Jump to content
de jeeper

tikken tijdens het rijden.

Recommended Posts

hallo mede jeepers

 

tijdens de terug reiis van uit lopik begon de jeep ineens te tikken in alle versnellingen behalve in de vierde.

en als ik de koppeling in trap dan is het tikken ook voor bij. ik heb wel gemerkt dat er speling op de tussen

as  zit zal dit eerst oplossen en dan kijken of het tikken weg is.nu maar eens thuis zien te komen zonder stukken.

wie heeft er raad om een en ander uit te sluiten alles is welkom

 

mvrgr de jeeper

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi mede jeepers

 

ik ben er achter gekomen dat het tikken, niet van de tussen as versnellings bak komt. het doet zich ook voor als de motor normaal draait dus ook met stil staande jeep.. nu heb ik van avond nog een ervaren jeep kenner/monteur gesproken die ook hier op forum actief is. en die spreekt over een klep stoter die de boos doener zou zijn. nu is mijn vraag kan dit zomaar in eens gebeuren. en kan ik dit zelf oplossen.

er is mij aan geraden om de olie te verversen dat was ik al van plan deze week. want de olie zit er al 10.000 km er in dus is er wel aan toe.

en dan maar hopen dat over is. en kan ik zelf dit probleem op lossen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klepstoter van een 2,5L kun je met wat gepruts zo vervangen zonder de kop eraf te halen. Bij de 4.0L moet de kop er wel af....

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi massis

 

ik heb nu een vraag, hoe kan ik zien welke klep stoter de boos doener is en wat moet er allemaal er gedemonteert worden

om er bij te kunnen komen. dit heb ik zelf nog nooit gedaan namelijk. alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het tikken is nu over gegaan naar ratelen. en heb een vraag wie weet een goede revisie-bedrijf rond moerdijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 2-8-2016 om 10:59 PM zei de jeeper:

hoi massis

 

ik heb nu een vraag, hoe kan ik zien welke klep stoter de boos doener is en wat moet er allemaal er gedemonteert worden

om er bij te kunnen komen. dit heb ik zelf nog nooit gedaan namelijk. alvast bedankt.

 

Voor de 2.5L: kleppendeksel eraf, tuimelaars los schroeven en de pushrods eruit halen. Dan met een magneet of een speciale tool de klepstoters eruit trekken.

Voor de 4.0L moet na bovenstaande stappen de cilinderkop er ook nog eens af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi massis

 

dank je hier voor kan ik mee aan de slag. heb iji toevallig nog een kruk as plus een nokken as liggen van een yj 2,5 ltr yj van 91

zou er goed mee geholpen zijn

 

mvrgr de jeeper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een gebruikte nokkenas en krukas er in zetten is een beetje jammer van je tijd, vervang dan gewoon de motor...

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minutes ago, JeePee said:

Een gebruikte nokkenas en krukas er in zetten is een beetje jammer van je tijd, vervang dan gewoon de motor...

 

dus motor vervangen is goed koper. en dan moet je maar afwachten wat je krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuten geleden zei de jeeper:

hoi massis

 

dank je hier voor kan ik mee aan de slag. heb iji toevallig nog een kruk as plus een nokken as liggen van een yj 2,5 ltr yj van 91

zou er goed mee geholpen zijn

 

mvrgr de jeeper


Ja heb ik liggen, mag je voor €50,- zo meenemen met een onderblok er omheen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuten geleden zei de jeeper:

dus motor vervangen is goed koper. en dan moet je maar afwachten wat je krijgt.

Dat geldt dus ook voor andere gebruikte onderdelen........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet eerst een heldere diagnose van het probleem, kleppendeksel eraf en vaststellen wat er ratelt.

Als je oliedruk goed is en het blok loopt verder goed zou ik niet beginnen met een ander blok.

misschien een kromme klepstoter door een vastzittende klep, eerst precies weten wat er loos is.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

heren mede jeepers

ik heb gisteren een revisie bedrijf hier in de buurt gevonden, en die persoon is gisteren avond bij mij geweest om te luisteren naar de motor.

en die zegt dat het de kruk as is die te keer gaat en dat waarschijndelijk ook de nokken as een op donder heeft gehad. en nou wil deze persoon dat ik met de jeep naar zijn bedrijf kom om de kruk as te bekijken op zijn brug dat is 8-km verder op. maar ik druf dat niet aan om te voor komen dat er meer schade ontstaat aan de motor. maar wat is wijsheid doen of niet doen.

het volgede kan ik zelf wel doen en dat is de karter pan er af  halen en kijken wat er in de pan ligt aan ijzer deeltjes en of dat er meer te zien

valt aan de kruk as en wat er allemaal kapot is. dit ga ik vanavond doen als er iemand tips heeft dan zijn die van harte welkom natuurlijk

 

mvrgr de jeeper per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krukas die te keer gaat? Dat klinkt mij vreemd.. je schrijft een tikkend geluid. Is het een geluid waar een massa gewicht in zit of een tikkend geluid? Is er invloed van een koude start? Lagers kun je controleren.. eerst kijken of je kunt localiseren of het geluid in het onder of boven blok zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien proberen er een filmpje van te maken waar het geluid goed op is te horen, en een linkje op het forum zetten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi marcocj7

 

een filmpje maken dat zal niet meer lukken want ik heb de motor olie er uit laten lopen.

en de olie is gefiltert, en op het zeefje lag allemaal ijzer slijpsel. en dan heb ik de karter pan

nog niet er onder uit gehaalt ben benieuwt wat ik daar tegen kom. ik heb wel een paar foto,s

gemaakt van wat er het blok kwam. en daar werd ik ook niet blij van zoveel lag er in het zeefje.

ik ben wel met het carter pan bezig maar ik heb geen lange dop 7/16 die ik wel nodig heb. morgen

maar eens bestellen dan heb ik die wel op maandag. morgen maar eens de kleppen deksel er eens

er af halen en eens kijken wat daar voor schade valt te ontdekken morgen meer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of elk revisie bedrijf ook meteen specialist is op het gebied van diagnose stellen van een lopende motor.

Degene waar ik regelmatig kom, krijgt alle te reviseren blokken aangeleverd op een pallet, zonder ze ooit te hebben horen lopen.

De garagist heeft de diagnose daarvoor gesteld.

Het probleem is begonnen met tikken en later ratelen, een krukas zou wat zwaarder geluid maken bij kapotte lagers.

Als er een klep vastzit, zou je nokkenas afgesleten kunnen zijn, wellicht komt daar het slijpsel vandaan.

Het is maar een diagnose op afstand, maar als de pan eraf is kun je de nokken wel inspecteren.

Voor het vervangen van een Nokkenas hoeft de motor er niet uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toen we eens gingen crossen had een vriend zijn cj ineens een tik in de motor (4.2).
Bleek dat de er een halve schakel van de distributieketting gebroken was. Ook ijzervijlsel in olie.
Een tik kan alles zijn. Open maken en kijken is de boodschap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben er in tussen achter gekomen wat er precies aan de hand is. na dat ik het kleppen deksel er af had geschroeft en de tuimelars los gehaalt.en nog meer spul wat IN DE WEG ZAT. en toen de klep stooters er proberen er uit te krijgen.dit ging niet geruis loos wat gvd,s vlogen over de oprit buren waren verrast dat ik thuis was, maar even bij het topic blijven. er bleek met de stooters niks mis mee te zijn dus alles weer terug op ziijn plaats gemonteert en verder zoeken.  ben dus eens naar oosterhout gereden naar cces peeters en die stelde al gelijk vast dat er iets mis was met de vb, ik was verbaast, dat er wat met de bak wat mis zou zijn. want deze bak is er vorig jaar er onder gegaan als een gereviseerde bak en flink wat voor betaalt. nu maar eens verzinne. waar we nu gaan doen. daar horen jullie meer van.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb jij effe geluk dat het niet aan het ijzer in de olie lag ;)........

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is toevallig niet een veer van de drukgroep of een veer van de koppelingsplaat? Als deze gebroken is kan dat ook een nijdige tik/ ratel geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi jeepee: maar is wel veel onderdruk in het blok. c-p uit oosterhout denkt dat er een zuiger is gescheur

hoi ab:       dat gaat c-p volgende week uitzoeken0. maar een ding is nu al zeker de eerste drie versnellingen

                  kan ik nu niet meer gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het  probleem van het tikken is op gelost. de vb was aan het overlijden ik ben naar oosterhout gereden en daar een andere bak op gehaalt

deze thuis weer compleet gemaakt. en er onder gehangen. en gelijk alle olie vervangen van tussen bak en de versnellings bak.vervolgens een proef rit gemaakt. en het tikken is nu verleden tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×