Spring naar bijdragen

Klikklik, pieppiep geluid :)


Recommended Posts

Mijn WJ maakt sind een paar weken een beetje rare geluiden vanonder de auto. Ik kan het niet precies lokaliseren, zelfs als ik naast de auto loop niet.

Het was eerst een klikklik tiktik geluid dat met langzaam rijden te horen was. Gelijk met het rondraaien van de aandrijfas als ik het zou moeten gokken. Nu is het iets erger geworden en is het meer een piep/schuur geluid.

Maar het lijkt ongeveer vanuit midden of achter onder de auto te komen. Als ik de auto op de brug heb zie of voel ik niets in de assen, maar ik heb geen brug waar ik de wielen vrij kan laten lopen. Hoe kom ik hier achter zonder alles te vervangen.

Denken jullie eerder aan aandrijfas of achterdiff, en heeft iemand slijtagedelen van de as wel eens vervangen en daarvan onderdeelnummers?

De auto heeft 267000km gereden, op zich niet gek om een keer wat te vervangen en ik kan redelijk veel zelf doen als het moet. Het is een nv247 tussenbak met een dana44 achteras volgens mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat

zelfs als ik naast de auto loop niet.

Je bedoelt dan toch als iemand anders rijdt hoop ik ? :lol:

ok, terug serieus:  verandert de frequentie van het tiktik klikklik ding als je sneller/trager gaat rijden ?

Heb je al gekeken of er niks meedraait met je wiel/band, misschien iets opgepikt onderweg ?

Om de achterwielen vrij te laten lopen deed ik dat destijds met mijn WJ zo:

Achteraan opkrikken en aan beide kanten een paar houtblokken eronder zodat de wielen vrij stonden.

Dan tussenbak en versnellingsbak in 'N', en dan kon je vrijuit draaien....

 

 

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

:D

Klikklik gaat sneller als ik sneller ga rijden, boven hardloopsnelheid is het weg of hoor ik het niet meer. Het is sneller dan de band rond gaat, ik ga hetl filmen denk ik dan moet ik even een camera onder de Jeep plakken.

Als ik achter opkrik en op blokken zet, kan ik de achterste aandrijfas in ieder geval ronddraaien in neutraal toch? Gaat dat voor de voorste aandrijfas ook als ik de voorkant opkrik? Dan kan ik een hoop uitsluiten zonder dat ik naar een garage moet.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Murphy's law, als je een camera onder je auto hangt is het getik weg. Misschien moet ik permanent een gopro bij me hebben in het vervolg.

Maar in het filmpje als ik van drive naar achteruit schakel hoor je in het begin een paar keer een tik. Dit is het geluid volgens mij, maar dan doet hij het normaal ook continu.

Filmpje hier:

 

Untitled.mov

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jaja, ik hoor het ook.  Het is een duidelijke metalen klik.

Precies ofdat er iets los is, ofwel een grote speling op de aandrijflijn.  Het komt zelfs terug wanneer je voortrein door de veren gaat....

Nog ter info:

Als je de tussenbak in 'N' zet, is alles vrij , zowel vooraan als achteraan kun je alles draaien bij de WJ.

Ik zou eens de wielen vastpakken en eens goed links en rechts draaien en kijken of het klikt.  Je moet dat dan natuurlijk ook eens proberen met de tussenbak in 'High' om te zien ofdat het niet van daaruit komt.

Maar het is in ieder geval aanwezig, je droomt dus niet.

We horen het wel, laat maar weten wat je vaststellingen zijn.

 

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga morgen even aan alles schudden en trekken. Alleen een kruisje aandrijfas zou mooi zijn dat is nog te overzien.

Misschien dat ik de kruisjes in de vooras ook maar vast bestel, want ik moet toch voor de vakantie de remschijven nog vervangen. Dan kan ik dat beter tegelijk doen want dan ben ik al halverwege. Beste adres voor dit soort onderdelen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het grijze monster heeft maar 1 ujoint met kruisje, tegen het achterdiff aan. De andere 3 zijn CVs. Ik voel een heel klein beetje speling, maar ik zie wel een plastic of rubber ring ofzo die beschadigd is.  

Bovendien lekt/huilt de seal of lager tussen het diff en het u-joint ook olie. Dat lijkt me moeilijker te fixen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klik geluid hoor ik niet als de auto op blokken staat. Maar soms is het ook weg als ik gewoon aan het rondrijden ben dus dat zou kunnen.

De seal laat ik even voor wat het is, in de hoop dat met een as die weer trillingsvrij en in balans dit overgaat. Ik kan altijd gewoon wat vaker diffolie bijvullen voorlopig, het lekt niet zo erg dat ik olie op de parkeerplaats zie liggen ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet echt op de wielen waar ze naar de assen gaan. Maar als ik het wiel draai duurt het wel even voordat het wiel aan de andere kant tegengesteld gaat draaien. Geen idee hoeveel speling daar normaal in zou moeten zitten bij een Dana met LSD.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, snap ik. In theorie; als de clutch packs zoveel versleten zijn dat ze niets meer doen heb je weer gewoon een open diff toch? Dat zou dan op zich niet zo veel kwaad kunnen behalve als je natuurlijk vast zit.

Ik ga eerste eens olie vervangen en friction modifier toevoegen, wellicht dat vorige keer bij onderhoud te veel is toegevoegd en dat hij daarom slipt. Kan ik meteen kijken wat eruit komt aan metaal/vijlsel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De auto heeft zichzelf gerepareerd. :unsure: In plaats van voorzichtig afwachten heb ik er vandaag een lange modderige greenlane mee gereden. Ook om te testen of het diff nog iets deed natuurlijk. :thumbsup:

Toen ik weer het asfalt op reed hoorde ik nog akelige geluiden. Onderweg naar een garagebedrijf om toch op de brug even te kijken viel mijn uitlaat er half af, dit zag ik bij het benzinestation waar ik mijn banden weer ging oppompen. Vermoedelijk heeft de uitlaat al een tijdje tussen de tank en de stabilisatorslag gehangen in plaats van in het rubber. Nu door het hobbelen is hij ook daar tussenuit gevallen zoals je op de foto kan zien .

Bij de garage aangekomen hoorde ik geen geluiden meer, en ook de specialist hoorde en voelde niets behalve een beetje wringen bij scherpe bochten. Hij dacht eerder aan een veertje in de handremtrommel die er uit zou zijn en af en toe op een plek valt waardoor het tikt. Kruisje leek hem in orde. Over twee weken breng ik 'm voor een beurt en kijkt hij meteen alles even na.

 

 

2016-06-21_13.28.57.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Da's mooi !

Nu, misschien is het wel dat hé, het was toch zo'n metaalachtige klank.  dat zou goed kunnen zijn dat die uitlaat ergens lichtjes tegen klepperde, en af en toe het klonk geluid produceerde.  Verklaart ook meteen waarom het geluid er plots was, toen je door de veren ging in het filmpje....

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...