikkend geluid? Is er invloed van een koude start? Lagers kun je controleren.. eerst kijken of je kunt localiseren of het geluid in het onder of boven blok zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcoscj7 Geplaatst August 5, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 5, 2016 Misschien proberen er een filmpje van te maken waar het geluid goed op is te horen, en een linkje op het forum zetten ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst August 5, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 5, 2016 hoi marcocj7 een filmpje maken dat zal niet meer lukken want ik heb de motor olie er uit laten lopen. en de olie is gefiltert, en op het zeefje lag allemaal ijzer slijpsel. en dan heb ik de karter pan nog niet er onder uit gehaalt ben benieuwt wat ik daar tegen kom. ik heb wel een paar foto,s gemaakt van wat er het blok kwam. en daar werd ik ook niet blij van zoveel lag er in het zeefje. ik ben wel met het carter pan bezig maar ik heb geen lange dop 7/16 die ik wel nodig heb. morgen maar eens bestellen dan heb ik die wel op maandag. morgen maar eens de kleppen deksel er eens er af halen en eens kijken wat daar voor schade valt te ontdekken morgen meer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst August 6, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 6, 2016 Ik weet niet of elk revisie bedrijf ook meteen specialist is op het gebied van diagnose stellen van een lopende motor. Degene waar ik regelmatig kom, krijgt alle te reviseren blokken aangeleverd op een pallet, zonder ze ooit te hebben horen lopen. De garagist heeft de diagnose daarvoor gesteld. Het probleem is begonnen met tikken en later ratelen, een krukas zou wat zwaarder geluid maken bij kapotte lagers. Als er een klep vastzit, zou je nokkenas afgesleten kunnen zijn, wellicht komt daar het slijpsel vandaan. Het is maar een diagnose op afstand, maar als de pan eraf is kun je de nokken wel inspecteren. Voor het vervangen van een Nokkenas hoeft de motor er niet uit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wimbo Geplaatst August 6, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 6, 2016 Toen we eens gingen crossen had een vriend zijn cj ineens een tik in de motor (4.2). Bleek dat de er een halve schakel van de distributieketting gebroken was. Ook ijzervijlsel in olie. Een tik kan alles zijn. Open maken en kijken is de boodschap. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst August 9, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2016 ik ben er in tussen achter gekomen wat er precies aan de hand is. na dat ik het kleppen deksel er af had geschroeft en de tuimelars los gehaalt.en nog meer spul wat IN DE WEG ZAT. en toen de klep stooters er proberen er uit te krijgen.dit ging niet geruis loos wat gvd,s vlogen over de oprit buren waren verrast dat ik thuis was, maar even bij het topic blijven. er bleek met de stooters niks mis mee te zijn dus alles weer terug op ziijn plaats gemonteert en verder zoeken. ben dus eens naar oosterhout gereden naar cces peeters en die stelde al gelijk vast dat er iets mis was met de vb, ik was verbaast, dat er wat met de bak wat mis zou zijn. want deze bak is er vorig jaar er onder gegaan als een gereviseerde bak en flink wat voor betaalt. nu maar eens verzinne. waar we nu gaan doen. daar horen jullie meer van. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst August 9, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2016 Heb jij effe geluk dat het niet aan het ijzer in de olie lag ........ 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 9, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2016 Het is toevallig niet een veer van de drukgroep of een veer van de koppelingsplaat? Als deze gebroken is kan dat ook een nijdige tik/ ratel geven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst August 9, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2016 hoi jeepee: maar is wel veel onderdruk in het blok. c-p uit oosterhout denkt dat er een zuiger is gescheur hoi ab: dat gaat c-p volgende week uitzoeken0. maar een ding is nu al zeker de eerste drie versnellingen kan ik nu niet meer gebruiken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst September 30, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 30, 2016 het probleem van het tikken is op gelost. de vb was aan het overlijden ik ben naar oosterhout gereden en daar een andere bak op gehaalt deze thuis weer compleet gemaakt. en er onder gehangen. en gelijk alle olie vervangen van tussen bak en de versnellings bak.vervolgens een proef rit gemaakt. en het tikken is nu verleden tijd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 2, 2016 Rapporteren Share Geplaatst October 2, 2016 Dus de zuiger is niet gescheurd? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.