Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Na jaren met jeukende handjes en jaloerse blikken rond te hebben gelopen, is de kans nu eindelijk gekomen (Waarvoor dank BlackBear)

Afgelopen week een jeep cj5 gekocht uit 1976.

De oude eigenaar is lid geweest van de jeepclub en heeft o.a. door medische redenen geen tijd/kans meer om voor deze jeep te zorgen.

Specs:

Motor: 3.8L I6 AMC 232

Vooras: Dana 30 smal spoor, trommelrem

Achteras: AMC 20 smal spoor, trommelrem

Versnellingsbak: Nog uitzoeken, chassis nummer zegt 4 versnellingen, werkelijkheid heb ik er drie.

Tussenbak: Nog onbekend voor mij.

 

De jeep zelf liep niet en dat kwam door een lege accu en een startmotor met een bendix die wel draaide maar niet uit zijn huisje kwam.

De startmotor uit elkaar gehaald en alle oppervlakte schoongemaakt en het asje geolied, deze werkt weer als een trein.

Nu heeft het relais het begeven maar ik heb de motor kunnen starten door directe stroom op de startmotor te zetten en na een aantal keer proberen sloeg de motor.

Rijden doet de jeep nog niet omdat alle remleidingen slecht zijn en enkele stukken ontbreken, dit wil ik vervangen door volledig rvs.

Het doel is om volgend jaar jamboree rijdend te zijn. In November wordt de jeep 40 jaar en is deze belasting vrij. Ideaal om dat weer aan te melden voor de openbare weg.

Ik zal gaande weg fotos maken hier op zetten, ik heb zelf ook nog genoeg vragen.

 

DSC_0176.JPG

bewerkt door Cannonball
zinsopbouw

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel leuk dat jij weer een Jeep hebt. 
Ben benieuwd wat je gaat maken

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ondertussen heel wat werk verricht en de jeep van boven tot onder bekeken. 

Het To-do lijstje werd nog best lang. 

- electra lampen
- electra dashboard
- lekkage stuurhuis
- radiator doorspoelen/koelvloeistof vervangen
- accu vervangen
- startrelais vervangen
- bedrading motorruim wegwerken

De bedrading van de koplampen/knipperlichten en achterlichten volledig vervangen omdat deze meer bestond uit koppelstukjes dan bedrading en de helft was niet aanwezig. 

Het relais die er opzat was geen start relais maar een continue relais, bleef dus constant stroom geven aan de startmotor zodra de motor aansloeg. 

Radiator er uitgehaald en doorgespoeld, deze zag er van de buitenkant goed uit, geen gebogen vinnen. Helaas van binnen heel erg veel vuil.

Verdere aanpak is nieuwe remleidingen maken en leggen, daarna kan ik kijken of het mechanisch goed werkt. 

Verder wil ik heel graag mijn temperatuur meter aansluiten en heb ik nog geen draadje kunnen vinden die hiervoor bestemd is. Voor een 4.2 heb ik gezien dat voorop het blok een sensor zit voor de computer en achterop het blok een sensor zit voor de meter in de dash.
Nu heb ik een 3.8 en heb ik achterop geen sensor maar zit er 1 achter het spruitstuk. 

 

Temp sensor 1.jpeg

Temp sensor 2.jpeg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Die op de eerste foto is een temperatuur sensor. Op de tweede foto, dat is een temperatuur gestuurde klep (CTO) voor de emissie regeling. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt ab!

Sinds vanavond rijdt en remt de jeep! Korte testrit gemaakt. 

Remleidingen van voor tot achter vervangen en ontlucht.

Ik ben niet echt onder de indruk van het remsysteem. Nu blijft het een 40 jaar oude jeep met trommelremmen, dus weet ik niet wat een normale remdruk/remweg is. 
Zit ook geen booster tussen dat zal ook uitmaken.

Verder nieuwe temp sensor/sender geïnstalleerd, nieuwe benzine meter en temperatuur meter in het dashboard. Ik wacht nog op dashboard indicatie lampjes.

Nu eerst APK klaar maken.

Voor APK heb ik een defroster nodig. Alles aangesloten zoals het elektra schema aangeeft en op het forum gelezen dat er een plus draad moet zijn van de kachelmotor. Deze is naar mijn weten onvindbaar.

Heeft er iemand foto's waar deze zit? 
Heb al onder de accubak gekeken, niets te zien.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij moet je de bruine draad hebben uit de kabelboom die langs het schutbord loopt. Stuur anders je telnr via pb dan app ik je paar foto's.. gr stephan

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

@stephan, bedankt voor de foto's het is allemaal gelukt!

Er was veel weg geknipt voordat ik de jeep kocht, zo ook de kabel naar de kachelmotor.

De kachelmotor getest en aangesloten. 

Verder de keerring van het stuurhuis vervangen, lekken is opgehouden, nu kijken hoe lang dat zo blijft.

Buiten een goede set ruitensproeiers is alles APK-ready. Deze weken maar eens een afspraak gaan maken.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

FB_IMG_1477134787437.jpg

Huidige staat. Ondertussen de voorbumper met touw terug er op gezet.

IMG-20160927-WA0000.jpeg

Dashboard chaos.

IMG-20161004-WA0002.jpeg

IMG-20161030-WA0002.jpeg

Kleine knipoog naar zijn geschiedenis.

bewerkt door Cannonball

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo, ondertussen een hoop gedaan.

Ik mag er eindelijk mee op de openbare weg, er zit apk op!

Rubbers van de bladeren vervangen inclusief versleten vulbussen. IMG-20170303-WA0004.thumb.jpeg.a6083ffd23f6495ccfad2591ab8fe779.jpeg

 

Eerste zon, dus dan maar een rondje zonder kap op de apk bandjes. 

IMG-20170315-WA0006.thumb.jpeg.8769940fb469cfc986f9c39c3154725a.jpeg

Verder sinds vorige week nieuwe Assen er onder gezet met voor schijfremmen. 

IMG-20170503-WA0008.thumb.jpeg.e23b71a3028e69deaac2cecbfca04814.jpeg

Kleppendeksel pakking vervangen, deze lekte behoorlijk.IMG-20170407-WA0001.thumb.jpeg.f2f7d4238087c8d014927b53c9b23f80.jpeg

Helaas is na het vervangen van de Assen gebleken dat de derde en vierde versnelling van de handbak echt overleden zijn.

Dus nu opzoek naar een revisie bedrijf of gereviseerde t18. 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hee kenneth,

Was een weer een leuk dagje klussen aan de CJ, we worden steeds handiger in de V-bak uit-in bouwen. :)

Op naar t volgende klusje, nu eerst maar is beetje touren en een evenement pakken. 

Keep up the good work 

 

GR, Hammink

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ondertussen weer een hoop grote en kleine dingen gedaan.

De versnellingsbak laten reviseren, vanwege zware kras en ratel geluiden tijdens het rijden in de 3e en 4e versnelling. Hieruit bleek dat de v-bak er nog erg goed uitzag en dus daar de geluiden niet vandaan komen. Dit is nog iets om verder uit te zoeken.

Distributie ketting vervangen, eigenlijk alleen omdat ik alleen de keerring van de deksel wilde vervangen. De ketting hing erg slap en had de binnenkant van de deksel al aangetast. Verder kwam ik er achter dat de tandwielen niet op een lijn stonden, dit verklaarde het slechte starten van de motor. 

Verder nog een aantal kleine details als het JCN embleem en 12 volt aansluiting.

IMG-20170923-WA0004.thumb.jpg.41240918ed47dbe9b904a17eed0b6baa.jpg

IMG-20170923-WA0005.thumb.jpg.9e591c08c6ef6941487efbbec60adb10.jpg

 

 

 

 

 

 

IMG-20170613-WA0011.thumb.jpeg.66a8baa673deeb42536e39d713bea426.jpegIMG-20170923-WA0009.thumb.jpeg.54068c7bdb8a297725b9cb78c5451784.jpeg

VID-20170628-WA0010.mp4

 

 

 

IMG-20170701-WA0004.jpeg

IMG-20170923-WA0003.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Gaat lekker Kenneth! 

Ik heb pas in onze CJ de sigaretten aansteker vervangen voor eentje met USB aansluitingen erin. Niks geen verloop snoertjes of pluggen meer nodig.

 

IMG_0571.JPG

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt Albert, had die ook gezien.

Ik had deze 12v aansluiting er redelijk last moment ingebouwd omdat ik die week nog naar de Jamboree zou gaan.

Diegene die jij er in hebt zitten was niet op tijd leverbaar dus had ik snel een universeel, lees goedkoop, systeem er ingezet die de lokale garage verkocht.

@wrangler266, volgens meerdere electra schema's zou er ook een 12 volt aansluiting moeten zijn. Nu denk ik dat zo'n schema alle "dealer-opties" laat zien, maar of de eerste eigenaar deze opties dan ook gekozen heeft is nog de vraag.

Dan moet je er rekening mee houden dat deze CJ 40 jaar oud is en een hoop eigenaren gehad heeft. Ben ook veel labels met Duitse tekst tegen gekomen, waarschijnlijk van iemand die het dashboard al eens uit elkaar gehaald heeft. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Lekker bezig kenneth.

Balen dat de bobine is overleden vd week....   HEI onsteking dan maar??

Ik word nog is helemaal op de hoogtevd jeep techniek door jou :)

 

Gr

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Stoffig hier na een jaar.

Afgelopen periode veelal gereden i.p.v. gesleuteld. Na het plaatsten van een HEI ontsteking liep de jeep motorisch veel beter. De bobine van de originele ontsteking was overleden en er was een HEI tweedehands te koop, dus die beslissing was snel gemaakt. 

Nu de jeep mechanisch goed in elkaar zat een aantal evenementen van de Jeepclub bezocht zoals Heerde, Weeze en Overloon. Verder ook een super weekend gehad tijdens het Drentheweekend. Hier heb ik ongemerkt tijdens de tour het rubber tussen de neus en het chassis verloren. IMG-20180325-WA0013.thumb.jpeg.9254b615bc5a3c8911463f29415d18b2.jpegGezien er een 3 inch bodylift op zit en ik geen zin had om een volledige bodylift aan te schaffen, ben ik opzoek gegaan naar een andere oplossing. Wat blijkt, een rubber opzetstuk voor een vuistje om tegels te leggen is even hoog en breed genoeg om de neus te ondersteunen. 

Bij het linkerachterwiel zat een flink stuk waar de verf omhoog kwam. Leek mij verstandig om dit weg te werken voordat het erger werd. Nu bleek de roest afkomstig te zijn van een slechte lasnaad die door de vorige eigenaar is gezet. 

 IMG-20180421-WA0005.thumb.jpeg.1f40819cab78435ab33cc24fa7d75ec8.jpegIMG-20180421-WA0008.thumb.jpeg.72ad3519df4a395d1648c22b4045fa62.jpegIMG-20180421-WA0010.thumb.jpeg.cd0f40e244e8968b9d6506fa0b17432f.jpeg

 

Voor een paar euro een mooie, werkende Warn 8274 kunnen kopen. Weliswaar een 24v maar met een andere motor is dit simpel om te bouwen. Ook het relais moet omgebouwd worden maar die was al niets meer waard dus hiervoor zal een albright in de plaats komen.  Natuurlijk moest er een bumper gemaakt worden. Mijn oom is een geweldige lasser/metaalbewerker die houdt van personalisatie. Niemand kan meer ontkennen van wie de bumper is. 

IMG-20180622-WA0001.thumb.jpg.6fe76e3254c1ef71cc0905140f880c05.jpgIMG-20180622-WA0003.thumb.jpg.5c5a09bfd651b9a9aaf111e0a8c73b4a.jpg

Lier opgeknapt a.d.h.v. de volgende link, erg handig. https://www.pirate4x4.com/tech/billavista/8274/8274.htm 

DSC_0149.thumb.JPG.666cfafc106b6c60cde9f351bcf0dfd5.JPGDSC_0159.thumb.JPG.6a94db51b795a0ce65626c2d15f9ea92.JPGDSC_0162.thumb.JPG.cb761815c2ff948bc2439df4774a1181.JPG

Stevig is een 'understatement'. Bovenop het chassis zijn twee strips van 10mm gelast vervolgens zijn hier m16 gaten in geboord en draad getapt. 

Verder zag ik op facebook een aantal maanden geleden een opvallende set stoelen voorbij komen. Toen ik goed keek, waren het de originele stoelen uit de eerste rode Dutch Rebel. Deze stoelen heeft mijn vader toen speciaal laten maken door R.S.W. (https://www.rsw.de/) waar ik mij nog kan herinneren als kleine jongen deze stoelen in Duitsland te hebben opgehaald. Voor stoelen van 15/20 jaar oud zagen ze er nog goed uit. Met dank aan Black Bear en 4Offroad dat ik deze stoelen nu in mijn eigen jeepje heb kunnen zetten!

DSC_0297.thumb.JPG.1590c08d0f5fe155423f91a16b9b39a6.JPG

Komende plannen:

- APK keuring
- Benzinevlotter vervangen + fatsoenlijke benzine meter installeren
- Lier afmaken + aansluiten
- Start maken aan de opbouw van mijn M416 trailer.
 

Cheers.

 

bewerkt door Cannonball
  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×