Spring naar bijdragen

Buick V6 in M38


Coentje
 Share

Recommended Posts

Voor welk doeleind wil je tips?  Orginele assen behouden?

Schijfremmen plaatsen of Dana 30 met yukon 5.38 overbrenging monteren...schijfremmen is zijn geld zeker waard.

...Max.33"banden met orginele assen en zonder sperdifferentieel in de assen...

Overdrive is een goede optie die veel rijplezier bezorgt. Vind ik de beste upgrade 

Stuurbekrachtiging monteren voor veiliger rijden.

Verhogingskit plaaten...

Enz...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt een orginele M38 uit 1952? Die zou ik zo laten.....

Als je toch een ander -zwaarder in gewicht en vermogen- blok gaat plaatsen, zorg dan wel dat alle onderdelen die zwaarder belast worden, ook aangepast worden.  Dus; banden, remmen, vering, steekassen, aandrijfasen, versnellingsbak/tussenbak en frame.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De dauntless V6 past gewoon op de naoorlogse bak T90 en die is sterk genoeg...dus dat is geen probleem... ik had een 302 Ford V8 in mijn Willys.met overdrive automaat ten de Willys tussenbak..maar de orginele remmen was niet om een leek mee te laten rijden...dus heb ik snel sterke assen met goede remmen gemonteerd... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil 'm meer pit geven en beter bruikbaar maken voor dagelijks gebruik. Assen en differentielen ben ik aan 't uitzoeken. Ik twijfel om gewoon de orginele erop te laten zitten (buiten tussenas, natuurlijk), maar heb me er nog niet goed in verdiept. Snap de voordelen van sterkere assen en sper. T90 wil ik erop laten zitten. Stuurbekrachtiging, nieuwe remmen en overdrive gaan er zeker op. Twijfel tussen grotere trommel of schijfremmen. En ben aan 't uitzoeken of ik de orginele stuurkolom kan behouden en upgraden met (Saginaw?) bekrachtiging.

Wil hem bovenal op de weg houden, dus zal van tevoren erven goed bij RDW moeten checken wat ze accepteren. En wil 'm niet overdreven dik maken. 

Weet dat ik de historische waarde aantast met deze verbouwing, maar speel niet zo vaak soldaatje. Alle orginele onderdelen die eraf gaan zal ik conserveren en bewaren bij de auto. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe de regels wbt het wijzigen van het motortype precies zijn, zou je bij de RDW even kunnen navragen. Het staat hier op t forum volgensmij ook: http://www.jeepforum.nl/forum/40-motoren/

Houdt er rekening mee dat je van 55 pk naar 160 pk wil gaan.....

 

Veel van de info die jij zoekt staat ook op de CJ3 a/b pages.

http://www.cj3apage.com/

http://cj3b.info/CJ3BSiteMap.html

 

bewerkt door Ab
typos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Merci Ab,

Heb al begrepen dat 't wijs is om vooraf contact met rdw op te nemen om latere verassingen te voorkomen. En idd, veiligheid voorop met 't voorkomen van schade door pk's als goede tweede! Ook nieuwe assen zal wel de uitkomst worden...

Wil er eigenlijk geen rollcage op, maar schat dat ik daar straks niet omheen kan gezien de veiligheid. Hoe denken jullie daar over?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En merci Throttle Happy; hoe meer ik lees, hoe meer ik assen wil vervangen. Overbrengen wil ik idd behouden, maar sterkere assen met schijfremmen en sper lijken me meer en meer logisch. En die rolkooi erop idem. Gaat een groter project worden dan ik dacht. Overigens wil ik er einde zomer pas echt aan beginnen. Komende maanden eerst kennis + spullen verzamelen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

merci voor je aanbod; grote kans dat je me nog gaat horen. Zoals ik zei zal 't eind zomer gaan beginnen. En denk dat ik ga proberen om een incompleet cj2/3a project erbij te kopen als basis. Mits dat voor een klein prijsje voorbij komt. Dan kan ik de M38 orgineel houden (vind het stiekum toch 'n beetje zonde).

M'n vrouw gaat weer blij  zijn met me :-))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of zoals ik ga doen: heb een schassis met kenteken en een nette body gekocht en met en met ben ik mijn project aan't samen stellen...motor,bak,assen ,banden en stuurinrichting,wielen heb ik ondertussen  ook gekocht... nu weer even sparen voor de detail/maatwerk onderdelen en ergens vrije tijd bijeen zoeken :o)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat me raden; jij hebt gisteren 2500 euro uitgegeven aan een marktplaatsadresje? (complete cj3a met verkeerde motor) Iemand heeft daar in ieder geval een gouden deal gemaakt.

Ga slim zijn een de m38 opknappen zoals 't hoort & daarna de odd fire reviseren. Heb ik voorlopig werk genoeg aan & kan ik rustig kijken zoeken naar de rest.

Zal tezijnertijd foto's en voortgang posten; bedankt voor 't meedenken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 15-6-2016 om 9:41 AM zei throttle happy:

Je kan mij altijd prive' vragen stellen via PB... Heb al ver schokkende Willys en Jeep's omgebouwd,aangepast en hou rekening met budget en het doel...

op het forum mag ook , leren wij ook nog iets

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik heb in mijn Kaiser CJ5 al jaren een Chevy 4.3 V6 aan de originele T90. Wel een aangepaste as met lagers in de tussen bak van Novak. De assen hebben origineel 4,27 overbrenging. Ik heb er wrangler YJ veerpaketten onder zitten voor de flex; een voorwiel 70cm liften voordat het achterwiel meegaat. De diffs zijn dan ook gewoon open omdat ik niet super extreem terrein rijd, maar hij verbaast me altijd!

Ik heb rondom trommels; achter de originele 10" en voor 11" van een oud model wagoneer. Ik heb de rembekrachtiging moeten verwijderen omdat hij te hard remde! Saginaw steering is genoeg over te vinden op het net, maar als je de stuurkolom wilt bewaren zou je eens op het oldwillysforum moeten neuzen; daar gebruiken ze vaak een stuurhuis van een chevrolet astrovan. Die heeft de pitmanarm naar voren steken zodat het stuurhuis veel verder naar achter gemonteerd kan worden zonder conflict met je voorste chassisbalk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei throttle happy:

Heb jij een spring-over gemaakt met die wrangler bladveren?

Nee; ik heb de veren uit elkaar gehaald en een keertje gewalst zodat ze iets (1") hoger zijn gekomen en een 2" bodylift. Ik heb 33x12,5x15 banden en die blijven mooi vrij uit de schermen. Spring over heb ik wel overwogen, maar veel te complex voor hetgeen het oplevert. Zeker de stuurstang die je boven het veerpakket moet zien te krijgen. Nu heb ik het zwaartepunt mooi laag, en geen extreme hoeken in de cardanassen. Ik heb wel een shackle reverse, maar die is overbodig. Dat geeft alleen een nadeel met het schuifstuk van de cardanas dat veel verder in en uit moet kunnen schuiven, en dat hij erg duikt met remmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei michel1972:

Niet helemaal waar! We hebben gegevens van de m38 en nekaf in het bestand staan die gebruikt worden. Officieel is er nooit een type goedkeuring gedaan waarbij de RDW de gegevens heeft geregistreerd maar door de vele import is dit later alsnog geregistreerd in het archief en worden deze gegevens gebruikt als leidraad.

Er zijn ook mensen met een m38 die bijvoorbeeld in 1990 is ingevoerd in Nederland en dan nu de m38 gaan ombouwen. Dat is geen probleem als het maar deugdelijk gedaan wordt en als er maar 1 ding veranderd is. Dus andere motor geen probleem maar kom je bij de RDW aan met 35 ers, bredere assen, andere wielbasis of spoorbreedte in combi met rolkooi en andere motor dan is de kans heel groot dat je zonder kenteken naar huis kan.

Dus eerst de motor doen en dan omkeuren en daarna pas de rest gaan aanpakken! Zorg er wel voor dat je dat dit jaar of 2017 gaat regelen met de RDW. Na 2017 gaat er namelijk veel veranderen bij de RDW en kunnen dit soort dingen ineens niet meer haalbaar worden :thumbsup:

 

Michel; heb jij inside information? Ik heb een chief met diesel op kenteken en denk eraan om hem weer benzine/gas te maken. Wat zou er na 2017 aan problemen kunnen ontstaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Merci voor de info mannen. Snel en voorzichtig naar de rwd.

Heb nu ook orgineel vliegwiel en koppelhuis gevonden. En 'n sm420 bak + lege dana30.

Wil 225,sm420, dana30 voor, achter schijfremmen op de dana44 en stuurinrichting aanpassen. En hiermee naar de rdw. Denken jullie dat ik daarmee wegkom? Schat zelf in van wel, omdat rem- en stuurinrichting veiligheid vergroten en dana30 smalspoor maar ietsje breder is.

 Groet, Coen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...