Spring naar bijdragen

Ventilator blaast niet in interieur


Recommended Posts

Hallo,

Sinds vorige week de trotse eigenaar van een Grand Cherokee 4.7 V8 van 2000

Nu heb ik helaas het volgende probleem:

Mijn kachelventilator draait prima en reageert ook wel op de bedieningsknop hard/zacht blazen, er komt alleen geen lucht het interieur binnen.

Iemand een idee waar dit aan ligt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoek maar eens in dit forum bij de WJ modellen naar alle topics in verband met 'blend doors'...

Ziet er niet goed uit, en meestal bij de tweedehandse WJ's uit die periode altijd een probleem.  2000 modellen hebben bijna altijd prijs.  Je had beter iemand meegenomen die dit wist, want waarschijnlijk heeft de verkoper heel handig dit probleem verzwegen ? (meestal wel, omdat de reparatie nogal duur is)

Je kunt de errorcodes van de clima unit uitlezen, en dan weet je onmiddellijk wat er aan de hand is:  klik hier

Die plastic kleppen van de unit zijn na al die jaren broos geworden, en het metalen asje erin, draait gewoon door, zodat de kleppen niet meer heen en weer kunnen.

Er is een fix, die via een gat dat je zaagt in het handschoenenkastje, de kleppen kan vervangen, zonder gans het dashboard te slopen, (want dan lig je aan een factuur van véél spaarvarkenunits... ) en dat voor een paar plastic klepjes...

Maar ja, door dat gat in het handschoenenkastje is het goedkoper te doen, maar dat is zo'n beetje alsof je je gang gaat schilderen door de brievenbus...

Sorry voor dit slechte nieuws, als je nog meer info wilt, kunnen ze je hier wel helpen.

Alvast gefeliciteerd met je aankoop.

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Reparatie door een te gat zagen in het kachelhuis is prima te doen, laat je niet bang maken. Ik heb het zelf gedaan, zonder veel kosten. Ooit nieuwe kleppen gekocht, die liggen nog nieuw in de doos. Truc is om het asje dat de kracht van de stappenmotor op de kleppen overbrengt te voorzien van een stalen pennetje, dat als aanslag dient. Daarmee voorkom je dat de volle kracht van de stappenmotor op de klep komt. De kapotte klep kun je dan eenvoudig met wat kneedbare lijm (Pattex) repareren. Pennetje is een spijkertje dat ik warm gemaakt heb en in het nylon asje ingebracht. Nokje voor de aanslag zit standaard op het kachelhuis. De voorste klep is voor de bestuurderskant, de achterste voor de bijrijder. Eventueel kun je ze aan elkaar vast maken, dan bedien je beide kanten met de knop voor links.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het weleens gevolgd hoe het opgelost moet worden op de 'nette' manier, dus zonder gaten te boren. Het is even werk, maar vooral tijdrovend, niet echt ingewikkeld. Ik geloof dat het in een volle dag te doen is. Geen ramp dus, ongeveer net zoveel werk als het vervangen van een kachelradiator.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 hours ago, Masis said:

ongeveer net zoveel werk als het vervangen van een kachelradiator.

Dan zou je dus bijna zeggen dat je die gelijk meeneemt als je toch het hele dashboard eruit hebt liggen........

En de airco unit die daar zit ook. Beiden zijn namelijk ook  ruim 15 jaar oud, dus als ze niet al stuk zijn kan dat nooit heel lang meer duren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pff, ok..

Ik was er al ene klein beetje bang voor na een beetje Googlen..

Het leek erop dat tijdens de kachel nog wel iets deed, maar tijdens de rit naar huis steeds minder werd.

Ik zal er dit weekend eens mee aan de slag gaan.. 

Waar kan ik eventueel die kleppen het beste bestellen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Code 52 betekent: AI (Recirc) door travel range too large, dus bij de recirculation klep draait de as door wil dit zeggen, en de klep staat waarschijnlijk verkeerd, zodat de lucht niet kan passeren.

Jammer, je gaat toch de zaak moeten opengooien vrees ik...

Hier zie je een voorbeeld van wat er aan de hand is:

FJGRGQJGG4A6W9C.MEDIUM.jpg

 

Hieronder ter info nog eens alle foutcodes:

 

AZC fault codes
Input faults 01 = IR thermister circuit open
02 = IR thermister circuit shorted
03 = Fan pot shorted
04 = Fan pot open
05 = Mode pot shorted
06 = Mode pot open
07 = IR sensor delta too large
08 = Reserved
09 = Reserved
10 = One of four motor drivers has drive "A" shorted to ground
11 = Engine air intake temperature bus message missing
12 = Country code bus message missing
System faults 13 = Mode motor not responding
14 = AI (Recirc) motor not responding
15 = Left temperature door not responding
16 = Right temperature door not responding
17 = Mode door travel range too small
18 = Mode door travel range too large
19 = AI (Recirc) door travel too small
20 = AI (Recirc) door travel too large
21 = Left temperature door travel too small
22 = Left temperature door travel too large
23 = Right temperature door travel too small
24 = Right temperature door travel too large
25 = Calibration check sum error
26 = Engine coolant temp bus message missing
27 = Vehicle speed bus message missing
28 = Engine RPM bus message missing
29 = OAT bus message missing
30 = Display intensity bus message missing
31 = VIN number bus message missing
32 = Raw OAT buss message missing
Input faults 33 = IR thermister circuit was open
34 = IR thermister circuit was shorted
35 = Fan pot was shorted
36 = Fan pot was open
37 = Mode pot was shorted
38 = Mode pot was open
39 = IR sensor delta was too large
40 = Reserved
41 = Reserved
42 = One of four motor drivers had drive 9A9 shorted to ground
43 = Engine air intake temperature bus message missing
44 = Country code buss message missing
System faults 45 = Mode motor was not responding
46 = AI (Recirc) motor was not responding
47 = Left temperature door was not responding
48 = Right temperature door was not responding
49 = Mode door travel range too small
50 = Mode door travel range too large
51 = AI (Recirc) door travel range too small
52 = AI (Recirc) door travel range too large
53 = Left temperature door travel too small
54 = Left temperature door travel too large
55 = Right temperature door travel too small
56 = Right temperature door travel too large
57 = Calibration check sum error
58 = Engine coolant temp bus message missing
59 = Vehicle speed bus message missing
60 = Engine RPM bus message missing
61 = OAT bus message missing
62 = Display intensity bus message missing
63 = VIN number bus message missing
64 = Raw OAT bus message was missing
65 = Reserved
66 = Reserved
67 = Reserved
bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Bij mij waren de blend doors en recirculatieklep ook kapot, deze heb ik met een tywrap vastgezet dus die staat altijd open..En de blend doors heb ik in Amerika besteld, goedkoop en goed zelf te doen wanneer je een beetje handig bent. En achteraf zie je er helemaal niks meer van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...