Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Mijn jeep heeft een airco systeem wat niet meer functioneert. De condensor is verwijderd evenals wat leidingwerk. Nu heb ik op het internet diverse topics gevonden van mensen die hun airco compressor gebruiken als perslucht compressor. Heb de compressor even aangesloten gehad op de 12 v van de accu en de koppeling werkt nog wel, kwam een berg olie uit dat ding, wat ik dan weer niet voorzien had :-)

Zijn er hier mensen die die daar ervaring mee hebben? Als ik het allemaal lees lijkt het niet zo ingewikkeld....

 

groet Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe is jou setup, Heb je dan aan de aanzuig leiding een olie vernevelaar en aan de output een oliescheider na de compressor? Gebruik je ook nog een tank. Waar heb je de drukschakelaar en overdrukventiel vandaan? Althans ik neem aan dat je dat erin hebt zitten. Ik wil dat nl wel.

Had al bedacht een goedkoop 220 volt compressortje te kopen daar zit een tank schakelaar en overdruk op, dan heb je al best wat onderdelen voor weinig.

 

groet Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet dat de mannen die Dakar reden op hun kleppendeksel een aansluiting maken .dus de compressor zuigt lucht aan via het kleppendeksel en zo via de bestaande luchtfilter...dan is de 'aangezogen' lucht vettiger en dat was genoeg om de airco-compressor niet vast te laten lopen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Mijn banden zijn duurder dan een airco compressor, dus vandaar eens per jaar wat olie. gaat dus al 12 jaar goed.

Waar gooi je de olie dan in? Op mijn compressor zit een vul-plug aan de bovenzijde. Maar na wat studie lijkt het erop dat  als je daar olie in gooit dat die olie via een kanaaltje naar de cilinder kop loopt. Heel veel mensen die dus deze AC pomp gebruiken doppen dat kanaaltje af. Dat ga ik ook maar overwegen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo vandaag onderdelen gekocht, of beter 1 onderdeel, een 220 volt compressor. Op deze manier heb ik meteen een tank, drukschakelaar drukreduceer en overdrukventiel..

Het is een 6 litertank, kan gewoon onder de motokap. ik ben intussen al zover dat ik er geen garantie meer op heb :-)

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Maak er meteen een How To van zodat iedereen die te zijner tijd wil ombouwen meteen een leidraad heeft. Heb net nl zelf een nieuwe aircopomp ingebouwd maar moet er nog even mee naar Boertien om te testen en te vullen. Blijkt het systeem lek te zijn wil ik het ook ombouwen. En je weet wat ze zeggen, beter goed gestolen dan slecht gemaakt.☺

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Zo gisteren even onder de motorkap bezig geweest. Eerst wat onderdelen gekocht enig nippels verlopen koppelingen etc. Vervolgens de aanzuigleiding gemaakt en de persleiding. Volgende week ga ik de slang naar de kofferbak maken waar de tank geplaatst gaat worden

aanzuig op compressor.jpg

aanzuig+pers op compressor.jpg

aanzuigleiding.jpg

olieafscheider.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de aanzuigleiding zie ik niet als een probleem. De persleiding daar ga ik flexibele koperleiding voor gebruiken. Die leiding moet nl een heel stuk langer worden ivm de koeling van de perslucht. Die ga ik dan om een buis wikkelen zodat er een spiraal ontstaat. Die kan dan vervolgens de trillingen wel opnemen.
 Airco slangen zaten er al niet meer in, dus die kan ik niet gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch vandaag begonnen met demonteren. Ik zal wel de originele hitte bestendige slangen gebruiken. 

Trouwens was het opgevallen bij mij dat de elektrische fan niet aan ging bij te hoge temp. Nu heb ik de high en low pressure van de AC kortgesloten en kan ik bij terrein rijden handmatig aanzetten door de AC op het dashboard aan te zetten. Heb verschillende verhalen gelezen wanneer deze wel en niet aanging. Maar de mijne lijkt alleen aan te gaan wanneer men de AC bij zette. ( ook wel als de temp sensor stekker los haalde). 

Ben benieuwd hoe je de luchtleiding naar achter laat lopen. 

image.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die hittebestendige slangen die heb ik dus niet meer. (nooit gehad) Ik ga dus met een stuk zachtkoper naar mijn lucht olie scheider. Vandaar ga ik met een gewapende luchtslang naar de achterzijde van de auto, ga hem ergens in de buurt van de remleidingen naar achter leggen. Heb daar nog niet echt naar gekeken moet ik zeggen.

De smering van de pomp doe ik met een inline oiler. Denk er over om de achterkant van de pomp er een keer af te halen. Er zit in de behuizing een klein gaatje. Als je dat dicht maakt dan  is volgens mij het "carter"van de pomp te vullen met olie en blijft de olie ook aan de voorzijde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zal vast wel prachtig worden maar mijn compressor draait nu 12 jaar met 1 keer per jaar een scheutje olie in de aanzuigleiding, een olieafscheider heb ik trouwens ook niet. De achterbumper wordt wat vettig van binnen maar daar lig ik niet wakker van.

Een zeer geschikte drukschakelaar is die van ARB, mooi klein en precies de juiste druk voor de lockers.

Succes, siert.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...