Cannonball 14 Posted Saturday at 07:51 PM Author Report Share Posted Saturday at 07:51 PM Thuis aan de slag gegaan met het idee om achter de trommels te vervangen voor schijven. Gezien het wiel allang is uitgevonden voor deze ombouw en na wat speurwerk op het forum, ben ik uitgekomen bij Sjikita voor een paar mooie platen om de remklauw op te bouwen. De klauwen zijn van een VW golf 2, deze maken nog gebruik van een uitwendige bevestiging voor de huidige handremkabel. De schijven zijn van een Suzuki jimny, zelfde steek als de CJ, maar in diameter aanzienlijk kleiner zodat het gehele verhaal in een 15 inch velg past. Bij de apk van afgelopen maand kwam ik er achter dat de remdruk achter minimaal was, dit heeft waarschijnlijk met de hoofdremcilinder te maken. Het is krap, maar het past. Na de verbouwing wezen spelen in Fursten Forest. Hier ging het echter fout. De ombouw naar schijven heb ik enkele nachten doorgewerkt omdat de trip naar FF gepland stond. Hierbij niet goed opgelet en de wielbouten van de spacers niet goed aangedraaid, althans deze zijn losgelopen in het terrein. FF heeft enkele sloop jeeps in een schuur staan, dus daar als nood 5 wielbouten uit getikt en alles on-the-spot weer in elkaar gezet. Daarna zelfstandig 200 km naar huis gereden zonder problemen. Maar.... Quote Link to post Share on other sites
Cannonball 14 Posted Saturday at 08:08 PM Author Report Share Posted Saturday at 08:08 PM Eenmaal thuis de boel een beetje nagetrokken en daar is het bij gebleven. Na twee dagen spelen in Heerde, vond de rechterachterband het wel weer genoeg geweest. Nu met 90 km/u op de snelweg. Met dank aan familie van der Maas voor de nodige hulp/ondersteuning voordat de hulpdiensten er waren. De remconstructie is in ieder geval stevig te noemen. Flex-test 😆 Na dit voorval gelijk voor rondom nieuwe wielbouten besteld bij Jeepparts (familie van der Maas) De wielbouten er in geperst, puntlas achter de wielbout gezet en de spacers met locktite vast gezet. Kleine boomschade recht drukken En jezelf afvragen waarom de motor niet stationair wilt blijven draaien. (gevolg van de show foto) Quote Link to post Share on other sites
Cannonball 14 Posted Saturday at 08:37 PM Author Report Share Posted Saturday at 08:37 PM Na of tijdens het rijden lag er af en toe een plas koelvloeistof onder de Jeep, zonder enige vorm van een lekkage. Dit kwam doordat dit bouwjaar simpelweg geen overflow tank kent. Enkel een slangentje vanaf de vuldop naar de zijkant van de radiator. Met een simpele constructie was dit snel verholpen. Koud zit de fles 1/4 vol, warm 3/4. Met een stuk staal van gelijke diameter als de slang een gat gesmolten in de dop, deze sluit nauw genoeg aan dat er geen rotzooi in komt. Zelf een tussenconsole in elkaar gezet, met wat ruimte voor een speaker voor de muziek die ik toch niet hoor tijdens het rijden. Wel tevreden met het resultaat, de console klemt stevig tussen de stoelen nu geen last meer van rondslingerende harpsluitingen of gereedschap. Met dank aan Aparts (Ab) voor licht in het duisternis. Met behulp van een 5 polig relais heb ik de (knipperlicht) halo's gebouwd als dag-rij-verlichting(DRL). Contact aan = Halo's aan Lampen aan = Halo's uit, dim/stadslicht aan. Het werd het ook tijd om van de Ricer / Honda Civic demper af te stappen, buiten het gewicht zag het er ook niet uit. Voor een paar tientjes een bijna nieuwe Borla demper op de kop getikt Resultaat, vanaf het spruitstuk is nu alles RVS. Quote Link to post Share on other sites
Cannonball 14 Posted Saturday at 08:59 PM Author Report Share Posted Saturday at 08:59 PM De huidige spatborden waren niet bepaald apk-proof, daar zijn afgelopen jaar ook andere voor gekomen. Dit model zorgt er ook voor dat ik de wielkasten heb kunnen uitslijpen voor meer ruimte bij het inveren. Er worden geen setjes gemaakt voor een CJ5, dus achter sluit niet netjes aan door de inkeping van de body bij de deur. Ik kreeg korting als ik twee setjes van dit model spatborden zou kopen, voor die korting moest ik wel een tweede Jeep erbij kopen. Ik vond een de open lucht filter voor het zwaardere terrein toch tricky. Buiten de verstopte filters zoals hier boven wel zichtbaar is, weten sommige ook van mijn PTSS betreft water en Jeeps. Door de aanschaf van de TJ, kreeg ik het idee om een luchtfilterhuis van een TJ op de CJ te bouwen. EJG onlangs een setje te koop, binnen 5 minuten waren er al 6 reacties, maar ik was gelukkig de eerste. Zonder veel aanpassingen, past de combinatie onder de motorkap. Bij de aansluiting bij de carburateur heb ik een stuk rubber weg gesneden zodat de klem de carburateur beter vast pakt. Daarnaast heb ik een kleine deuk in het binnen scherm geslagen van het spatbord, zodat het huis rechter gemonteerd kon worden. Rechts bij het blanke gedeelte van het binnenscherm een gedeelte ingeslagen. Quote Link to post Share on other sites
Green bear 35 Posted Monday at 09:55 PM Report Share Posted Monday at 09:55 PM Kenneth, Leuk om je verhaal te lezen met de bouw van je CJ5, jammer dat ik de foto´s niet in beeld krijg. Weet niet of andere dit ook hebben of dat het een instellings probleem bij mij is. Quote Link to post Share on other sites
REAL STRANGLER 83 Posted Monday at 10:41 PM Report Share Posted Monday at 10:41 PM Misschien ligt het aan onze provincie, ook hier wel lappen tekst maar geen fotoos. Groeten, Siert. Quote Link to post Share on other sites
JeePee 63 Posted Tuesday at 05:21 PM Report Share Posted Tuesday at 05:21 PM Je moet gewoon even inloggen op het google account van Kenneth, dan kun je alles zien Quote Link to post Share on other sites
michel1972 141 Posted Wednesday at 08:26 AM Report Share Posted Wednesday at 08:26 AM (edited) 15 hours ago, JeePee said: Je moet gewoon even inloggen op het google account van Kenneth, dan kun je alles zien Moet je wel een google account hebben om in te loggen😀 Edited Wednesday at 08:32 AM by michel1972 Quote Link to post Share on other sites
Cannonball 14 Posted Wednesday at 07:40 PM Author Report Share Posted Wednesday at 07:40 PM Het plaatsen ging mij ook veel te makkelijk af, ik ga even kijken of ik dit kan aanpassen. Quote Link to post Share on other sites
Cannonball 14 Posted Wednesday at 08:15 PM Author Report Share Posted Wednesday at 08:15 PM In twee jaar een best een hoop aangepast en natuurlijk mooie ritjes gemaakt! Zo stond die erbij begin 2019. Dagje spelen in Weeze Andere banden gekocht voor de Jamboree (met dank aan Real Strangler) Spelen in Frankrijk, ongemerkt is tijdens de jamboree een spanner geknapt van de remtrommel achter, een aantal onderdelen waren los geschoten en verbogen. Kortom het was een ravage in de trommel. Hierdoor niet rijdend terug gegaan naar Nederland, maar binnen een paar uur stond was er een autoambulance voor de terugrit. Quote Link to post Share on other sites
Cannonball 14 Posted Wednesday at 09:37 PM Author Report Share Posted Wednesday at 09:37 PM Thuis aan de slag gegaan met het idee om achter de trommels te vervangen voor schijven. Gezien het wiel allang is uitgevonden voor deze ombouw en na wat speurwerk op het forum, ben ik uitgekomen bij Sjikita voor een paar mooie platen om de remklauw op te bouwen. De klauwen zijn van een VW golf 2, deze maken nog gebruik van een uitwendige bevestiging voor de huidige handremkabel. De schijven zijn van een Suzuki Jimny, zelfde steek als de CJ, maar in diameter aanzienlijk kleiner zodat het geheel in een 15 inch velg past. Bij de apk van afgelopen maand kwam ik er achter dat de remdruk achter minimaal was, dit heeft waarschijnlijk met de hoofdremcilinder te maken. Volgens mij moet ik de 'residual valve' vervangen voor een kleinere of er uit halen. Hier moet ik mij nog verder in verdiepen. Het is krap, maar het past. Euromaster heeft zijn best gedaan met balanceren, hierdoor ook loodjes aan de binnenkant van de velg. De loodjes raakte de remklauw minimaal, bij het ronddraaien hoorde je elke keer een tik geluidje. Om te voorkomen dat dit in het terrein erger zou worden, heb ik de vinnen boven op de remklauw iets afgeslepen. Na de verbouwing wezen spelen in Fursten Forest. Hier ging het echter fout. De ombouw naar schijven heb ik enkele nachten doorgewerkt omdat de trip naar FF gepland stond. Hierbij niet goed opgelet en de moeren van de spacers niet goed aangedraaid, althans deze zijn losgelopen. Omdat de moer in de spacer tegen de velg aan drukt, is de enige mogelijke beweging de wielbout uit de steekas drukken. Ik reed stapvoets toen de Jeep achter wegzakte, echter heb ik maar 1 wielbout kunnen terugvinden, de overige ben ik dus al eerder verloren. FF heeft enkele sloop jeeps in een schuur staan, dus daar als nood 5 wielbouten uit getikt en alles on-the-spot weer in elkaar gezet. Vervolgens zelfstandig 200 km naar huis gereden zonder problemen. Quote Link to post Share on other sites
Cannonball 14 Posted Wednesday at 10:21 PM Author Report Share Posted Wednesday at 10:21 PM Eenmaal thuis de boel een beetje nagetrokken en daar is het bij gebleven. Na twee dagen spelen in Heerde, vond de rechterachterband het wel weer genoeg geweest. Nu met 90 km/u op de snelweg. Met dank aan familie van der Maas voor de nodige hulp/ondersteuning voordat de hulpdiensten er waren. De remconstructie is in ieder geval stevig te noemen. Flex test 😆 Na dit voorval gelijk voor rondom nieuwe wielbouten besteld bij Jeepparts (familie van der Maas) De wielbouten er in geperst, puntlas achter de wielbout gezet en de spacers met locktite vast gezet. Verder jezelf afvragen waarom de motor niet stationair wilt blijven draaien. (gevolg van de show foto) Quote Link to post Share on other sites
REAL STRANGLER 83 Posted Wednesday at 10:33 PM Report Share Posted Wednesday at 10:33 PM Goed verhaal Kenneth! Siert. Quote Link to post Share on other sites
Cannonball 14 Posted Wednesday at 10:36 PM Author Report Share Posted Wednesday at 10:36 PM Na of tijdens het rijden lag er af en toe een plas koelvloeistof onder de Jeep, zonder enige vorm van een lekkage. Dit kwam doordat dit bouwjaar simpelweg geen overflow tank kent. Enkel een slangentje vanaf de vuldop naar de zijkant van de radiator. Met een simpele constructie was dit snel verholpen. Koud zit de fles 1/4 vol, warm 3/4. Met een stuk staal van gelijke diameter als de slang een gat gesmolten in de dop, deze sluit nauw genoeg aan dat er geen rotzooi in komt. Zelf een tussenconsole in elkaar gezet. Hierin wat ruimte voor een speaker, voor alle muziek die ik toch niet kan horen tijdens het rijden. Wel tevreden met het resultaat, de console klemt stevig tussen de stoelen nu geen last meer van rondslingerende harpsluitingen of gereedschap. Met dank aan Aparts (Ab) voor licht in het duisternis. Met behulp van een 5 polig relais heb ik de (knipperlicht) halo's gebouwd als dag-rij-verlichting(DRL). Contact aan = Halo's aan Lampen aan = Halo's uit, dim/stadslicht aan. Het werd het ook tijd om van de Ricer / Honda Civic demper af te stappen, buiten het gewicht zag het er ook niet uit. Voor een paar tientjes een bijna nieuwe Borla demper op de kop getikt Resultaat, vanaf het spruitstuk is nu alles RVS. Quote Link to post Share on other sites
Green bear 35 Posted Wednesday at 10:38 PM Report Share Posted Wednesday at 10:38 PM Top Kenneth, We hebben weer verbinding in onze provincie Siert Quote Link to post Share on other sites
Cannonball 14 Posted Wednesday at 10:53 PM Author Report Share Posted Wednesday at 10:53 PM De huidige spatborden waren niet bepaald apk-proof, daar zijn afgelopen jaar ook andere voor gekomen. Dit model zorgt er ook voor dat ik de wielkasten heb kunnen uitslijpen voor meer ruimte bij het inveren. Er worden geen setjes gemaakt voor een CJ5, dus achter sluit niet netjes aan door de inkeping van de body bij de deur. Ik kreeg korting als ik twee setjes van dit model spatborden zou kopen, voor die korting moest ik wel een tweede Jeep erbij kopen. Ik vond een de open lucht filter voor het zwaardere terrein toch tricky. Buiten de verstopte filters zoals hier boven wel zichtbaar is, weten sommige ook van mijn PTSS betreft water en Jeeps. Door de aanschaf van de TJ, kreeg ik het idee om een luchtfilterhuis van een TJ op de CJ te bouwen. EJG had onlangs een setje te koop, binnen 5 minuten waren er al 6 reacties, maar ik was gelukkig de eerste. Zonder veel aanpassingen, past de combinatie onder de motorkap. Bij de aansluiting bij de carburateur heb ik een stuk rubber weg gesneden zodat de klem de carburateur beter vast pakt. Daarnaast heb ik een kleine deuk in het binnen scherm geslagen van het spatbord, zodat het huis rechter gemonteerd kon worden. Rechts bij het blanke gedeelte van het binnenscherm een gedeelte ingeslagen. Quote Link to post Share on other sites
stephan 4 Posted 18 hours ago Report Share Posted 18 hours ago Lekker bezig geweest! Kleine tip, zou je de leiding naar je klauw niet wat meer met de as mee laten lopen? Daar haakt zo een tak oid tussen met alle gevolgen van dien.. Ik heb ook schijven gemonteerd maar met een remslang verbonden aan de leiding. Verder mooi verslag. Gr Stephan Quote Link to post Share on other sites
Cannonball 14 Posted 17 hours ago Author Report Share Posted 17 hours ago 26 minuten geleden zei stephan: Lekker bezig geweest! Kleine tip, zou je de leiding naar je klauw niet wat meer met de as mee laten lopen? Daar haakt zo een tak oid tussen met alle gevolgen van dien.. Ik heb ook schijven gemonteerd maar met een remslang verbonden aan de leiding. Verder mooi verslag. Gr Stephan Daar heb ik ook nagedacht. Voornamelijk voor de flexibiliteit met onderhoud en voor eenvoudige ontluchting. Heb je de slangen direct op het T-stuk aangesloten of eerst nog een stuk leiding naar de zijkanten? Quote Link to post Share on other sites
REAL STRANGLER 83 Posted 16 hours ago Report Share Posted 16 hours ago Kenneth, ik heb rvs slangen op maat laten maken, direct van de klauw naar het t stuk. Bij Goodridge, super kwaliteit, ongeveer 100 euro voor 2. Goedkoper is natuurlijk standaard vw slangetjes en dan wat koper van USA naar metrisch. Natuurlijk maakt Bas prachtige montageplaten, maar ik vind de vw klauwtjes veel te klein voor een Jeep. Zeker als je met 35ers rijdt is dat wat mij betreft geen succes! Wat dan wel? Er zijn zat Amerikanen met klauwen met handrem mechanisme op de achteras en er zijn ook een paar Europeanen en Aziaten met voorrem klauwen met handrem mechanisme! Succes, Siert. Quote Link to post Share on other sites
stephan 4 Posted 15 hours ago Report Share Posted 15 hours ago 2 uur geleden zei Cannonball: Daar heb ik ook nagedacht. Voornamelijk voor de flexibiliteit met onderhoud en voor eenvoudige ontluchting. Heb je de slangen direct op het T-stuk aangesloten of eerst nog een stuk leiding naar de zijkanten? Idd makkelijker met onderhoud, je kunt dan heel makkelijk de klauw kantelen van de schijf. Ik heb klauwen van een honda crv gebruikt. De slangen lopen niet rechtstreeks naar het t stuk daar ze te kort waren om dat te halen. Zit nog een klein stukje leiding tussen. Handrem is hydraulisch. Wat Siert zegt klopt. Als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik gaan voor remklauwen die normaal bedoelt zijn voor een voor as. Aan de andere kant is de achterzijde erg ligt en duikt de jeep behoorlijk naar voren daardoor en heb je ook niet te veel remkracht achter nodig.. we hebben natuurlijk geen abs.. Quote Link to post Share on other sites
Green bear 35 Posted 11 hours ago Report Share Posted 11 hours ago 4 uur geleden zei REAL STRANGLER: Kenneth, ik heb rvs slangen op maat laten maken, direct van de klauw naar het t stuk. Bij Goodridge, super kwaliteit, ongeveer 100 euro voor 2. Goedkoper is natuurlijk standaard vw slangetjes en dan wat koper van USA naar metrisch. Natuurlijk maakt Bas prachtige montageplaten, maar ik vind de vw klauwtjes veel te klein voor een Jeep. Zeker als je met 35ers rijdt is dat wat mij betreft geen succes! Wat dan wel? Er zijn zat Amerikanen met klauwen met handrem mechanisme op de achteras en er zijn ook een paar Europeanen en Aziaten met voorrem klauwen met handrem mechanisme! Succes, Siert. Ben nu de CJ5 uit 75 aan het ombouwen naar schijfremmen, de CJ was rondom met trommelremmen uitgevoerd. Ik gebruik het remsysteem van een Wagoneer uit de eerste jaren deze hadden nog een steek 5 x5,5 . De schijven zijn 11 inch + remklauwen, deze zijn van een Dana 44, achter heb ik de naven van de steekassen terug gedraaid naar de maatvoering voor de remschijven. De buigel van de achterremklauw komt van Ruffstuff en is gemaakt voor een Ford 9" as, maar komt voor mijn Dana 44 achteras goed uit. De handrem wordt hydraulische bediend en wordt dubbel uitgevoerd voor in het terrein. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.